zoomit

تحلیلگران از احتمال کاهش قیمت SSD تا اواسط سال ۲۰۲۳ خبر دادند

تحلیلگران از احتمال کاهش قیمت SSD تا اواسط سال ۲۰۲۳ خبر دادند

کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان و برخی مشاغل برای خرید کامپیوترهای شخصی به‌معنی کاهش تقاضا برای انواع قطعات کامپیوتر از‌جمله پردازنده‌ها و گرافیک‌هااست؛ اما کالاهایی مانند ۳D NAND و ماژول‌های حافظه و درایوهای حالت‌جامد بیش از سایر دسته‌ها با این مسئله مواجه شده‌اند. در این زمینه، چند دلیل اصلی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به تولید نسبتاً آسان و وجود رقبای زیاد در بازار اشاره کرد.

به‌گزارش tomshardware، تحلیلگران Trendfocus ادعا می‌کنند مازاد تراشه‌های حافظه و درایوهای حالت‌جامد (SSD) به‌قدری زیاد است که قیمتشان تا ماه‌های آینده به کاهش خود ادامه خواهد داد. در‌واقع، قیمت هاردهای SSD احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۳ به نصف کاهش می‌یابد. در هفته‌های اخیر، Kioxia اعلام کرد که از اول اکتبر تولید ویفرهای NAND 3D را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که مایکرون گفت که سرعت حافظه ۲۳۲ لایه NAND 3D را می‌کاهد تا عرضه‌ی NAND 3D را محدود کند.

امروزه، می‌توان درایو Crucial P3 500GB M.2-2280 را با قیمت ۴۴ دلار در آمازون تهیه کرد. حتی درایوهای ۵۰۰ گیگابایتی PNY CS900 ارزان‌تر نیز وجود دارند که با قیمت ۳‍۱ دلار فروخته می‌شوند. درحالی‌که قیمت‌های خُرده‌فروشی هر بیت ۳D NAND در‌حال‌حاضر بسیار اندک است، Trendfocus پیش‌بینی می‌کند که سازندگان حافظه‌های فلش تا اواسط سال ۲۰۲۳ قیمت هر بیت را نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهند که باعث کاهش بیشتر هزینه‌های SSD و قیمت خُرده‌فروشی آن‌ها خواهد شد.

در‌حال‌حاضر، برآورد این موضوع دشوار استکه چه تعداد SSD در موجودی ده‌ها شرکت سازنده وجود دارد؛ اما Trendfocus فرض می‌کند که حداقل دو فصل طول می‌کشد تا شرکت‌های ابری و سازندگان کامپیوترهای شخصی بتوانند ۳D NAND و درایوهای تولید‌شده قبلی را استفاده کنند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت قیمت SSD‌ها حداقل برای دو فصل به کاهش خود ادامه دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • سامسونگ سریع‌ترین SSD مبتنی‌بر PCIe 4.0 جهان را معرفی کرد

در وضعیت کنونی، به‌سختی می‌توان گفت که این SSD‌ها چقدر ارزان‌تر می‌شوند؛ اما درایوهای اصلی با رابط PCIe 3.0 x4 یا PCIe 4.0 x4 قطعاً در ماه‌های آینده ارزان‌تر خواهند شد. به‌نظر می‌رسد SSD‌های رایج به‌کاررفته برای ذخیره‌سازی انبوه می‌توانند به‌قدری ارزان شوند که به‌عنوان جایگزین برخی از هارد‌دیسک‌های کم‌‎ظرفیت استفاده شوند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا