zoomit

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

مفهوم هوش مصنوعی هزاران سال است که وجود داشته است. بسیاری از فرهنگ‌ها در سرتاسر جهان افسانه‌ها، اسطوره‌ها و داستان‌هایی دارند که در آن‌ها یک سری موجودات غیرواقعی زندگی می‌کنند، فکر می‌کنند و مانند مردم عادی رفتار می‌کنند.

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی به یک موضوع داغ در دنیای فناوری تبدیل شده است. طبق گزارش لینکدین در مورد مشاغل نوظهور در سال گذشته، هوش مصنوعی و بلاک چین در صدر فهرست قرار دارند. همین موضوع باعث رونق ساخت فیلم هایی در مورد هوش مصنوعی شده است که گاه بسیار حرفه‌ای مخاطب را میخکوب می‌کنند و با ظرافت تمام او را به دنیایی می‌کشند که مدت‌ها در خاطرش بماند و گاه با یک نتیجه خنده‌دار شکست را می‌پذیرند.

مفاهیم عملی هوش مصنوعی اغلب با نحوه نمایش آن در فیلم‌ها متفاوت است، اما گاه این موضوع به جذابیت فیلم‌ها و سریال‌های این حوزه کمک بزرگی کرده است. در ادامه با معرفی ۱۰ فیلم برتر برای علاقه‌مندان به حوزه هوش مصنوعی و سینما با newslan همراه باشید.

۱. Black Mirror

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی black-mirror

  • کارگردان: چارلی بروکر
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۹-۲۰۱۱
  • IMDb امتیاز: ۸.۸/۱۰

سریال Black Mirror به نگرانی جمعی ما در مورد دنیای مدرن و تحولات تکنولوژی اشاره دارد. هر قسمت، داستانی متفاوت، واضح و گیرا را روایت می‌کند که به موضوع پارانویا نسبت به تکنولوژی مدرن که در یک واقعیت جایگزین یا آینده نزدیک قرار گرفته است، می‌پردازد. مسائل منعکس‌کننده جامعه ما یا پیامدهای اعمالی است که ممکن است برای نوع بشر بسیار خطرناک باشد.

این سریال شما را شاد نمی‌کند، اما پیش‌بینی‌های جالب و امکان‌پذیری در مورد آینده تکنولوژی دارد که بسیار قابل‌تأمل است و شما را وادار می‌کند تا به جنبه‌های مختلف زندگی فکر کنید.

۲. Matrix (ماتریکس)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی matrix

  • کارگردان: لانا واچوفسکی، لیلی واچوفسکی
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۹
  • IMDb امتیاز: ۸.۷/۱۰

دلیلی وجود دارد که سه‌گانه ماتریکس یکی از فیلم‌های تحسین‌شده در ژانر علمی-تخیلی است. این فیلم کلاسیک هوش مصنوعی در دنیایی که هوش مصنوعی همه چیز را کنترل می‌کند، ماهیت واقعیت ساخته‌شده (مجازی) را بررسی می‌کند. داستان در آینده‌ای دیستوپیایی می‌گذرد و حول محور برنامه‌نویس کامپیوتر توماس اندرسون است که با نام مستعار نئو شناخته می‌شود. او در مورد دنیایی که در آن جمعیت زمین در یک واقعیت شبیه‌سازی شده به دام افتاده‌اند، اطلاع پیدا می‌کند. در ادامه شاهد یک خط داستانی سورئال هستید که مطمئناً شما را درگیر می‌کند. ماتریکس به‌عنوان یک فیلم هوش مصنوعی به ترس از تسلط ماشین‌ها و استفاده از ما برای ادامه کار آن‌ها اشاره می‌کند.

پس از تکمیل ماتریکس فراموش نکنید که The Matrix Reloaded (۲۰۰۳) و Matrix Revolutions (۲۰۰۳) و (۲۰۲۱) The Matrix Resurrections را هم ببینید.

۳. Interstellar (بین‌ ستاره‌ای)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی interstellar

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۴
  • IMDb امتیاز: ۸.۶/۱۰

اگر اهل فیلم و سینما باشید، Interstellar از دسته فیلم‌هایی است که به احتمال زیاد قبلا آن را تماشا کرده‌اید. از زمان اکران این فیلم تاکنون، مخاطبان زیادی آن را بارها‌وبارها دیده‌اند و نولان را برای کارگردانی این اثر تحسین کرده‌اند.

هوش مصنوعی شخصیت اصلی بین‌ ستاره‌ای نیست، بلکه توسط دو ربات به نام‌های CASE و TARS نشان داده می‌شود که به خدمه Endurance کمک می‌کنند.برخلاف دیگر ربات‌هایی که در داستان‌های علمی‌-تخیلی به تصویر کشیده می‌شوند، این دو به هیچ‌وجه شبیه انسان‌نماها نیستند. این پیکربندی از ایده برتری عملکرد نسبت به فرم که یک استراتژی طراحی محتمل برای هوش مصنوعی آینده است، صحبت می‌کند.

۴. Westworld (وست‌ورلد)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی westworld

  • کارگردان: مایکل کرایتون (فیلم) / جاناتان نولان و لیزا جوی (سریال)
  • تاریخ اکران: ۱۹۷۳ (فیلم) / ۲۰۱۶ (سریال)
  • IMDb امتیاز: ۸.۵/۱۰ / ۶.۹/۱۰

تصور کنید در یک پارک موضوعی بزرگسالان که به ژانر وسترن اختصاص داده شده است، بتوانید تاریک‌ترین خیالات خود را زندگی کنید. در وست‌ورلد هر بازدیدکننده می‌تواند با ۱۰۰۰ دلار در روز زمان خود را در این پارک که ربات‌ها میزبان آن هستند، سپری کند و بازی را آنطور که می‌خواهد جلو ببرد. همان‌طورکه انتظار می‌رود، همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه یک روز ربات‌ها علیه اربابان انسانی خود شورش می‌کنند. این فیلم استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد سرگرمی در مقیاس باورنکردنی و پیامدهای اخلاقی دستکاری AI برای چنین اهدافی را به ما نشان می‌دهد.

شما می‌توانید فیلم اصلی را که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد را ببینید یا زمان طولانی‌تری را صرف تماشای بازسازی سریالی و جذاب همین فیلم کنید.

۵. WALL-E (وال-ای)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی wall.e

  • کارگردان: اندرو استنتون
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۸
  • IMDb امتیاز: ۸.۴/۱۰

اگر بخواهیم یک فیلم خانواده‌محور و شاد را در این لیست بگنجانیم، وال-ای گزینه مناسبی است که نباید زمینه دیستوپیایی یا پادآرمان‌شهری آن را فراموش کنیم. اکنون زمین پر از زباله است و بشر در سفینه‌های فضایی غول‌پیکر زندگی می‌کند. ماشین‌ها همه کار را انجام می‌دهند و انسان‌ها مانند ربات یکجا می‌نشینند. Wall-E یک ربات جمع‌آوری زباله است که پس از ترک سیاره توسط انسان‌ها و پناه بردن به ایستگاه‌های فضایی، روی زمین باقی مانده تا آن را تمیز کند. تااینکه ربات دیگری به نام ایو، به زمین فرستاده می‌شود تا بررسی کند که آیا نشانه‌ای از حیات باقی مانده است یا خیر.

از جاییکه یک فیلم عاشقانه علمی-تخیلی درباره عاشق شدن دو ربات با هوش مصنوعی سروکار داریم، Wall-E در نهایت عاشق ایو می‌شود. اگر هنگام تماشای فیلم احساساتی می‌شوید، بهتر است پیش از تماشای این فیلم، خودتان را آماده کنید.

این فیلم هوش مصنوعی را به‌‌‌عنوان موجودیتی نشان می‌دهد که در نهایت بشریت را نجات می‌دهد و می‌تواند مخاطب را از کلیشه‌ی هوش مصنوعی برای اعمال سلطه بر جهان و ایجاد سایبورگ‌های قاتل دور کند.

۶. ۲۰۰۱: A Space Odyssey (۲۰۰۱: ادیسه فضایی)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی a space odyssey

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • تاریخ اکران: ۱۹۶۸
  • IMDb امتیاز: ۸.۳/۱۰

A Space Odyssey یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های هوش مصنوعی است که ۱۶ جایزه و ۱۱ نامزدی را در کارنامه خود دارد؛ از جمله یک جایزه اسکار که برای بهترین جلوه‌های ویژه بصری و سه جایزه بفتا برای بهترین کارگردانی هنری، فیلم‌برداری و موسیقی متن. هر کسی که به‌دنبال یک فیلم مرتبط با هوش مصنوعی است، باید این فیلم را تماشا کند.

خط داستانی شامل سفری به مشتری با H.A.L 9000، یک شخصیت هوش مصنوعی که سفینه فضایی را کنترل و نظارت می‌کند، است. HAL طرح نهایی یک هوش مصنوعی واقعی است: هوشمند، منطقی، کنترل‌کننده و عاری از محدودیت‌های احساسی. در روند فیلم، HAL شروع به بروز رفتارهای عجیب‌وغریبی می‌کند که منجر به یک رویارویی پرتنش بین انسان و ماشین و سفری ذهنی در فضا و زمان می‌شود.

۷. Her (او)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

  • کارگردان: اسپایک جونز
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۳
  • IMDb امتیاز: ۸/۱۰

سیستم‌عامل‌های هوشمند مصنوعی یا دستیارهای مجازی مانند سیری، الکسا و بیکسبی می‌توانند زندگی ما را آسان‌تر و منظم‌تر کنند، اما اگر فناوری آنقدر پیچیده شود که به مرور زمان بتوانید به آن احساس پیدا کنید و عاشقش شوید چه؟ این فرضیه اساس ساخت فیلم Her است، جایی که یک مرد تنها عاشق یک سیستم هوش مصنوعی فوق‌العاده پیچیده به نام سامانتا می‌شود. این فیلم جالب هوش مصنوعی حول محور فناوری در حال استفاده می‌چرخد، با اینکه شاهد یک مدل پیشرفته تر خواهید بود. این فیلم همچنین به چگونگی تکیه مردم به هوش مصنوعی اشاره می‌کند.

۸. The Terminator (نابودگر)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی terminator

  • کارگردان: جیمز کمرون
  • تاریخ اکران: ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹
  • IMDb امتیاز: ۸.۱/۱۰

The Terminator فیلم دیگری است که تهدید ناشی از هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشد. در دنیای ویران‌شده‌ای که توسط Skynet مجهز به هوش مصنوعی اداره می‌شود، مردم در زیر زمین پنهان شده‌اند تا اینکه یک روز شورش می‌کنند. بنابراین نرم‌افزار شیطانی یک قاتل سایبورگ به نام The Terminator را از سال ۲۰۲۹ به سال ۱۹۸۴ می‌فرستد تا جلوی تحریک‌کننده اصلی را بگیرد.

وظیفه ترمیناتور یافتن و کشتن زنی است که رهبر شورش را به دنیا می‌آورد. در ادامه یک نفر باید سایبورگ را نابود کند و زن را از خطر قریب‌الوقوع نجات دهد. اگر نسخه اصلی را دوست داشتید، شش فیلم دیگر در این مجموعه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

۹. Moon (ماه)

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی moon

  • کارگردان: دانکنز جونز
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۹
  • IMDb امتیاز: ۷.۸/۱۰

Moon به دلیل پویایی جذابی که بین انسان و هوش مصنوعی به تصویر کشیده است، در فهرست بهترین فیلم‌ها در مورد هوش مصنوعی قرار دارد. قهرمان داستان یک کارمند قراردادی است که برای شرکتی با یک مرکز تحقیقاتی در ماه کار می‌کند. درست زمانی که قرارداد ۳ ساله او به پایان می‌رسد، او با مشکلات ارتباطی با زمین مواجه می‌شود و تعامل او به GERTY، همراه هوش مصنوعی‌اش، محدود می‌شود. GERTY نشان‌دهنده پتانسیل هوش مصنوعی به‌عنوان منبعی برای بهره‌برداری از یک تأسیسات و نیز منبعی برای آسایش و رفاقت است.

۱۰. A.I. Artificial Intelligence

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی a.i.-artificial-intelligence

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۱
  • IMDb امتیاز: ۷.۲/۱۰

نمی‌توان در فهرستی از فیلم‌های هوش مصنوعی اسمی از فیلم معروف A.I. نیاورد. این فیلم نشان‌دهنده تلاش افراد برای استفاده از هوش مصنوعی به‌منظور ایفای نقشی است که عموماً با یک شخص حقیقی (به‌عنوان مثال یک کودک یا فرزند) مرتبط است. در این داستان مانند قصه پینوکیو، یک ربات هوش مصنوعی به نام دیوید به‌عنوان جایگزینی موقت برای خانواده یک کودک در کما آورده می‌شود. در ادامه دیوید می‌خواهد یک انسان واقعی باشد و دوست بدارد، آرزویی که باعث می‌شود هوش مصنوعی روزی به حدی برسد که خواسته‌ها و اهدافی داشته باشد.

سؤال‌های پرتکرار

چرا باید فیلم‌های هوش مصنوعی ببینیم؟

در قرن ۲۱، فیلم‌ها منبع اصلی سرگرمی برای اکثریت مردم هستند. با توجه به دنیای پرسرعتی که ما در آن زندگی می‌کنیم، جای تعجب نیست که بیشتر مردم تماشای فیلم را به خواندن کتابی که حاوی همان مقدار اطلاعات است، ترجیح می‌دهند. فیلم‌های AI علاوه‌بر سرگر‌م‌کننده بودن، به شما اطلاعات جالبی درمورد هوش مصنوعی و شاید هم ذهنیتی از آینده می‌دهند.

چه فیلم‌ها و سریال‌های دیگری در مورد هوش مصنوعی وجود دارد؟

اگر به‌دنبال فیلم‌هایی بیشتری در مورد AI هستید، می‌توانید موارد زیر را هم بررسی کنید:

  • Blade Runner
  • Love Death + Robots
  • Star Wars
  • Ex Machina
  • Robocop
  • Chappie
  • Finch

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا