zoomit

رزبری پای قیمت محصولات خود را به‌دلیل کمبود جهانی تراشه‌ها افزایش داد

شرکت انگلیسی رزبری‌پای به‌دلیل کمبود جهانی در عرضه تراشه‌های پردازشی، قیمت رزبری‌پای ۴ مجهز به دو گیگابایت حافظه رم را ۱۰ دلار افزایش داده است. اگرچه این افزایش قیمت موقتی است، می‌توان آن را نمونه دیگری از میزان تغییر زنجیره تأمین‌ تراشه‌ها از زمان شروع همه‌گیری کرونا ویروس دانست. فوریه ۲۰۲۰، قیمت رزبری‌پای با حافظه رم دو‌گیگابایتی با کاهش ۱۰ دلاری به ۳۵ دلار رسید؛ اما درحال‌حاضر مجددا با قیمت ۴۵ دلار فروخته می‌شود.

به‌گزارش زد دی‌نت، ایبن آپتون، مدیرعامل رزبری‌پای، دراین‌باره توضیح می‌دهد:

متأسفانه افزایش هزینه‌های ناشی از کمبود فعلی تراشه‌ها در جهان بدین‌معنی است که فروش رزبری‌پای با قیمت کاهش‌یافته برای شرکت ما مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود؛ بنابراین، قیمت آن را موقتا به ۴۵ دلار افزایش داده‌ایم.

این افزایش قیمت در حالی اعمال شده است که از تاریخ پیدایش رزبری‌پای، تاکنون هرگز شاهد افزایش قیمت اجباری محصولات این شرکت نبوده‌ایم. البته این فقط رزبری‌پای نیست که قیمت تولیداتش را افزایش داده است؛ چراکه هم‌اکنون خودروسازان نیز با مشکل کمبود تراشه مواجه شده‌اند. علاوه‌بر‌این، پیدا‌کردن کنسول پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری X مایکروسافت برای علاقه‌مندان سخت شده است.

بدین‌ترتیب، جای تعجب نیست که کمبود جهانی تراشه‌ها روی تولیدات رزبری‌پای نیز تأثیر بگذارد. آپتون می‌گوید شرکت متبوعش در سال ۲۰۲۱ فقط ۷ میلیون واحد برد رزبری‌پای تولید خواهد کرد؛ آماری که دقیقا مشابه آمار سال ۲۰۲۰ این شرکت است. سال ۲۰۲۰، بهترین سال رزبری‌پای از نظر تولید محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که فروش این شرکت در اولین موج همه‌گیری کرونا افزایش درخورتوجهی یافت.

رشد مسطح امسال باعث افزایش تولید در کارخانه سونی در انگلستان خواهد شد؛ کارخانه‌ای که از سال ۲۰۱۲ تاکنون، محصولات پای را مونتاژ می‌کند. شرایط بازار در سال ۲۰۲۰ نیز مشکلاتی برای مهندسان ساخت مدل ۲۰۲۰ رزبری‌پای ۴۰۰ ایجاد کرد.

طبق اعلام آپتون، محصولات کم‌عرضه‌شده امسال شامل رزبری‌پای صفر و نسخه ۲ گیگابایتی رزبری‌پای ۴ است؛ بنابراین، با وجود افزایش تقاضا کمبود این محصولات باعث محدودیت‌هایی در تولید خواهد شد.

آپتون انتظار دارد در سال ۲۰۲۲ مشکلات عرضه‌ بیشتر روی محصولات قدیمی با تراشه‌های ساخته‌شده بر‌‌‌اساس فرایند ۴۰ نانومتری باشد. این محصولات Compute Module 3 ،Compute Module 3 Plus، رزبری‌پای ۳B و رزبری‌پای ۳B پلاس را شامل می‌شود. دراصل همه محصولات این شرکت به‌جز رزبری‌پای ۴۰۰ یا پای ۴ یا Compute Module 4، از تراشه‌های ۲۸ نانومتری بهره می‌برند.

آپتون درادامه توضیح می‌دهد:

مطمئنا کاربرانِ ماژول‌های کامپیوتر در طراحی و موجودی بُردهای حامل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. رزبری‌پای ۳B یک رادیو تک‌‌باند بدون قاب محافظ دارد که بسیاری از کاربران صنعتی روی آزمایش آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند. در‌مقابل، رزبری‌پای ۳B پلاس از تراشه بی‌سیم رزبری‌پای ۴ یا همان گواهینامه ماژولار FCC بهره می‌برد که انتظار می‌رود این شباهت به کاهش هزینه‌ها منجر شود.

انتظار داریم تا دوازده‌ ماه آینده، تراشه‌های ۲۸ نانومتری کافی برای عرضه به مشتریان فعلی رزبری‌پای ۴ و Compute Module 4 و افرادی که از رزبری‌پای ۳B پلاس مهاجرت کرده‌اند، در‌اختیار داشته باشیم و نشانه‌هایی مبنی‌بر این مشاهده کنیم که وضعیت زنجیره تأمین در حال کاهش است.

دیدگاه شما کاربران نیوزلن درباره این خبر چیست؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا