zoomit

سامسونگ سریع‌ترین SSD مبتنی‌بر PCIe 4.0 جهان را معرفی کرد

سامسونگ سریع‌ترین SSD مبتنی‌بر PCIe 4.0 جهان را معرفی کرد

SSD جدید سامسونگ طی چند ماه آینده روانه‌ی بازار خواهد شد و بی‌شک پیشرفت‌های ملموسی را برای گیمرها و سازندگان محتوا به‌همراه خواهد داشت. بااین‌حال، در آینده‌ی نزدیک هنوز SSDهای بهتری نیز دردسترس قرار خواهد گرفت زیرا غول فناوری کره‌ای تصمیم دارد با SSD جدید Samsung 990 Pro پرو همچنان به تکنولوژی قبلی، پایبند باشد.

سامسونگ SSD پرچم‌دار جدید خود را به‌عنوان محصولی قدرتمند برای گیمرها معرفی می‌کند، اما همچنین اشاره دارد که می‌توان از آن درطیف گسترده‌تری از کاربردها مثل ویرایش فایل‌های ۴K که نیاز به سرعت نوشتن بالای داده دارند نیز استفاده کرد. این شرکت می‌گوید ۹۹۰ پرو با سرعت خواندن اطلاعات تا ۷۵۴۰ مگابایت برثانیه و حداکثر سرعت نوشتن داده‌ها تا ۶۹۰۰ مگابایت‌برثانیه، عرضه می‌شود.

شرکت کره‌ای برای بهبود عملکرد SSD جدید خود، آن را به جدیدترین NAND عمومی خود موسوم به V-NAND مجهز کرده است که تراکم هر تراشه را افزایش می‌دهد تا بدون نیاز به اشغال فضای بیشتر، عملکرد را در محصولی با ابعاد کوچک‌تر از قبل، بهبود دهد. این SSD همچنین یک کنترلر اختصاصی جدید دارد.

SSD سامسونگ ۹۹۰ پرو

Samsung 990 Pro برای گیمرها بهینه شده است و آزمایش آن با Forspoken ثابت کرد که سرعت اجرای بازی‌ها را تا چه‌ حد افزایش می‌دهد. با ۹۹۰ پرو، زمان بارگذاری نقشه فقط به یک‌ ثانیه رسید. در مقام مقایسه این فرایند با SATA SSD حدود چهار ثانیه و با یک هارد HDD معمولی حدود ۲۸ ثانیه طول می‌کشد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • سامسونگ رم‌های ۱ ترابایتی DDR5 را تا ۲۰۲۴ وارد بازار می‌کند
  • سامسونگ یک مرکز تحقیق‌و‌توسعه ۱۵ میلیارد دلاری در کره جنوبی احداث می‌کند

برخی از بهترین هاردهای SSD اغلب با مشکل گرم‌شدن مواجه می‌شوند و سامسونگ با بهبود بهره‌وری انرژی درایور تا ۵۰ درصد نسبت به پرچم‌دار قبلی خود یعنی ۹۸۰ پرو، به رفع آن می‌پردازد. علاوه‌براین ۹۹۰ پرو این شرکت از تعدادی قابلیت جدید برای مقابله با حرارت بهره می‌برد. این محصول همچنین از نورپردازی RGB بهره می‌برد تا در داخل کیس شما جذاب‌تر به‌نظر برسد.

همان‌طور که اشاره شد، شاید سامسونگ یک SSD کاملاً جدید عرضه کند که مطمئناً سرعت بالایی خواهد داشت، اما این برند همچنان به‌جای آزمایش‌ PCIe 5.0 به فناوری آشنای PCIe Gen 4.0 پایبند است. این شرکت درحال‌حاضر با عرضه‌ی SSD جدید خود، پرسرعت‌ترین محصول مبتنی‌بر PCIe 4.0 را تولید کرده است.

به‌نوشته‌ی DigitalTrends، استاندارد PCIe 5.0 نسبت به نسل چهارم آن، تا دوبرابر سرعت بیشتری ارائه می‌دهد، اما برای استفاده از آن به پردازنده‌های سری آلدرلیک اینتل نیاز خواهید داشت و به‌همین‌دلیل فعلاً SSDهای زیادی با این استاندارد عرضه نشده‌اند. از سوی‌ دیگر، درحالی‌که Samsung 990 Pro سرعت فوق‌العاده بالایی را برای نسل کنونی PCIe ارائه می‌دهد، اولین SS‌‌‌Dهای مبتنی‌بر PCIe 5.0 می‌توانند به سرعت خواند ۱۳۰۰۰ مگابایت برثانیه و سرعت نوشتن ۱۲۰۰۰ مگابایت‌برثانیه دست پیدا کنند. علاوه‌براین با توجه به اینکه تراشه‌های سری AMD Ryzen 7000 به‌زودی روانه‌ی بازار خواهند شد و از PCIe 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند، احتمالاً تعداد بیشتری SSD مبتنی‌بر این استاندارد در بازار عرضه خواهد شد.

سامسونگ ۹۹۰ پرو در ماه اکتبر با ظرفیت‌های مختلف تا دو ترابایت عرضه خواهد شد. فهرست قیمت پیشنهادی برای مدل یک ترابایتی این محصول ۱۷۹ دلار است، درحالی‌که مدل دو ترابایتی آن ۳۰۹ دلار قیمت خواهد داشت. این شرکت همچنین یک مدل چهار ترابایتی از این SSD معرفی کرده است که سال ۲۰۲۳ و با برچسب قیمت نامشخص دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا