zoomit

به‌روزرسانی ۵٫۱۹٫۱۲ هسته لینوکس می‌تواند به نمایشگر لپ‌تاپ شما آسیب بزند

به‌روزرسانی ۵٫۱۹٫۱۲ هسته لینوکس می‌تواند به نمایشگر لپ‌تاپ شما آسیب بزند

ظاهراً هسته‌ی جدید لینوکس با شماره نسخه‌ی ۵٫۱۹٫۱۲ می‌تواند به نمایشگر لپ‌تاپ‌ها آسیب برساند. افرادی که از لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک‌های یک‌پارچه‌ی اینتل استفاده می‌کنند درمعرض این‌خطر قرار دارند و توصیه می‌شود هسته‌ی لینوکس ۵٫۱۹٫۱۲ را نصب نکنند.

مشکل به‌رورزسانی هسته‌ی لینوکس به یک باگ درایور گرافیکی مرتبط است که باعث تأخیر ناخواسته‌ی توالی انرژی درخود نمایشگر می‌شود و می‌تواند به پنل‌های LCD این سیستم‌ها آسیب برساند. طبق گزارش‌های کاربران، این آسیب‌پذیری فلش‌های سفیدی روی صفحه‌نمایش دستگاه ایجاد می‌کند. این مورد از معدود مشکلاتی است که یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری غیرمرتبط با اورکلاک، می‌تواند به اجزای رایانه آسیب فیزیکی وارد کند. این مشکل همه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک‌های اینتل که نمایشگر آن‌ها به‌طور مستقیم به گرافیک داخلی متصل است را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • لینوکس کرنل ۶ با پشتیبانی از پردازنده‌های رپتور لیک و معماری چینی LoongArch معرفی شد
  • گوگل قصد دارد با افزایش امنیت لینوکس، آسیب‌پذیری‌های این سیستم‌عامل را کاهش دهد

به گزارش TomsHardware، همه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک انویدیا Optimus و برخی لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌ی مرکزی اینتل و گرافیک Radeon بهره می‌برند نیز درمعرض خطر قرار دارند زیرا در این دستگاه‌ها، حتی درمواقعی که گرافیک مجزا فعال باشد، وظیفه‌ی مدیریت نمایشگر برعهده‌ی گرافیک یک‌پارچه است.

دارندگان این نوع لپ‌تاپ‌ها، فقط درصورتی درمعرض خطر نخواهند بود که گرافیک انویدیا Optimus را به‌طور کامل غیرفعال کنند یا نمایشگر آن‌ها به‌هیچ‌وجه به گرافیک‌های مجتمع اینتل متصل نباشند. البته به‌نظر نمی‌رسد دستگاه‌های زیادی این ویژگی‌ را داشته باشند و تعداد آن‌ها بسیار محدود است. خوشبختانه این مورد فقط سیستم‌های مجهز به گرافیک‌های اینتل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بنابراین مشکلی برای لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک‌های AMD وجود ندارد.

خوشبختانه جامعه‌ی لینوکس هسته‌ی جدیدی منتشر کرده است که همه‌ی مشکلات مربوط به درایور گرافیک را به‌طور کامل برطرف می‌کند. این هسته‌ی جدید با شماره نسخه‌ی ۵٫۱۹٫۱۳ از مدتی قبل دردسترس کاربران قرار گرفته است. بااین‌حال، بیشتر کاربران احتمالاً باید کمی منتظر بمانند تا توزیع‌های لینوکس موردنظر آن‌ها با هسته‌ی جدید به‌روزرسانی شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا