zoomit

تراشه تنسور G2 گوگل از فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند

تراشه تنسور G2 گوگل از فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند

هفته‌ی گذشته رسماً شاهد رونمایی از پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو گوگل بودیم. این گوشی‌ها از نسل دوم سیستم-روی-چیپ (SoC) سفارشی گوگل یعنی تنسور G2 بهره می‌برند. این تراشه با فرایند ۴ نانومتری سامسونگ تولید شده است و از مودم ۵G اگزینوس ۵۳۰۰ بهره می‌برد و همچنین بهبودهایی در عملکرد پردازش مرکزی و گرافیکی آن اعمال شده است.

گوگل هفته‌ی گذشته اعلام کرد که نسل دوم سیستم-روی-چیپ تنسور بیشتر روی عملکرد هوش مصنوعی و قابلیت‌های امنیتی تمرکز دارد. برایان راکوفسکی، معاون این شرکت گفت که قابلیت‌های پردازش صدا در تنسور G2 بهبود یافته است و بدین‌ترتیب درخواست‌های ارائه‌شده به دستیار صوتی اسیستنت سریع‌تر پردازش می‌شوند. این پردازنده‌ی جدید همچنین به افزایش سرعت ترجمه‌ی صوتی و تایپ صوتی کمک می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند با توصیف بصری شکلک‌های موردنظر خود مثل ایموجی گریه یا غیره، آن شکلک را به‌راحتی در پیام‌های خود درج کنند.

اجزای تراشه تنسور G2 گوگل

مقاله‌ی مرتبط:

  • هرآنچه در رویداد سخت‌افزاری گوگل گذشت؛ از معرفی سری پیکسل ۷ تا رونمایی از اولین ساعت هوشمند پیکسل
  • سری پیکسل ۷ از قابلیت تشخیص سرفه و نظارت بر کیفیت خواب بهره می‌برند

همان‌طور که دربالا اشاره شد، تنسور G2 براساس لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده است که نسبت به فرایند ۵ نانومتری سال گذشته، ارتقای مهمی محسوب می‌شود. این تراشه شامل دو هسته‌ی Cortex-X1 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز، دو هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۳۵ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز است. این سیستم-روی-چیپ همچنین از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G710 شرکت آرم بهره می‌برد که از هفت هسته برای ارتقای کیفیت اجرای بازی‌ها و محتوای HDR استفاده می‌کند. نسل دوم تراشه‌ی اختصاصی گوگل همچنین با تراشه‌ی امنیتی تایتان M2 و نسل دوم EdgeTPU (برای پردازش‌های هوش مصنوعی) یک‌پارچه شده است.

به‌نوشته‌ی SamMobile، تنسور G2 با رم LPDDR5 سازگار است و از ۴ مگابایت حافظه‌ی کش L3 اشتراکی و ۸ مگابایت کش کلی سیستمی بهره می‌برد. این پردازنده به‌لطف پردازش‌گر سیگنال تصویر (ISP) بهبودیافته، اکنون می‌تواند ویدئوهای ۴K را با سرعت ۶۰ فریم‌برثانیه و با همه‌ی دوربین‌ها ضبط کند. این تراشه همچنین از دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی با نرخ‌تأخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌کند. از دیگر پیشرفت‌های اعمال‌شده روی این پردازنده می‌توان به قابلیت رفع تاری تصاویر (حتی روی عکس‌های قدیمی)، ویدئوهای پرتره و بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت (Super-Res Zoom) در تصاویر و ویدئوها اشاره کرد.

نسل دوم تراشه‌ی تسنور گوگل همچنین به مودم ۵G اگزینوس ۵۳۰۰ سامسونگ مجهز شده است. غول فناوری کره‌ای در رویداد Tech Day ۲۰۲۲ از این مودم رونمایی کرد اما تاکنون جزئیات زیادی درمورد مشخصات آن دردسترس قرار نگرفته است. به‌هرحال می‌توان انتظار داشت این مودم سرعت بالاتری نسبت به مودم نسل اول تنسور ارائه دهد و مصرف انرژی آن نیز بهینه‌تر باشد. این درحالی است که مودم تعبیه‌شده در اولین نسل تنسور ازنظر مصرف انرژی چندان بهینه نبود و باتری دستگاه را به‌سرعت تخلیه می‌کرد. از دیگر قابلیت‌های ارتباطی تنسور G2 می‌توان به پشتیبانی از موقعیت‌یاب (GPS) دو فرکانسه، وای‌فای ۶E، بلوتوث ۵٫۲، NFC و USB C مبتنی‌بر استاندارد USB 3.2 اشاره کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا