zoomit

حسگر معیوب دما، مقصر لغو پرتاب ‌موشک SLS بود؛ تاریخ بعدی پرواز: شنبه ۱۲ شهریور

حسگر معیوب دما، مقصر لغو پرتاب ‌موشک SLS بود؛ تاریخ بعدی پرواز: شنبه ۱۲ شهریور

به‌گزارش آرس‌تکنیکا، پس از لغو نخستین تلاش برای پرتاب موشک اسپیس لانچ سیستم (SLS) در روز دوشنبه، مقام‌های ناسا گفتند که برای انجام دومین پرواز مأموریت آرتمیس ۱ در روز شنبه ۱۲ شهریور در حال تلاش هستند.

کنترل‌کنندگان پرواز ناسا بعد از آنکه نتوانستند کاهش صحیح دمای یکی از چهار موتور اصلی اسپیس لانچ سیستم (موتور شماره ۳) را به تقریباً منفی ۲۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پیش از احتراق موشک تأیید کنند، نخستین تلاش برای پرتاب را لغو کردند. برای آنکه بتوان سوخت فوق‌سرد هیدروژن مایع و اکسیژن مایع را به موشک تزریق کرد، موتورها باید تا دمای بسیار سرد خنک شوند.

جان هانیکات، مدیر برنامه موشک اس‌ال‌اس در ناسا، روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت تیم مهندسی او باور داشت که موتور از دمای محیط به نزدیک سطح مورد‌نیاز خنک شده است؛ اما این کاهش دما به‌‌درستی با حسگر معیوب دما اندازه‌گیری نشد. هانیکات گفت: «طرز رفتار حسگر با فیزیک وضعیت مطابقت نداشت.»

مشکل ناسا این است که حسگر را نمی‌توان به‌راحتی تعویض کرد و احتمالاً به بازگشت اس‌ال‌اس به ساختمان مونتاژ موشک در مرکز فضایی کندی در چندکیلومتری سکوی پرتاب نیاز است. این نیاز به جابه‌جایی پرتاب موشک را دست‌کم تا ماه اکتبر به‌تأخیر می‌اندازد و سازمان فضایی نگران فرسودگی موشکی شده که از تقریباً یک سال پیش مونتاژ شده است.

هانیکات گفت مطمئن است که در طول شمارش معکوس در روز دوشنبه، هیدروژن مایع در موتور شماره ۳ جریان داشت. همچنین، حسگرهای دیگر ازجمله سنجشگرهای فشار نشان دادند که موتور در محیط مناسب برای کاهش صحیح دما قرار دارد. درنتیجه به‌گفته‌ی او، تیم مهندسی مشغول کار روی برنامه‌ای منطقی پرواز است که به موشک اجازه می‌دهد بدون دریافت اطلاعات مناسب از حسگر دمای موتور پرتاب شود. او گفت: «ما تمام دیگر داده‌های دردسترس را بررسی و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده خواهیم کرد.»

براین‌اساس، اکنون برنامه‌ی فعلی ناسا در سکوی پرتاب شامل برخی کارها ازجمله بازرسی از ناحیه‌ای است که روز دوشنبه در طول شمارش معکوس نشت کوچک هیدروژن در آن اتفاق افتاد. سپس اگر مسئولان از آن بازرسی‌ها و برنامه‌ی جدید پرواز برای مواجهه با حسگر معیوب دما راضی باشند، ناسا از روز پنجشنبه شمارش معکوس را آغاز خواهد کرد. در این جدول زمانی، عملیات سوخت‌رسانی پیش از گشوده‌شدن پنجره‌ی دو‌ساعته پرتاب، ساعت ۲۲:۴۷ شنبه ۱۲ شهریور شروع می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • پوشش زنده رویداد پرتاب مأموریت آرتمیس ۱
  • برنامه آرتمیس؛ ناسا چگونه انسان را به ماه بازمی‌گرداند؟

از کنفرانس خبری روز سه‌شنبه مشخص نشد که پیامد پرتاب با موتور اصلی گرم‌تر از حد عادی چه خواهد بود. ازنظر فیزیکی، احتراق پیشرانه‌های فوق‌سرد در موتوری گرم‌تر از حد پیش‌بینی‌شده احتمالاً دست‌کم به توربوپمپ موتور RS-25 آسیب جدی وارد خواهد کرد؛ درنتیجه، ناسا موشک اسپیس لانچ سیستم را بدون اطمینان زیاد به برنامه‌ی جدید، پرتاب نخواهد کرد.

ناسا تا دوشنبه ۱۴ شهریور برای پرتاب بوستر فرصت دارد و بعد‌ازآن، باید به‌منظور نوسازی آن را از سکوی پرتاب خارج کند. با نزدیک‌شدن به تاریخ بعدی پرتاب در ۱۲ شهریور، ناسا پیش‌بینی وضعیت هوا و مدیریت مسائل فنی را به‌دقت پیگیری خواهد کرد. هرچند توفان‌های تندری اغلب در بعدازظهرهای تابستان در امتداد سواحل فلوریدا شکل می‌گیرند، مایک برگر، مأمور آب‌وهوای پرتاب، می‌گوید جریان ساحلی در آخر این هفته نسبتاً قوی خواهد بود.

این جریان باید نسیم دریا را بیشتر به درون خشکی بکشاند و بالقوه برخی فرصت‌ها برای پرتاب را در طول پنجره‌ی دو‌ساعته فراهم کند. اگر وضعیت جوّی دومین تلاش را لغو کند، ناسا برای پرتاب در ۱۴ شهریور آماده می‌شود. مقام‌های ناسا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه تأکید کردند که به تلاش بعدی برای پرتاب اطمینان دارند.

هرچند سازمان فضایی نخستین تلاش برای پرتاب در روز دوشنبه را به‌شدت تبلیغ کرد، هنوز پرتابگر جدیدش را به‌طورکامل سوخت‌رسانی نکرده است. بااین‌حال، مقام‌ها امیدوار هستند که بتوانند روز شنبه سوخت‌رسانی را کاملاً تا ثانیه‌ی صفر شمارس معکوس بدون هیچ مشکلی به‌پایان برسانند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا