zoomit

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ و دایمنسیتی ۲۰۰۰ از معماری یکسان آرم بهره می‌برند

کوالکام و مدیاتک درحال آماده شدن برای عرضه‌ی نسل بعدی تراشه‌های موبایلی پرچم‌دار خود هستند. این دو پردازنده‌ در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند رده‌بالا، با یکدیگر رقابت خواهند کرد. اکنون خبر جدیدی منتشر شده که اعلام می‌کند معماری مورد استفاده در هر دو سیستم-روی-چیپ (SoC) یادشده، یکسان است.

به گزارش گیزموچاینا، حساب کاربری «دیجیتال چت استیشن» در ویبو اعلام کرده است که هر دو تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ و دایمنسیتی ۲۰۰۰ برپایه‌ی یک معماری مبتنی بر آرم توسعه داده شد‌ه‌اند. پردازنده‌های کوالکام و مدیات تک به آخرین نسل هسته‌های فوق‌العاده قدرتمند کورتکس X2 آرم مجهز شده‌اند. این دو تراشه همچنین از هسته‌های کورتکس A710 و کورتکس A510 بهره خواهند برد. این یعنی هر دو پردازنده‌ی مورد اشاره از معماری آرم V9 بهره خواهند برد.

هسته‌های X2 و هسته‌های A710، قدرت پردازشی بالایی دارند و این درحالی است که هسته‌های A510 برای انجام وظایف سبک‌تر در نظر گرفته شد‌ه‌اند و مصرف انرژی آن‌ها نیز کم‌تر است. چند روز قبل نیز خبر دیگری در این رابطه منتشر شد که با این گزارش جدید مطابقت دارد. در گزارش قبلی گفته شده بود که پردازنده‌ی مرکزی این دو تراشه تقریبا یکسان خواهد بود. از سوی دیگر، تفاوت پردازنده‌ی گرافیکی این دو تراشه نیز کم است. اسنپدراگون ۸۹۸ از پردازنده‌ی گرافیکی آدرینو بهره می‌برد، درحالی‌که دایمنسیتی ۲۰۰۰ به یک پردازنده‌ی گرافیکی آرم Mali مجهز شده است.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که اسنپدراگون ۸۹۸ از نظر عملکرد گرافیکی نسبت به دایمنسیتی ۲۰۰۰ برتری داشته باشد، زیرا تاریخ نشان داده است که سرعت عملکرد آدرینو نسبت به پردازنده‌های گرافیکی سری Mali، بیشتر است. البته شاید این برتری در عملکرد پردازنده‌ی مرکزی بی‌تأثیر باشد، زیرا فرکانس کاری هسته‌‌های پردازشی کورتکس X2 و کورتکس A710 در دایمنسیتی ۲۰۰۰ روی ۲/۸۵ گیگاهرتز تنظیم شده است ولی فرکانس کاری این هسته‌ها در اسنپدراگون ۸۹۸ معادل ۲/۵ گیگاهرتز است. نکته قابل توجه این است که نسل بعدی تراشه‌های پیشرفته‌ی کوالکام و مدیاتک بر اساس فناوری چهار نانومتری TSMC خواهد بود.

در هر صورت باید دید این دو تراشه‌ی پرچم‌دار در عمل چگونه با هم رقابت خواهند کرد و کدام پردازنده قدرت بیشتری ارائه خواهد داد.

نظر شما در مورد اسنپدراگون ۸۹۸ و دایمنسیتی ۲۰۰۰ چیست؟ از دیدگاه شما کدام تراشه قدرت پردازشی بهتری ارائه خواهد داد؟ لطفا نظر خود را در این مورد با نیوزلن و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا