zoomit

تعداد اسپرم مردان در سراسر جهان در حال کاهش است

تعداد اسپرم مردان در سراسر جهان در حال کاهش است

مطالعه‌ی بزرگ جدیدی به‌تازگی گزارش کرده است که تعداد اسپرم در میان مردان سراسر جهان پس از نصف‌شدن در ۴۰ سال گذشته، با سرعت زیادی در حال کاهش است. این مطالعه که به سرپرستی حجی لوین انجام شد، پژوهش منتشرشده در سال ۲۰۱۷ را به‌روزرسانی می‌کند که فقط آمریکای‌شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند را بررسی کرده بود. مطالعه‌ی جدید شامل داده‌های بیش از ۵۷ هزار مرد است که از بیش از ۲۲۳ مطالعه در ۵۳ کشور جهان جمع‌آوری شده و بدین‌ترتیب، بزرگ‌ترین فراتحلیلی است که تاکنون درباره‌ی این موضوع انجام شده است.

مطالعه‌ی جدید با افزودن اطلاعات مربوط به کشورهای دیگر یافته‌های پژوهش سال ۲۰۱۷ را تأیید کرد که تعداد اسپرم مردان در چهار دهه گذشته به نصف رسیده است. این مطالعه نشان داد که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸، غلظت اسپرم مردانی که به‌عنوان نابارور شناسایی نشده بودند، بیش از ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده است و از ۱۰۱/۲ میلیون به ۴۹ میلیون اسپرم در میلی‌متر منی رسیده است.

مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Human Reproduction Update منتشر شده است، می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد این کاهش جهانی در قرن بیست‌ویکم نیز با سرعت چشمگیری ادامه دارد. پژوهش جدید نشان می‌دهد که تعداد اسپرم با نرخ حدود ۱/۱ درصد در سال در حال کاهش است و نویسندگان می‌گویند: «برای پیشگیری از اختلال بیشتر در سلامت باروری مردان به اقدامات و پژوهش‌های فوری بیشتری نیاز است.»

تعداد اسپرم، تنها عاملی نیست که باروری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ چراکه سرعت حرکت اسپرم که در مطالعه‌ی جدید اندازه‌گیری نشد، نیز نقش مهمی در باروری ایفا می‌کند. همچنین، غلظت ۴۹ میلیون اسپرم هنوز بیشتر از محدوده‌ای است که سازمان جهانی بهداشت طبیعی در نظر می‌گیرد (بین ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون اسپرم در میلی‌لیتر منی).

سارا مارتینز داسیلوا، متخصص پزشکی تولیدمثل در دانشگاه داندی اسکاتلند‌، گفت مطالعه‌ی یادشده نشان داد که نرخ کاهش تعداد اسپرم از سال ۲۰۰۰ دو برابر شده است. او افزود: «علت آن را نمی‌دانیم.» قرارگرفتن درمعرض آلودگی‌ها، پلاستیک، استعمال دخانیات، مصرف مواد‌مخدر و داروهای تجویزی و سبک زندگی مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب همه به‌عنوان عوامل مؤثر پیشنهاد شده‌اند؛ اگرچه اثرها به‌خوبی شناخته و تعریف نشده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند مطالعه‌ی جدید تردید آن‌ها را درباره‌ی پژوهش سال ۲۰۱۷ برطرف نکرد. آلن پیسی از دانشگاه شفیلد بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «همچنان نگران کیفیت داده‌های موجود در مقاله‌هایی هستم که خصوصاً در گذشته‌های دور منتشر شده‌اند و این تجزیه‌و‌تحلیل براساس آن‌ها انجام شده است.»

پیسی بر این باور است که در طول زمان، دقت ما در شمارش تعداد اسپرم‌ها افزایش پیدا کرده است و این امر می‌تواند علت روند کاهشی تعداد اسپرم‌ها باشد. بااین‌حال، مارتینز داسیلوا نظر منتقدان نتایج این مطالعه را رد می‌کند و می‌گوید به‌سختی می‌توان ارقام و یافته‌های نامتناقض را نادیده گرفت.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا