zoomit

در آنپکد ۲۰۲۲ سامسونگ چه گذشت؛ تعادل بین سخت‌افزار بهینه‌‌شده و نرم‌افزار هوشمند [به‌همراه نظرسنجی]

در آنپکد ۲۰۲۲ سامسونگ چه گذشت؛ تعادل بین سخت‌افزار بهینه‌‌شده و نرم‌افزار هوشمند [به‌همراه نظرسنجی]

سامسونگ رویداد Unpacked 2022 را با این جمله شروع کرد: «آنپکد امسال شبیه هیچ سالی نیست.»‌ و خب، می‌توان گفت از برخی جهات نیز همین‌طور بود. رویداد آنپکد ۲۰۲۲ سامسونگ که در جریان آن از خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲ و تبلت‌های پرچم‌دار گلکسی تب اس ۸ رونمایی شد، روی پنج موضوع کلیدی تمرکز داشت: محیط‌زیست، هوش مصنوعی، سیستم خنک‌کننده‌‌‌ جدید، تجربه عکاسی، همکاری با بازیگران کلیدی پلتفرم‌های اجتماعی و بازهم هوش مصنوعی.

در چند سال اخیر، نگاه رسانه‌ها و دوست‌داران محیط زیست به سمت تأثیرات منفی شرکت‌های تکنولوژی بر کره‌ی زمین به‌حدی افزایش یافت که اپل و به‌دنبال آن سامسونگ و تولید‌کنندگان دیگر برای حفظ اعتبار و «حل» این مشکل، تصمیم به حذف کابل شارژ و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری (و به‌طبع، حذف هدفون همراه) از محصولات خود کردند؛ تصمیمی که اگرچه در ظاهر قرار بود به نفع محیط زیست باشد، در عمل موجب سود‌آوری بیشتر برای این شرکت‌ها شد، چراکه مصرف‌کنندگان در نبود این وسایل جانبی در جعبه، همچنان مجبور به خرید کابل شارژ و هدفون‌های بی‌سیم هستند.

حالا سامسونگ می‌گوید برای حفظ محیط زیست اقدامات بیشتری انجام داده و حتی برای اعتبار بخشیدن به این ادعا، از مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، اخیم استینر، دعوت کرده بود تا چند دقیقه از رویداد آنپکد امسال را به توضیح درباره‌ی همکاری سامسونگ با برنامه عمران ملل متحد اختصاص دهد.

سامسونگ مدعی شد براساس چشم‌انداز «گلکسی برای سیاره زمین»‌ و تمرکز بر «تکنولوژی بازیافت»، مصرف انرژی شارژرها و حجم پلاستیک در بسته‌بندی محصولاتش را کاهش داده است. این شرکت اضافه کرد: «تمام محصولاتی که امروز معرفی می‌شوند، از پلاستیک‌های دورریزی ساخته شده که مقصدشان اقیانوس‌ها بوده است.»

این ادعا برای ما قابل‌اعتبارسنجی نیست و وقتی آن را درمقابل ادعای دیگر سامسونگ مبنی‌بر «کیفیت ساخت بسیار بالای اس ۲۲ اولترا» قرار می‌دهیم، دقیقاً نمی‌دانیم چه برداشتی باید داشته باشیم؛ اما اگر سهم سامسونگ در نجات کره‌ی زمین به‌ آن اندازه‌ای پررنگ باشد که در این رویداد روی آن تأکید می‌کرد، اتفاق درخور ستایشی است.

سامسونگ برگ‌برنده‌ی محصولات جدیدش را در برقراری «تعادل بین سخت‌افزار بهینه شده و نرم‌افزار هوشمند» می‌داند

سامسونگ در این رویداد از تمام کلمات درست و کلیدی استفاده کرد؛ محیط زیست، فرصت برابر برای اقلیت‌ها، آزادی انتخاب، امنیت و حریم شخصی و البته «گوشی هوشمند تمام‌عیار». به نظر می‌رسد طبق سنت، دست‌کم در دو مورد به رقیبش اپل نیز طعنه زد: ۱. جایی که بر «آزادی انتخاب و شخصی‌سازی» تأکید کرد؛ ۲. در تیزر خلاقانه‌اش برای معرفی سری گلکسی S22.

در این تیزر، مخترعی به نام «لرد مکینتاش» که بعید است ارتباطش با اپل تصادفی بوده باشد، برای جلب نظر ملکه به عرضه‌ی یک بارانی ساده بسنده کرد. اختراع لرد بعدی، طرح مفهومی گلکسی اس ۲۲ در قالب تابلوهای نقاشی بود که به‌شدت ملکه را تحت‌تأثیر قرار داد؛ به‌طوری که از آن‌ها به‌عنوان «ماشین‌هایی چنین هنرمندانه» یاد کرد.

سامسونگ پس از پخش این تیزر و مقدمه‌ای که حدود ۱۲ دقیقه طول کشید، سرانجام سراغ معرفی خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲ و تبلت‌های پرچم‌دار گلکسی تب اس ۸ رفت؛ اما بیشترین تمرکزش را روی گوشی S22 اولترا گذاشت. هنگام معرفی اس ۲۲ اولترا نیز بیشترین توجه به دوربین، و‌ به‌طور ویژه به الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعیِ ارتقایافته معطوف بود.

کره‌ای‌ها از دوربین پرچم‌دار تمام‌عیار خود به‌عنوان «قدرتمندترین هوش‌ مصنوعی دوربین سامسونگ تاکنون» نام بردند و اگرچه ماژول دوربین ازلحاظ مشخصات فنی تفاوتی با نسل گذشته نداشته است، سامسونگ پیشرفت اصلی تجربه‌ی عکاسی با این گوشی پریمیوم را بخش نرم‌افزاری آن عنوان کرد.

تأکید سامسونگ بر نرم‌افزار و هوش مصنوعی به نمایشگر هم رسید؛ درحالی‌که طبق ادعای کره‌ای‌ها، نمایشگر اس ۲۲ اولترا می‌تواند روشنایی بیشینه‌ی حیرت‌انگیز ۱۷۵۰ نیت را ارائه دهد، قابلیت Vision Booster نیز به کمک الگوریتم می‌تواند به‌طور خودکار و در تمام محیط‌ها با میزان روشنایی متفاوت، جزییات تصویر، درخشندگی و کنتراست رنگ‌ها را حتی زیر نور مستقیم آفتاب حفظ کند.

سامسونگ برگ‌برنده‌ی محصولات جدیدش را برقراری «تعادل بین سخت‌افزار بهینه‌ شده و نرم‌افزار هوشمند» می‌داند. حتی زمانی که از تراشه‌ی ۴ نانومتری‌اش (البته بدون بردن نامی از آن!) صحبت می‌کرد و آن را «سریع‌ترین تراشه‌ی سامسونگ تاکنون» نامید، بازهم سراغ تحسین هوش مصنوعی رفت و گفت پردازنده‌ی سریع‌تر خانواده‌ی اس ۲۲ عملکرد یادگیری ماشین را تا ۷۳ درصد افزایش داده است.

درواقع، اخباری که از عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ به گوش می‌رسد، ناامیدکننده است و در‌ مقایسه با تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰، پیشرفت قابل‌توجهی در پردازش مرکزی و گرافیکی نشان نمی‌دهد؛ اما پردازنده‌ی هوش مصنوعی ۱۱۵ درصد درمقایسه‌با قبل افزایش داشته، هرچند بعید است این بهبود برای کاربران آنچنان که سامسونگ در این رویداد رویش تمرکز داشت، محسوس باشد.

سیستم خنک کننده گلکسی اس ۲۲ اولترا

جدا از بحث سرعت پردازش،‌ بحث عملکرد تراشه در بخش مصرف انرژی نیز مطرح است و متأسفانه نتایج بنچمارکی که از تراشه‌های اگزینوس ۲۲۰۰، دایمنسیتی ۹۰۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل یک به دست آمده، از سال داغی برای گوشی‌های اندروید خبر می‌دهند. سامسونگ برای رفع این نگرانی، بخش زیادی از مراسم را به توضیح درباره‌ی سیستم خنک‌کننده‌‌‌ جدیدی اختصاص داد که قرار است از گرم‌شدن اس ۲۲ اولترا جلوگیری کند.

این سیستم از خمیر حرارتی جدیدی موسوم به «Gel-TIM» استفاده می‌کند که طبق ادعای سامسونگ، می‌تواند گرما را ۳٫۵ برابر مؤثرتر انتقال دهد. در قسمت بالای این ژل قطعه‌ای به‌نام «Nano-TIM» قرار دارد که وظیفه‌اش انتقال بهتر گرما به محفظه بخار است که قبلاً روی PCB (برد مدار چاپی) قرار داشت؛ اما حالا بخش وسیع‌تری از AP ​​(پردازنده‌ی برنامه) تا باتری را پوشش می‌دهد. اگر عملکرد این سیستم به همان خوبی تبلیغی که سامسونگ برای آن کرد، باشد، می‌توان انتظار داشت تاحدودی مشکل گرم‌شدن اگزینوس ۲۲۰۰ یا اسنپدراگون ۸ نسل اول دست‌کم در اس ۲۲ اولترا جبران شود.

چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌تواند سامسونگ را محبوب‌ترین تولیدکننده‌ گوشی‌های اندرویدی کند

شاید هیجان‌انگیزترین خبری که در این رویداد اعلام شد، مربوط به تغییر سیاست سامسونگ به عرضه‌ی به‌روزرسانی‌ها باشد، چراکه کاربران گوشی‌های نسل گذشته را نیز شامل می‌شود. کاربران سامسونگ تاپیش از این تنها سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کردند؛ اما حالا این پشتیبانی برای پرچم‌دارها به چهار سال به‌همراه پنج سال به‌روزرسانی امنیتی رسیده است.

این اتفاق بی‌شک به تبدیل‌شدن سامسونگ به محبوب‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی کمک زیادی می‌کند؛ چراکه گوگل همچنان برای سری پیکسل که قرار است ویترین گوشی‌های اندرویدی باشد، سه‌ سال آپدیت ارائه می‌دهد.

در آخر باید به تلاش سامسونگ برای برقراری پیوندی محکم‌تر بین پلتفرم‌ها با محصولاتش اشاره کرد. طبق آنچه در این رویداد اعلام شد، قرار است ویژگی‌های دوربین پیشرفته‌ی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ ازجمله عکاسی در حالت شب،‌ بزرگ‌نمایی روان، عکس‌برداری با تله‌فوتو و ضبط ویدئوهای پرتره مستقیماً در اپلیکیشن‌های اسنپ‌چت، تیک‌تاک و اینستاگرام دردسترس باشد.

علاوه‌بر‌این، در پی همکاری گوگل و سامسونگ، سری جدید گلکسی اس ۲۲ و گلکسی تب اس ۸ با چند قابلیت انحصاری گوگل دوئو ازجمله اشتراک‌گذاری زنده در اپلیکیشن‌های مختلف، پیش‌نمایش‌ یوتیوب در اپلیکیشن Messages گوگل و پشتیبانی از دسترسی صوتی (Voice Access) عرضه خواهند شد که خبر از همکاری جالب‌توجه سامسونگ با گوگل دارد. درادامه،، محصولات معرفی‌شده در رویداد Unpacked 2022 را به‌اختصار مرور می‌کنیم. توضیح کامل درباره‌ی هر یک از این محصولات را می‌توانید از لینک مربوط مطالعه کنید.

خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲؛ اس ۲۲ اولترا همان‌ چیزی است که پیکسل ۶ پرو باید می‌بود!

عکاسی گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ

سامسونگ رویداد آنپکد امسال را با معرفی سری گلکسی اس ۲۲ شروع کرد که البته تا پیش از رویداد، تقریباً تمام اطلاعات مربوط به آن فاش شده بود و این موضوع تاحدودی از هیجان رونمایی کم کرد. نسخه استاندارد و پلاس در مقایسه با نسل گذشته، تغییرات کمی داشته‌اند. برای مثال، نمایشگر‌هایشان کمی کوچک‌تر شده و به‌موجب آن،‌ ظرفیت باتری‌ها هم کمی کاهش داشته؛ اما درعوض، بیشنه‌ی روشنایی صفحه‌نمایش افزایش یافته است.

استفاده از گوریلا گلس ویکتوس پلاس در پشت و جلوی گوشی، هر سه عضو خانواده‌ی S22 را جذاب‌تر و محکم‌تر کرده است، هرچند دیگر از رنگ متفاوت ماژول دوربین پشتی خبری نیست. تراشه قدرتمندتر شده و اگرچه ماژول دوربین هر دو مدل یکسان است، درمقایسه‌با نسل گذشته با بهبودهایی همراه بوده است. جالب اینکه برچسب قیمتی این دو عضو از خانواده‌ی اس ۲۲ مشابه مدل‌های قبلی است تا کاربران برای انتخاب بین این دو نسل روی ویژگی‌های دیگری تمرکز کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • گلکسی S22 و S22 Plus با طراحی آشنا رونمایی شدند
  • گلکسی S22 اولترا با طراحی گلکسی نوت، قلم S Pen و گرافیک AMD معرفی شد

بزرگ‌ترین تغییر ظاهری در مدل اولترا صورت گرفته؛ به‌طوری که به‌راحتی می‌توان آن را از نسل گذشته تشخیص داد. پرچم‌دار جدید خانواده‌ی گلکسی S با خانواده‌ی گلکسی نوت DNA مشترکی دارد و گوشه‌های آن مستطیلی‌تر شده است. اندازه‌ی نمایشگر و وضوح دست‌نخورده باقی مانده؛ اما بیشینه‌ی روشنایی حالا به ۱۷۵۰ نیت می‌رسد که در نوع خود بی‌نظیر است. نرخ نوسازی صفحه‌نمایش مشابه دو مدل دیگر بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است و اگرچه نمایشگر هر دو نسل به قلم S Pen واکنش نشان می‌دهد، تنها نسل جدید، به قلم و محفظه‌ای برای نگه‌داری از آن مجهز است.

مدل اولترا و پلاس همچنین از شارژ‌ سریع ۴۵ واتی بهره می‌برند؛ اما مدل استاندارد به‌دلیل نبود فناوری فناوری باند فوق وسیع، به ۲۵ وات محدود شده است؛ هرچند در عمل شاید برای کاربران تفاوت چندانی نکند، چراکه هر سه گوشی بدون کابل شارژ عرضه می‌شوند. خانواده‌ی اس ۲۲ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک یا اگزینوس ۲۲۰۰ در نسخه‌ی گلوبال عرضه می‌شود که درمقایسه‌با نسل گذشته، قدرتمندتر شده است، اگرچه نتایج بنچمارک‌های اولیه این افزایش عملکرد را در حد قابل‌توجهی نشان نمی‌دهد.

کاربران اس ۲۱ اولترایی که باوجود عملکرد فوق‌العاده‌ی دوربین، قصد ارتقا داشتند، ممکن است با شنیدن اینکه مشخصات فنی ماژول دوربین اس ۲۲ اولترا در مقایسه با نسل گذشته بدون تغییر مانده، دلسرد شوند؛ اما سامسونگ که بخش زیادی از این مراسم یک‌ساعته را به توصیف تجربه‌ی عکاسی با پرچم‌دار تمام‌عیار خود پرداخت،‌ از بهبود چشمگیری در بخش هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های پردازش تصویر S22 اولترا خبر داد.

فناوری Adaptive Pixel سری اس ۲۲ قرار است تجربه‌ی عکاسی با موبایل را متحول کند

شاید هیجان‌انگیز‌ترین چیزی که سامسونگ درباره‌ی عملکرد دوربین‌های سری اس ۲۲ اعلام کرد، تکنیک پردازش تصویر جدیدی به نام «پیکسل تطبیقی»‌ (Adaptive Pixel)‌ است که برای هر سه مدل ارائه شده تا تصاویر وضوح بالای روشن‌تری تولید شود. شبیه نسل گذشته، گوشی‌های جدید نیز به‌طور پیش‌فرض با حسگرهای ۱۰۸ یا ۵۰ مگاپیکسلی، عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرند و این به‌خاطر فرایندی به اسم «ترکیب‌کردن پیکسل‌ها» (pixel binning) است که طی آن پیکسل‌ها با هم ادغام می‌شوند تا بزرگ‌تر شوند و بتوانند نور بیشتری جذب کنند. درنتیجه‌ی این فرایند، عکس‌های ثبت شده وضوح کمتر؛ اما روشنایی بیشتری دارند و تجربه‌ی عکاسی در محیط‌های کم‌نور را بهبود می‌بخشند.

سامسونگ همواره به کاربر اجازه داده است فرایند پیکسل بینینگ را غیرفعال و از تمام ۱۰۸ مگاپیکسل دوربین اصلی برای ثبت تصاویری با جزییات زیاد اما روشنایی کم استفاده کند؛ اما حالا به‌لطف فناوری Adaptive Pixel، مشکل روشنایی نیز حل می‌شود؛ چراکه فرایند پیکسل بینینگ در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد و با تصویر نهایی ادغام می‌شود تا نتیجه عکسی با وضوح و نور بالا باشد. البته حجم چنین عکس‌هایی بسیار زیاد و حدود ۲۰ مگابایت به جای ۳ مگابایت خواهد بود و شاید بدین‌دلیل است که این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست یا شاید چون عملکرد آن به‌اندازه‌ای که سامسونگ می‌خواهد، خوب نیست!

درکل، به‌نظر می‌رسد گلکسی اس ۲۲ با به‌روزرسانی نرم‌افزاری چهارساله، قابلیت‌های انحصاری که گوگل در اختیارش گذاشته و سایر بهبودها، آن‌چیزی است که پیکسل ۶ باید می‌بود و توجه دوستداران اکوسیستم اندرویدی را به احتمال زیاد جلب خواهد کرد.

خانواده‌ی گلکسی تب اس ۸؛‌ رقیب سرسخت اندرویدی‌ آیپد

گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

سری گلکسی تب S8 را می‌توان بلندپروازانه‌ترین پروژه‌ی تبلتی سامسونگ دانست؛ شاید به این خاطر که گوگل که مسئول توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید است، دوباره تمرکزش را روی تبلت‌ها معطوف کرده و گفته است آینده به تبلت‌های اندرویدی تعلق دارد.

در رویداد آنپکد امسال، سامسونگ نه یک تبلت بلکه سه تبلت گلکسی تب S8 پریمیوم رونمایی کرد که شامل مدل استاندارد ۱۱ اینچی، مدل پلاس ۱۲٫۴ اینچی و مدل اولترا با نمایشگر غول‌آسای ۱۴٫۶ اینچی است. هر سه مدل نیز مشابه گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا، به قلم استایلوس S Pen مجهز هستند که به‌طور مغناطیسی به پشت تبلت می‌چسبد و به گفته‌ی سامسونگ، تأخیر فرامین‌اش به‌طرز چشمگیری کاهش یافته و اکنون به ۲٫۸ میلی‌ثانیه رسیده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • گلکسی تب اس ۸ و تب اس ۸ پلاس معرفی شدند
  • گلکسی تب اس ۸ اولترا با نمایشگر غول‌آسای ۱۴٫۶ اینچی رونمایی شد

این تبلت‌های کاملاً آلومینیومی با لبه‌های تخت و تراش‌خورده با تمرکز خاصی روی تماس‌های ویدیویی طراحی شده‌اند. دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی در وسط حاشیه بالای نمایشگر قرار گرفته و حذف صدای محیط درمقایسه‌با گذشته بهتر شده است. دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی نیز می‌تواند ویدئو را در رزولوشن ۴k با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و در رزولوشن ۸K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. درواقع، سری گلکسی تب S8 اولین تبلت‌های بازار است که با پشتیبانی از فیلم‌برداری رزولوشن ۸K عرضه می‌شود.

در بطن هر سه مدل، تراشه‌ی چهارنانومتری اسنپدراگون ۸ نسل اول قرار گرفته که جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار موبایل کوالکام است و نوید عملکرد مطلوبی در اجرای بازی‌ها و پردازش‌های سنگین می‌دهد. ظرفیت باتری سه مدل با‌‌توجه‌‌‌به‌ اندازه‌ی آن‌ها متفاوت است؛ اما هر سه از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. درضمن، می‌توان با اتصال این تبلت‌ها به پی‌سی سامسونگ، از آن به‌عنوان نمایشگر دوم استفاده کرد.

سامسونگ در رویداد آنپکد ۲۰۲۲ چگونه ظاهر شد؟

رویداد آنپکد ۲۲ سامسونگ

اگر هیجان رویداد آنپکد امسال از رونمایی‌های اپل کمتر بود، فقط می‌توان اطلاعات فاش‌شده از محصولات پیش از برگزاری رویداد را مقصر دانست؛ چراکه سامسونگ با عرضه‌ی خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲ و تبلت‌های پرچم‌دار گلکسی تب اس ۸ سنگ‌تمام گذاشت و ما را به تماشای یکی از پربارترین رویدادهای تکنولوژی نشاند. گل‌ سرسبد محصولات جدید سامسونگ نیز گلکسی اس ۲۲ اولترا بود که توجه دوست‌داران عکاسی و فیلم‌برداری با گوشی را به‌طور حتم جلب خواهد کرد.

به‌نظر شما هیجان‌انگیزترین بخش رویداد آنپکد ۲۰۲۲ سامسونگ چه بود؟ بازگشت طراحی گلکسی نوت به خانواده‌ی اس، پشتیبانی گلکسی اس ۲۲ اولترا از قلم S Pen، تراشه قدرتمند ۴ نانومتری، به‌روزرسانی نرم‌افزاری چهارساله، فناوری پیکسل تطبیقی برای ثبت عکس‌ با وضوح و نور بالا، سیستم خنک‌کننده‌ی گلکسی اس ۲۲ اولترا برای جبران مشکل داغی تراشه یا ثبت ویدئو با رزولوشن ۸K گلکسی تب اس ۸ یا شاید مورد دیگری که نظر شما را بیشتر جلب کرد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا