zoomit

درخواست نمایندگان مجلس از وزارت ارتباطات: اینترنت کاربران کم‌مصرف را رایگان کنید

درخواست نمایندگان مجلس از وزارت ارتباطات: اینترنت کاربران کم‌مصرف را رایگان کنید

رئیس کمیته فناوری اطلاعات مجلس در گفت‌وگو با newslan با اعلام اینکه برای افزایش تعرفه اینترنت جلسه‌ای با وزارت ارتباطات و اپراتورها برگزار کرده‌اند، بیان کرد براساس صحبت‌های حاضران در جلسه، تعرفه اینترنت از سال ۹۵ تاکنون تغییری نکرده و اخیراً هم فقط تخفیف‌های اپراتورها برای جذب مشتری برداشته شده است. مصطفی طاهری به newslan می‌گوید اپراتورها باید برای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه در این بخش با توجه به عدم تغییر تعرفه خود در سه سال اخیر، تغییراتی در تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی خود ایجاد کنند. البته طاهری تأکید می‌کند که از وزارت ارتباطات خواسته‌اند در یک طرح ویژه اینترنت کاربرانی را که در ماه مصرف کمی دارند، رایگان یا ارزان کنند.

اظهارات طاهری و موافقت ضمنی او با افزایش تعرفه‌های اینترنت در حالی است که در چند هفته گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش تعرفه برخی بسته‌های اینترنتی اعتراض کرده‌اند.

برای نمونه علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع با انتشار توییتی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنت انتقاد کرد و نوشت: «آقای وزیر ارتباطات! قیمت بسته‌های اینترنتی با حقوق وزیر همسان است، با حقوق دانشجو و خانواده دانش آموز خیر! نمی‌توانید استعفا بدهید.»

از سوی دیگر علیرضا سلیمی، عضو هیئت رییسه مجلس هم پیشنهاد داد تا اینترنت برای اقشار مرفه گران شود. او در این مورد گفت:

حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم، ۷۰ درصد شبکه اینترنت را دراختیار دارند که آن‌ها قشر مرفه جامعه تعریف می‌شوند. در همین راستا اگر قرار بر افزایش قیمت اینترنت است، به‌جای آنکه دانش آموزان، دانشجویان، خبرنگاران و اقشار ضعیف جامعه را درگیر کند، باید برای این قشر لحاظ شود.

همچنین مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه افزایش قیمت اینترنت منطقی نیست، گفت: «افزایش بیش از ۲ برابری تعرفه‌های اینترنت خانگی ظلم آشکار به مردم است. اینترنت سال‌ها است که دیگر یک کالای لوکس نیست و مردم بسیاری از امورات زندگی خود از خرید تا تحصیل را ازطریق اینترنت انجام می‌دهند. چنین جهشی در قیمت اینترنت خانگی روی زندگی مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

البته این انتقادها تنها به سخنرانی نمایندگان ختم نشد و جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در اینستاگرام خود اعلام کرد که سؤال خود را از عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درمورد افزایش اینترنت خانگی و همراه ثبت کرده که هنوز این سؤال اعلام وصول نشده است.

مصطفی طاهری نماینده عضو کمیته فناوری اطلاعات مجلس دلیل این اظهار نظر متناقض نمایندگان را بی‌اطلاعی آن‌ها از جزئیات عدم تغییر تعرفه در سه سال گذشته اعلام می‌کند. او در گفت‌و‌گو با newslan درمورد جلسه با وزارت ارتباطات و اپراتورها و صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد، گفت:

فرمول قیمت‌گذاری اینترنت ثابت و همراه مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ است و از آن موقع تا حالا این تعرفه‌ها تغییر نکرده است. در همان سال برای قیمت‌ها هم سقف و کف تعیین شده بود. کف قیمت هم ۲ هزار و ۸۵۰ تومان بود؛ اما برخی اپراتورها در آن زمان برای جذب مشتری قیمت را از کف هم پایین‌تر آورده بودند.

او ادامه داد: «برای اینکه رقابت منفی شکل نگیرد. یعنی یک اپراتور قیمت را کاهش دهد و پس از جذب مشتری دوباره قیمت‌ها را برگرداند، به اپراتورها گفته شد حق ندارند تا ۳ سال قیمت‌ها را افزایش دهند و باید قیمت‌ها همانگونه پایین‌تر از کف باقی بماند.»

به گفته طاهری سال گذشته هم مجلس در قانون بودجه تعیین کرده بود تا در قیمت اینترنت تغییری ایجاد نشود و به همین خاطر قیمت‌ تعرفه اینترنت به همان شکل باقی ماند. او همچنین بیان کرد:

برای امسال هم مجلس مصوبه‌ای نداشته و دولت هم پیشنهادی مبنی برای تغییر قیمت تعرفه اینترنت نداده است. ۳ سال هم به پایان رسیده و بدین‌ترتیب قانون سال ۹۵ لازم‌الاجراست و اپراتورها باید تخفیف‌هایی که برای جذب مشتری در نظر گرفته بودند، بردارند.

او تأکید کرد مردم و نمایندگان دیگر چون از این ماجرا خبر ندارند، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، درصورتی‌که افزایش قیمت رخ نداده است.

طاهری با اشاره به اینکه در آن جلسه نمایندگان درخواست‌هایی از سازمان تنظیم مقررات و دولت و اپراتورها داشتند، گفت: «ما نمایندگان درخواست کردیم اگر ازطریق افزایش تعرفه اینترنت، افزایش درآمدی به وجود می‌آید، این را به توسعه زیرساخت‌هایشان اختصاص دهند چون کیفیت اینترنت ما در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است.»

او ادامه داد:

موضوع بعدی ما این بود که برای افرادی که مصرف حداقلی اینترنتشان کمتر یعنی بین یک تا دو گیگ در ماه است، از قیمت قبل ارزان‌تر یا حتی رایگان حساب شود. قرار شد در این زمینه سازمان تنظیم مقررات طرحی ارائه دهد و با هماهنگی یکدیگر در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.

او آزادسازی قیمت‌ها را که برخی شرکت‌ها به آن اعتقاد دارند، درست ندانست و گفت: «ستاد تنظیم مقررات وظیفه‌اش نظارت بر قیمت‌ها است و حتماً باید روی قیمت تعرفه‌های اینترنت نظارت باشد.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا