zoomit

تا ۸۰ درصد افزایش درآمد کسب‌وکارها با پلتفرم داده مشتریان دیپین

تا ۸۰ درصد افزایش درآمد کسب‌وکارها با پلتفرم داده مشتریان دیپین

با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی داده‌محور می‌توان برای کسب‌وکار برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد و نتایج بسیار بهتری گرفت. دیتا می‌تواند کمپین‌های بازاریابی را بهبود دهد و نرخ تبدیل را افزایش درخورتوجهی دهد. حال بازاریابی داده‌محور چیست و چه ابزار یا ابزارهایی می‌تواند در این زمینه به کسب‌وکارها کمک کند؟

بازاریابی داده‌محور چیست؟

بازاریابی داده‌محور (Data-driven Marketing) به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و راهکارهایی گفته می‌شود که در آن با استفاده از دیتای موجود، بازاریابی به‌صورت هدفمند اجرایی می‌شود. دیتای مربوط به رفتار و تعاملات کاربران می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره آن‌ها دراختیارمان قرار دهد. در‌واقع، این زمینه را فراهم می‌کند که کاربران را بشناسیم و نیازها و خواسته‌هایشان را بدانیم. سپس براساس این دانسته‌ها، می‌توانیم بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی‌شده انجام دهیم. این شکل از بازاریابی درمقایسه‌با اشکال سنتی بازاریابی دیجیتال، نتایج بسیار بهتری در پی دارد. درضمن، کاملاً بهینه است و باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت نیز می‌شود.

دیپین

مزایای بازاریابی داده‌محور

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در بازاریابی داده‌محور، با‌‌‌توجه‌‌‌به دیتایی که از کاربران دراختیار داریم، گروه‌های درستی از آن‌ها را هدف می‌گیریم و پیام درست را برای هر‌کدام ارسال می‌کنیم. چنین رویکردی موجب افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ چراکه در حالت عادی باید پیام را برای همه افراد ارسال می‌کردیم و خودِ پیام نیز هدفمند و شخصی‌سازی شده نبود. مشخص است که چنین حالتی هزینه‌ی بیشتری برای ما دارد و احتمال موفقیت نیز کمتر است.

بهبود تجربه کاربر

با استفاده از دیتا، تجربه کاربر را بهتر درک می‌کنیم و ویژگی‌های او را می‌شناسیم. بدین‌ترتیب، خواهیم توانست تجربه‌ای بهتر و شخصی‌سازی‌شده به کاربر ارائه دهیم. بهبود تجربه کاربر موجب افزایش رضایت او می‌شود و احتمال تبدیل‌شدن وی به مشتری وفادار را افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی

دراختیار‌داشتن دیتای مربوط به رفتار و تعاملات کاربران به ما اجازه می‌دهد تا تمامی الگوهای رفتاری آن‌ها را بشناسیم. این شناخت به ما کمک می‌کند تا بتوانیم رفتار کاربران در‌قبال کمپین‌های مختلف را پیش‌بینی و در هر‌کدام، درست‌ترین پیام را ارسال کنیم. بازاریابی داده‌محور در‌نهایت احتمال شکست‌خوردن کمپین‌های بازاریابی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تبلیغات هدفمند

دیتای کاربران می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم هر دسته از کاربران به چه محصولاتی علاقه دارند. سپس بر‌مبنای آن، می‌توانیم تبلیغات هدفمند انجام دهیم. برای مثال، با استفاده از دیتا و تحلیل الگوهای رفتاری کاربران، می‌توانیم بفهمیم که کدام دسته از کاربران در مناسبتی خاص، تمایل بیشتری برای خرید دارند. سپس براساس همین تحلیل، پیام‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده برایشان ارسال می‌شود و نرخ فروش افزایش پیدا می‌کند.

چگونه می‌توان بازاریابی داده‌محور انجام داد؟

صحبت از دیتا و مزایای استفاده از آن ساده است؛ اما در این‌جا یک سؤال اصلی وجود دارد: دیتا را دقیقاً از کجا و چگونه باید جمع‌آوری کنیم یا به‌عبارت‌دیگر، چگونه می‌توانیم بازاریابی داده‌محور انجام دهیم؟ دیتایی که درباره آن صحبت می‌کنیم، شامل موارد مختلفی می‌شود؛ مثلاً باید بدانیم که هر کاربر از چه صفحاتی بازدید و روی چه کالاهایی بیشتر مکث کرده و چه کالاهایی را خریده است. درضمن، باید به دیتایی که از منابع مختلف جمع‌آوری‌ شده، به‌صورت یکجا دسترسی داشته باشیم. به‌عنوان نمونه، دیتاهای سایت باید با دیتاهای جمع‌آوری‌شده ازطریق شبکه‌های اجتماعی تلفیق شود. در‌حال‌حاضر، تنها ابزاری که این قابلیت‌ها را دارد، پلفترم داده مشتریان یا CDP است.

پلتفرم داده مشتریان چیست؟

پلتفرم داده مشتریان (Customer Data Platform یا به‌اختصار CDP) نوعی نرم‌افزار است که اطلاعات کاربران و مشتریان را ازطریق منابع و کانال‌های ارتباطی مختلف جمع‌آوری و در دیتابیسی یکتا ذخیره می‌کند. CDP با ادغام اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع مختلف و بازسازی آن‌ها بر‌مبنای شناسه یکتا، برای هر کاربر پروفایل اختصاصی جامع می‌سازد و اطلاعات تراکنشی و رفتاری و جمعیتی به‌دست‌آمده از منابع مختلف را در آن ذخیره‌سازی می‌کند.

نرم‌افزارهای دیگر از داده‌های ذخیره‌شده در CDP می‌توانند برای تجزیه‌و‌تحلیل و مدیریت تعاملات با مشتری استفاده کنند. در‌واقع، CDP داده‌ها را بازسازی و بخش‌بندی (Segmentation) و مقادیر محاسبه‌شده مانند روندها و مدل‌های امتیازدهی به کاربران را اضافه می‌کند و نتایج را در قالب‌هایی معین برای استفاده سایر نرم‌افزارها به‌اشتراک می‌گذارد.

دیپین

مزایای پلتفرم داده مشتریان

۱. شخصی‌سازی

یکی از انتظارات مهم کاربران امروزی از کسب‌وکارها، داشتن تجربه شخصی‌سازی شده است. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از پلتفرم داده مشتریان (CDP) تمامی اطلاعات مربوط به کاربران و مشتریانشان را دراختیار داشته باشند و نیازها و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند. سپس براساس همین اطلاعات، می‌توان تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده برای کاربران رقم زد. براساس گزارش فوربز، درآمد کسب‌وکارهایی که تجربه کاربران را بهبود می‌بخشند، می‌تواند تا ۸۰ درصد افزایش پیدا ‌کند.

۲. حفظ مشتریان

از‌دست‌دادن مشتری و نرخ فراوان ریزش بلای جان بسیاری از کسب‌وکارها است و درمقابل، جذب مشتری جدید نیز هزینه‌های گزافی دارد. این در حالی است که حفظ مشتری بسیار ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری است؛ بنابراین، تلاش بیشتر برای حفظ مشتریان فعلی، گزینه‌ای منطقی برای اغلب کسب‌وکارهاست. با استفاده از پلتفرم داده مشتریان، کسب‌وکارها از نیازهای مشتریانشان مطلع می‌شوند و برنامه‌های خود را هم‌سو با خواسته‌های آنان قرار می‌دهند. بدین‌ترتیب، رضایت مشتریان افزایش می‌یابد و احتمال ریزش آن‌ها به صفر می‌رسد.

۳. افزایش درآمد

بازاریابی هدفمند و بهینه موجب افزایش نرخ تبدیل و درنهایت افزایش درآمد می‌شود. کسب‌وکارها به‌کمک پلتفرم داده مشتریان می‌توانند کاربران را براساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی کنند و برای هر گروه، بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی‌شده انجام دهند. درنتیجه، تعداد بیشتری از کاربران به مشتری تبدیل خواهند شد و در‌نهایت درآمد کسب‌وکار افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

۴. بهینه‌سازی

اطلاعاتی که پلتفرم داده مشتریان دراختیار کسب‌وکارها می‌گذارد، می‌تواند ایرادهای احتمالی در کمپین‌ها یا ایرادهای موجود در وب‌سایت یا اپلیکیشن را مشخص کند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها می‌توانند این ایرادها را برطرف کنند و به بهینه‌ترین شکل ممکن کارشان را ادامه دهند.

پلتفرم داده مشتریان دیپین

دیپین یکی از اولین ارائه‌کنندگان پلتفرم داده مشتریان (CDP) در ایران است. پلتفرم دیپین تمامی داده‌های مربوط به کاربران شما را از کانال‌های ارتباطی موجود جمع‌آوری و در پروفایل اختصاصی هر کاربر ذخیره می‌کند. بدین‌ترتیب، شما می‌توانید نگاهی جامع و ۳۶۰ درجه به کاربران و مشتریان خود داشته باشید.

با آنالیز دقیق دیتاهای جمع‌آوری‌شده، می‌توانید شناخت کاملی از مشتریان به‌دست بیاورید و بازاریابی‌تان را هدفمند کنید. مارکترها می‌توانند با استفاده از ویژگی سگمنتیشن، کاربران را براساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی کنند و برای هر کدام بازاریابی اختصاصی انجام دهند.

امکان اجرای تست A/B و ردیابی باگ‌های احتمالی بر‌پایه دیتای موجود، از دیگر قابلیت‌های مهم این پلتفرم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه کار و مزایای استفاده از پلتفرم داده مشتریان و درخواست اکانت دمو، به وب‌سایت دیپین سر بزنید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا