zoomit

به‌روزرسانی Merge روی شبکه اتریوم اعمال شد؛ کاهش مصرف انرژی تا ۹۹ درصد

به‌روزرسانی Merge روی شبکه اتریوم اعمال شد؛ کاهش مصرف انرژی تا ۹۹ درصد

اتر (ETH) به‌عنوان دومین رمزارز جهان ازنظر ارزش بازار، اکنون به سیستم اثبات‌سهام (PoS) روی آورده است و بدین‌ترتیب مصرف انرژی شبکه‌ی آن به‌میزان درخورتوجهی کاهش خواهد یافت. این انتقال که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده، تأثیر زیادی روی کاربران عادی اتریوم نخواهد داشت، اما برای ماینرهای آن بسیار مهم است.

مهاجرت اتریوم به سیستم اثبات‌ سهام از ۶ سپتامبر و با فعال‌شدن ارتقا Bellatrix، آغاز شد. این فرایند اکنون پس از استخراج بلوک ترمینال سختی شبکه، تکمیل شده است. بخش فنی انتقال به سیستم اثبات‌ سهام انجام شده و حالا باید دید از این به‌بعد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

طی ساعت‌ها و روزهای آینده، خطر باگ‌، هک و بی‌ثباتی قیمت اتریوم وجود دارد. علاوه‌براین احتمال دارد شاهد ایجاد فورک جدیدی از این رمرارز باشیم؛ اقدامی که به استخراج‌کنندگان اتریوم اجازه می‌دهد همچنان به استخراج با ماینرهای پرمصرف خود ادامه دهند که این امر به‌نوبه‌ی خود باعث ایجاد سردرگمی و همچنین ایجاد محیطی برای کلاه‌برداری خواهد شد.

ادغام اتریوم | Ethereum merge

مقاله‌ی مرتبط:

  • به‌روزرسانی Merge اتریوم با بهبود ۹۹٫۹۵ درصدی در مصرف انرژی، اواخر شهریور راه‌اندازی می‌شود
  • آربیتروم چیست؟ راه‌حل لایه دو برای رفع مشکلات اتریوم

به‌نوشته‌ی ورج، اتریوم تا قبل از فرایند ادغام، براساس سیستم اثبات انجام‌ کار فعالیت می‌کرد؛ جایی‌که ماینرها برای حل مسائل با یکدیگر رقابت می‌کردند و سیستمی که موفق به حل مسئله می‌شد، پاداش ایجاد بلوک جدید را دریافت می‌کرد. این روش درواقع بازدهی بسیار کمی داشت زیرا از بین همه‌ی ماینرهایی که به‌طور هم‌زمان روی حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی کار می‌کردند، فقط یکی از‌آن‌ها می‌توانست برنده شود و بدین‌ترتیب انرژی مصرف‌شده در سیستم‌های دیگر، به‌طور کامل به‌هدر می‌رفت. ازسوی دیگر، مکانیزم اثبات‌سهام، از اعتبارسنجی‌هایی بهره می‌برد که درواقع از خود اتریوم به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کند. اگر اعتبارسنج‌ها قوانین را رعایت نکنند، موجودی اتریوم خود را ازدست خواهند داد.

بنیاد اتریوم تخمین می‌زند که جابه‌جایی به سیستم اثبات‌سهام، مصرف انرژی شبکه‌ی این رمزارز را بیش‌از ۹۹ درصد کاهش خواهد داد. فرایند ادغام از سال ۲۰۱۷ تاکنون به‌طور مکرر به‌تعویق افتاد. به‌هرحال این به‌روزرسانی مهم سرانجام امروز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور ۱۴۰۱) اعمال شد و ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم نیز در توییتی این خبر را رسماً تأیید کرد. وی در این توئیت گفت:

فرایند ادغام را به‌همه تبریک می‌گویم. این یک لحظه‌ی بزرگ برای اکوسیستم اتریوم است. همه‌ی کسانی که به ادغام کمک کردند، امروز باید از انجام این کار احساس غرور کنند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا