zoomit

بهترین سایت های فریلنسری ؛ از Fiverr تا Guru

بهترین سایت های فریلنسری ؛ از Fiverr تا Guru

در سال ۲۰۲۰، فریلنسرها نزدیک به ۳۶ درصد از نیروی کار ایالات متحده را تشکیل دادند. عجیب نیست که این آمار هنوز در حال رشد است. فریلنسرها از آزادی انتخاب حجم کاری، پروژه و کارفرما برخوردار هستند. در دوره‌ی شیوع کووید ۱۹، شرکت‌ها برای برآورده‌ ساختن نیازهای شغلی، به شکل فزاینده‌ای نیروهای آزادکار (فریلنسر) را استخدام کردند. ازاین‌رو، تعداد مشاغل آزادکاری موجود از فروشندگان خواروبار تا توسعه‌دهندگان وب امروزه بیشتر از گذشته گسترش پیدا کرده‌ است. اگر شما هم رویای کار مستقل و انعطاف بیشتر را در سر دارید و می‌خواهید این راه شغلی را انتخاب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

عناوین این مقاله:

فریلنسینگ چیست

بهترین مشاغل فریلنسری

بهترین سایت های فریلنسری خارجی

بهترین سایت های فریلنسری ایرانی

مزایا و معایب فریلنسری

فریلنسینگ چیست و فریلنسر کیست؟

فریلسنینگ یا آزادکاری، نوعی خود اشتغالی است. فریلنسرها به‌جای اینکه به استخدام شرکتی دربیایند تمایل دارند به صورت خوداشتغال کار کنند و خدمات خود را برمبنای قراردادی و پروژه‌ای ارائه کنند. انواع شرکت‌های بزرگ و کوچک فریلنسرها را برای تکمیل پروژه یا وظایف خود استخدام می‌کنند. فریلنسرها از یک سو مسئولیت‌هایی مثل پرداخت مالیات، بیمه‌ی سلامت و حقوق بازنشستگی را خود باید برعهده بگیرند و از سوی دیگر، از مزایایی مثل کار در محیط غیر سنتی، برنامه‌ی کاری منعطف و تعادل بین کار و زندگی برخوردار هستند. فریلنسرها انواع مختلفی دارند اما به‌طور‌کلی این افراد دارای سطح بالای مهارت و دانش در یک حوزه‌ی خاص هستند.

بهترین مشاغل فریلنسری

برای فریلنسینگ نیاز به مهارتی قابل ارائه، یک کامپیوتر، یک اتصال اینترنتی خوب و توانایی مدیریت برنامه‌ی خود را دارید. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های سراسر جهان امروزه بیشتر از گذشته به‌دنبال استخدام فریلنسرها هستند. استارتاپ‌ها و کارآفرین‌های مستقل هم از فریلنسرها برای دسترسی به مهارت‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌های بزرگ، فریلنسرها را برای بهبود عملکرد تیم خود استخدام می‌کنند. در این فهرست به بهترین مشاغل فریلنسری اشاره می‌کنیم.

طراح و توسعه‌‌دهنده‌ی وب

هر کسب‌وکاری نیاز به یک وب‌سایت دارد و طراحان وب خوب بازار به‌شدت پرتقاضایی دارند. طراحان وب با شرکت‌ها و افراد برای طراحی و کدنویسی انواع وب‌سایت‌ها همکاری می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس است. با مهارت در وردپرس می‌توانید مشاغل آزادکاری خوبی پیدا کنید. به‌عنوان طراح وب باید به صورت منظم با کارفرما در ارتباط باشید، طرح‌های جدید را ارائه دهید و وب‌سایت‌های موجود را به‌روزرسانی کنید.

برای مهارت در انواع پروژه‌ها نیاز به مهارت در زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا اسکریپت، پایتون یا SQL هم خواهید داشت. طراحی و توسعه‌ی وب یکی از بهترین مشاغل فریلنسری است زیرا پرتقاضاست و درآمد خوبی دارد. براساس استانداردهای شغلی ایالات‌متحده، میانگین درآمد یک توسعه‌دهنده و طراح وب‌سایت فریلنسر بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

طراح گرافیک

طراحی گرافیک مهارتی با قابلیت بازاریابی بالا است و در انواع زمینه‌های تجاری به‌ویژه بازاریابی، تبلیغات، گزارش‌ها، کاتالوگ‌ها، بروشورها، خبرنامه‌ها، کارت‌های تجاری، وب‌سایت‌ها، بسته‌بندی محصولات و بسیاری از نمونه‌های دیگر کاربرد دارد. علاوه بر دانش طراحی گرافیک مثل مبانی هنرهای تجسمی باید در مجموعه‌ نرم‌افزاری مثل ادوبی فتوشاپ و ایلاستریتور هم مهارت داشته باشید.

بسیاری از طراحان گرافیک دارای مدرک تحصیلی هستند اما بسیاری از آن‌ها هم ازطریق تجربیات کاربردی طراحی گرافیک را فرا می‌گیرند. برای کار فریلنسری در زمینه‌ی طراحی گرافیک نیاز به یک پورتفولیو یا رزومه‌ی هنری دارید که دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ای از بهترین آثار شما است. یک پورتفولیوی قوی می‌تواند موفقیت در زمینه‌ی طراحی گرافیک را تضمین کند. میانگین درآمد یک طراح گرافیک فریلنسر یا قراردادی بین ۵۶۵۰۰ تا ۷۹۵۰۰ دلار در سال است.

فریلنسر تصویرساز

تصویرساز

تصویرساز به هنرمندی گفته می‌شود که طرح‌های تجاری و تصاویر خلاقانه را به وجود می‌آورد. برخی تصویرگرها با ابزار سنتی مثل آبرنگ یا رنگ‌روغن برای تولید آثار خود کار می‌کنند. این افراد اغلب برای انتشارات کتاب‌های کودک، روزنامه‌ها و مجله‌ها کار می‌کنند. برخی دیگر هم از نرم‌افزارهای ویرایش و تصویرسازی برای خلق تصاویر دیجیتالی استفاده می‌کنند. این نوع تصویرسازها در انواع صنایع کار می‌کنند و وظایف شغلی آن‌ها شامل طراحی تصاویر لباس، اسباب‌بازی، طراحی فضای داخلی یا تصاویر معماری است. تولیدکنندگان از تصویرسازها برای طراحی بسته‌بندی محصولات استفاده و شرکت‌های تبلیغاتی تصویرگرها را برای تولید تصاویر بازاریابی استخدام می‌کنند. درآمد میانگین تصویرسازها بین ۳۹ هزار تا ۷۰ هزار دلار در سال متغیر است.

کپی‌رایتر

کپی‌رایتر یکی از بهترین زمینه‌ها برای افرادی است که به مشاغل فریلنسری علاقه دارند. برای شروع کار به‌عنوان یک کپی‌رایتر نیازی به مدرک یا سرمایه‌گذاری در تجهیزات خاصی ندارید. کپی‌رایتینگ زمینه‌ای پر از فرصت‌های متعدد است. کپی‌رایت‌ها نویسندگانی حرفه‌ای هستند که با اهداف تبلیغاتی و بازاریابی تولید محتوا می‌کنند.

مسئولیت اصلی کپی‌رایترها تولید متنی است که درباره‌ی یک محصول، سرویس یا یک پروژه، مخاطب هدف را آگاه کند. یک کپی‌رایتر فریلنسر می‌تواند برای کارفرماهای متعددی کار کند. برخی از کپی‌رایترهای موفق صرفاً در زمینه‌ای که برتری دارند کار می‌کنند. برای مثال برخی از آن‌ها متمرکز بر زمینه‌ی پزشکی یا حقوق هستند. درآمد میانگین یک کپی‌رایتر بین ۴۱۵۰۰ تا ۶۹۵۰۰ دلار در سال متغیر است.

عکاس

به‌طورکلی رسانه‌های دیجیتال زمینه‌ی پرتقاضایی است. شرکت‌ها معمولاً نیاز به محتوای بصری منحصر‌به‌فرد دارند. اینجا است که عکاس‌ها مشغول به کار می‌شوند. آن‌ها از تخصص خود برای ثبت تصاویر جذاب و جلب توجه مخاطب استفاده می‌کنند. برای کار به‌عنوان عکاسی فریلنسر نیاز به مهارت بالایی دارید؛ اما خبر خوش این است که این کار نیاز به مدرک خاصی ندارد. بسیاری از عکاس‌ها به‌مرورزمان مهارت خود را به دست می‌آورند. خلاقیت کلید اصلی شغل عکاسی فریلنسری است. درآمد سالانه‌ی یک عکاس فریلنسر به‌طور میانگین بین ۳۸ هزار تا ۵۶ هزار دلار است.

ویدئوگرافر

ویدئوگرافرها زمان خود را صرف تولید محتوای ویدئویی برای مجموعه‌ی وسیعی از کارفرماها می‌کنند. ویدئوگرافرها هم مانند کپی‌رایترها انعطاف زیادی برای انتخاب زمینه‌ی کاری خود دارند. بسیاری از ویدئوگرافرها در زمینه‌ی تولید محتوا سابقه دارند. برای مثال بسیاری از آن‌ها کار خود را به‌عنوان فیلم‌ساز یا سازنده‌ی رسانه‌های اجتماعی آغاز می‌کنند.

برای پیشرفت در این شغل به مهارت‌هایی مثل ترکیب‌بندی ویدئوها، داستان‌گویی و ویرایش ویدئو نیاز دارید. وظیفه‌ی شما به‌عنوان یک ویدئوگرافر، تولید محتوای ویدئویی برای کارفرما است. برخلاف باور عامه، ویدئوای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تجاری معمولاً حاصل کار داخلی شرکت‌ها نیستند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها فریلنسرها را برای ساخت ویدئو استخدام می‌کنند. برخی کارفرماها به‌دنبال ثبت تصاویری از محصولات خود هستند و برخی دیگر به‌دنبال روایت داستانی خلاقانه و تولید محتوای بازاریابی هستند. درآمد سالانه‌ی ویدئوگرافرها در ایالات متحده بین ۲۵ هزار تا ۱۰۵ هزار دلار در سال متغیر است.

معلم

حتی اگر مدرک تدریس ندارید بازهم گزینه‌های زیادی برای فعالیت در این زمینه خواهید داشت. معلمان زبان انگلیسی (ESL) بازار پر تقاضایی دارند. پیش‌نیاز مهارت در این زمینه، تسلط کافی بر زبان انگلیسی و دانش کار با فناوری آنلاین است.

همچنین، اگر در شاخه‌های دیگری مثل ریاضی، علوم، تاریخ و دیگر شاخه‌های آکادمیک مهارت دارید می‌توانید تدریس آنلاین را در دستور کار خود قرار دهید. درآمد یک معلم فریلنسر در ایالات متحده بین ۱۶ هزار تا ۱۲۶ هزار دلار در متغیر است؛ که میانگین آن تقریباً به ۵۱ هزار دلار در سال می‌رسد.

دستیار مجازی

دستیار مجازی

در کارهای خود منظم هستید؟ می‌توانید وظایف را با سرعت بالایی انجام دهید؟ بر انواع نرم‌افزارهای کاربردی تسلط دارید؟ در این صورت شغل دستیار مجازی (VA) برایتان مناسب است. اغلب VA-ها دستمزد ساعتی می‌گیرند که براساس تخصص و نیازهای کارفرما بین ساعتی ۱۵ تا ۲۵ دلار متغیر است.

وظایف دستیار مجازی عبارت‌اند از: مدیریت ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی، وارد کردن داده‌ّ‌ها، دفترداری، پژوهش، کار با شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، تنظیم قرارهای سفر و ملاقات‌ها. شغل دستیار مجازی فرصت خوبی برای فریلنسرها است. هرچقدر کار بیشتری انجام دهید خدمات شما ارزش بیشتری خواهند داشت و برای شروع کار نیاز به تجربه‌ی زیادی ندارید. درآمد دستیار مجازی بین ۲۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار در سال متغیر است.

مترجم

مترجم‌ها معمولاً متن، گفت‌وگو، سخنرانی و دیگر انواع اطلاعات زبان مبدأ را به زبان مقصد برمی‌گردانند. هدف اصلی مترجم ترجمه‌ی متن به شکلی معنادار است که مفهوم متن اصلی را منتقل کند. برای مثال، مترجم‌ها باید تفسیر یا معنی یک اصطلاح را منتقل کنند که امکان ترجمه‌ی تحت‌اللفظی آن وجود ندارد. برای مهارت در این شغل باید به دو زبان مبدأ و مقصد مسلط باشید و همچنین درک خوبی از اصطلاحات فرهنگی و تأثیرهای اجتماعی زبان‌ها داشته باشید. درآمد سالانه‌ی مترجم در ایالات متحده بین ۲۷ هزار تا ۶۶۵۰۰ دلار است.

ویراستار

شغل ویراستار بهبود نوشتار است. ویراستارها با تمام فرمت‌های نوشتاری مثل کتاب‌ها، مقاله‌ها، وب‌سایت‌ها، دستورالعمل‌های آموزشی، اسناد حقوقی، انتشارات سازمانی و مقاله‌های علمی کار می‌کنند. ویراستار باید از دانش زمینه‌ای برای سازمان‌دهی متن و انتقال پیام شفاف به مخاطب هدف برخوردار باشد. وظایف مشخص یک ویراستار عبارت‌اند از: تصحیح تلفظ، گرامر، خطاهای نشانه‌گذاری و بازنویسی جملات غیرواضح. درآمد سالانه‌ی ویراستار در ایالات متحده بین ۳۷ هزار تا ۶۶۵۰۰ دلار متغیر است.

حسابدار

حسابدارها به ثبت و تحلیل سوابق مالی شرکت‌ها یا افراد می‌پردازند. شغل حسابدار، تحلیل و بررسی تمام تراکنش‌ها است. حسابدارها معمولاً براساس نوع تخصص و مسئولیت وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. آن‌ها معمولاً وظایفی مثل، بررسی تطبیق تراکنش‌ها و مستندسازی هزینه‌ها را انجام می‌دهند. وظیفه‌ی حسابدار در طول فصل مالیاتی، محاسبه‌ی مالیات، آماده‌سازی اسناد مالیاتی و بررسی پرداخت‌ها است. درآمد سالانه‌ی حسابدار فریلنسر بین ۴۳۵۰۰ تا ۶۲۵۰۰ دلار متغیر است.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه‌ی اجتماعی بر تولید محتوای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کند. از مسئولیت‌های این شغل می‌توان به کمپین‌های بازاریابی شبکه‌ی اجتماعی، ارتقای محصول، برند یا خدمات اشاره کرد. همچنین، مدیر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند استراتژی‌هایی را برای تشویق تراکنش‌های کاربری در پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی ارائه کند و روش‌هایی را برای ارزیابی موفقیت شبکه‌های اجتماعی براساس داده‌های کاربری توسعه دهد. درآمد سالانه‌ی مدیر شبکه‌های اجتماعی در ایالات‌متحده بین ۳۵ هزار تا ۶۱۵۰۰ دلار است.

برنامه‌نویس

برنامه‌نویس‌ها نرم‌افزارهای کامپیوتری، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایل را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی می‌سازند. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی متداول عبارت‌اند از: سی‌شارپ، پایتون و جاوا. برنامه‌نویس‌ها همچنین به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی وب، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار، تحلیلگر، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن، دانشمند کامپیوتر و توسعه‌دهنده‌ی فرم‌ویر هم کار می‌کنند. از دیگر وظایف برنامه‌نویس می‌توان به به‌روزرسانی، نگه‌داری و اشکال‌زدایی نرم‌افزار اشاره کرد. درآمد سالانه‌ی برنامه‌نویس بین ۵۰ هزار تا ۸۲۵۰۰ دلار است.

تولید محتوا

تولیدکننده‌ی محتوا

امروزه، محتوای دیجیتالی شکل‌های مختلفی را به خود می‌گیرد: بلاگ‌ها، مقاله‌ها، بروشورها، خبرنامه‌ها، مجله‌ها، ویدئوها، اینفوگرافیک، پست‌های شبکه‌ی اجتماعی، کمپین‌های ایمیل و بسیاری از موارد دیگر؛ اما تمام شرکت‌ها زمان یا کارکنان کافی را برای تولید محتوای ضروری خود ندارند.

تولیدکننده‌ی محتوای فریلنسر می‌تواند با برندهای مختلف برای تولید محتوای مرتبط با محصول‌ها، خدمات یا افراد در ارتباط باشد؛ البته تمام محتوا درباره‌ی فروش نیست. گاهی می‌تواند مربوط به موضوعی خاص مثل غذا، سفر و بازی ویدئویی باشد.

تولیدکنندگان محتوا باید در عکاسی و ویدئوگرافی مهارت داشته باشند. شرکت‌ها معمولاً به‌دنبال تولیدکنندگان محتوای فریلنسر و استعدادهای خلاقی هستند که بتوانند به درخشش برندشان کمک کنند و پیغام آن‌ها را منتقل کنند. همچنین، تولیدکنندگان محتوا باید کار با پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، استریم زنده و نرم‌افزارهای ویرایش حرفه‌ای مثل فینال کات پرو یا ادوبی پریمیر را فرا بگیرند. درآمد تولیدکننده‌ی محتوا بین ۵۷ هزار تا ۷۵ هزار دلار در سال است.

متخصص SEO

SEO مخفف بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است و این روزها بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. هدف SEO تنظیم وب‌سایت‌ها به گونه‌ای است که رتبه‌ی آن‌ها در صفحات نتایج موتور جست‌وجو تا حد ممکن بالا برود. قطعاً هر برندی به‌دنبال جستجوی مرتبط مخاطب است. به‌همین‌دلیل، تمایل به استخدام متخصص سئو افزایش یافته است.

وظیفه‌ی متخصص SEO تحقیقات گسترده است گاهی اوقات این وظیفه پیچیده می‌شود و متخصص سئو به دانش گسترده‌ای از الگوریتم‌ها و کلمات کلیدی نیاز خواهد داشت. همچنین، باید درک خوبی از رقبای یک کارفرما داشته باشد. برای مثال متخصصان سئو با کپی‌رایترها برای تولید محتوای غنی از کلمات کلیدی کار می‌کنند که بر الگوریتم‌های موتور جست‌وجو تأثیر می‌گذارند. درعین‌حال با ویدئوگرافرها و عکاس‌ها برای بهبود شبکه‌های اجتماعی همکاری دارند. شغل متخصص سئو یکی از بهترین مشاغل فریلنسری است. درآمد متخصص سئو براساس استانداردهای ایالات متحده بین ۴۳ هزار تا ۷۵ هزار دلار در سال متغیر است.

مزایا و معایب فریلنسری

اگر رؤیای کار براساس قوانین خود را در سر دارید، زندگی فریلنسری را انتخاب کنید. البته فریلنسینگ هم مزایا و معایب خود را دارد که بهتر است براساس آن‌ها برای ورود به دنیای فریلنسری تصمیم‌گیری کنید.

مزایا

  • ساعت کاری منطعف: گرچه بسیاری از افراد معمولاً در بازه‌ی استاندارد ۹ تا ۱۷ کار می‌کنند، برخی افراد ساعت‌های دیگر روز را ترجیح می‌دهند. فریلنسرها می‌توانند زمان‌بندی کاری خود را براساس برنامه‌های خود به‌دلخواه انتخاب کنند و به‌راحتی آن را تغییر دهند. می‌توانید صبح زود یا آخر شب کارهای خود را انجام دهید. حتی آخر هفته‌ها کار کنید و بقیه‌ی روزهای هفته را کار نکنید.
  • انتخاب کارفرماها: در مشاغل سنتی، نمی‌توانید پروژه یا کارفرمای خود را آزادانه انتخاب کنید؛ بلکه باید به حرف مدیر خود گوش دهید؛ اما به‌عنوان فریلنسر می‌توانید همکارها و پروژه‌های دلخواه را انتخاب کنید.
  • درآمد بهتر: شاید بتوانید در بسیاری از فضاهای کاری سنتی به درآمد خوبی برسید؛ اما بازهم برای درآمدزایی و ترفیع نیاز به تصمیم شخص دیگری دارید. فریلنسرها پتانسیل درآمد نامحدود دارند. شما می‌توانید برای کارهای خود قیمت‌گذاری و کارفرما را انتخاب کنید.
  • کار در مکان دلخواه: کارمندهای سنتی کمابیش به یک فضای کاری محدود هستند. علاوه‌براین، برخی شرکت‌ها شرایط آدرس یا نزدیک‌بودن به محل کار را برای کارمندان خود می‌گذارند. فریلنسرها می‌توانند از هر نقطه‌ی جهان به‌ویژه‌ خانه‌ی خود کار کنند.
  • گسترش مهارت‌ها: فریلنسینگ نه‌تنها به شما یاد می‌دهد در کار خاصی تخصص پیدا کنید؛ بلکه با فریلسنینگ می‌توانید مهارت‌های مهم دیگری مثل مدیریت زمان، سواد مالی و برقراری ارتباط را هم فرا بگیرید.

معایب

  • امنیت شغلی کمتر: قطعاً یکی از معایب دورماندن از ساعت کاری کارمندی نبود حس امنیت شغلی است. گرچه ممکن است کارمندها اخراج یا تعدیل شوند، اغلب افراد نگرانی زیادی از این بابت ندارند.
  • کار در محیط ایزوله: در محیط‌های کاری سنتی افراد معمولاً با همکاران خود ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما فریلنسرها اغلب در محیطی ایزوله کار می‌کنند که ارتباط زیادی با افراد دیگر ندارند و همین مسئله می‌تواند پیامدهای روحی متعددی را برای آن‌ها داشته باشد.
  • عدم برخورداری از مزایای کارمندی: افرادی که در محیط‌های سنتی کار می‌کنند معمولاً از مزایایی مثل بیمه‌ی سلامت، طرح‌های بازنشستگی و… برخوردار می‌شوند؛ اما در زندگی فریلنسری شما خود باید مسئولیت تمام این موارد را برعهده بگیرید. همچنین، برخی کشورها مزایا و گزینه‌های خوبی را به افراد خوداشتغال ارائه می‌کنند.
  • پذیرفتن تمام مسئولیت‌ها: در محیط کاری سنتی، معمولاً مسئولیت کار بین تمام اعضای گروه تقسیم می‌شود؛ اما در فریلنسینگ کل بار مسئولیت کار برعهده‌ی فریلنسر است.
  • نداشتن مرخصی با حقوق: در محیط کاری سنتی، معمولاً کارمندها در روزهای بیماری یا مرخصی می‌توانند حقوق دریافت کنند؛ اما به‌عنوان فریلنسر باید مرخصی خود را به‌گونه‌ای دقیق برنامه‌ریزی کنید که به درآمدزایی‌تان آسیبی نزند.

بهترین وب سایت های فریلنسری خارجی

قطعاً یکی از راه‌های معرفی سوابق شغلی فریلنسرها، فعالیت در وب‌سایت‌های فریلنسری است. این وب‌سایت‌ها براساس مهارت، پیشنهادهای شغلی را نمایش می‌دهند. درادامه، به چند نمونه از بهترین و پربازدید‌ترین وب‌سایت‌های فریلنسری خارجی می‌پردازیم.

وب‌سایت فایور

۱. وب‌سایت Fiverr

فایور پلتفرمی برای اتصال فریلنسرها به صاحبان کسب‌وکار است که به‌دنبال خدمات مختلفی مثل طراحی وب‌سایت، تولید محتوا و… هستند. این وب‌سایت فریلنسینگ روشی ساده و کاربرپسند را برای برقراری ارتباط فریلنسرها و صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌کند.

در این وب‌سایت، به فریلنسرها seller (فروشنده)، به خدمات آن‌ها gigs و به صاحبان کسب‌وکار buyer یا خریدار گفته می‌شود. فروشنده‌ها می‌توانند به صورت رایگان ثبت نام کنند، خدمات خود را فهرست و قیمت‌گذاری کنند. از طرفی خریدارها می‌توانند برای خرید خدمات به جست‌وجو در دسته‌های مختلف بپردازند.

هر گاه خریداری یکی از خدمات را بخرد، سیستم به‌صورت خودکار پول را حفظ می‌کند. همچنین، مقداری هزینه‌ی کمیسیون کم می‌شود و ۸۰ درصد قیمت پیشنهادی به فریلنسر تعلق می‌گیرد. براساس سطح هر فریلنسر، برداشت درآمدها تا سقف ۱۴ روز به طول می‌انجامد. همچنین‌، گزینه‌هایی مثل کارت بدهی و پی‌پال برای برداشت درآمدها وجود دارد. فایور با نزدیک به ۳/۴۲ میلیون کاربر فعال، محیط خوبی برای کسب درآمد فریلنسرها است. در این وب‌سایت، دستمزد ساعتی وجود ندارد و قیمت‌گذاری‌ها صرفاً پروژه محور هستند.

وب‌سایت تاپ‌تال

۲. وب‌سایت Toptal

تاپ‌تال وب‌سایتی فریلنسری برای اتصال افراد حرفه‌ای به شرکت‌ها است. این وب‌سایت مجموعه‌ی متنوعی از فریلنسرها از توسعه‌دهندگان و طراحان وب تا مشاوران مالی و مدیران محصول دارد. برای ثبت‌نام در Toptal به‌عنوان فریلنسر نیاز به گذراندن پنج مرحله از ارزیابی انگلیسی جامع تا ارزیابی پروژه دارید. پس از گذراندن تمام مراحل به انواع پست‌های شغلی از کارفرماها تا شرکت‌هایی مثل موتورولا و Airbnb دسترسی خواهید داشت. موانع‌ سخت‌گیرانه‌ به این معنی است که این وب‌سایت برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی مناسب نیست. بااین‌حال اگر فریلنسری در سطح جهانی هستید، این وب‌سایت موقعیت‌های خوبی را فراهم می‌کند.

وب‌سایت Guru

۳. وب‌سایت Guru

گورو وب‌سایت مناسبی برای همکاری فریلنسرها و شرکت‌های سراسر جهان است. شرکت‌ها می‌توانند افراد حرفه‌ای مثل برنامه‌نویس‌ها، طرحان گرافیک و مدیران پروژه را استخدام کنند. این وب‌سایت فریلنسینگ قابلیت‌های خوبی را برای جست‌وجوی فهرست‌های شغلی فراهم کرده است. کار با ثبت‌نام و ساخت پروفایل فریلنسری آغاز می‌شود. سپس، سیستم توصیه‌های شغلی را براساس سطح مهارتی و تجربه‌ی کاری شما ارائه می‌کند.

فریلنسرها می‌توانند برای پروژه‌های کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت پیشنهادهای خود را ارائه کنند. همچنین، روش‌های مختلفی مثل پی‌پال و وایرترنسفر برای برداشت درآمدها وجود دارند. مهم‌تر از هرچیز، این وب‌سایت با قابلیت SafePay تضمین می‌کند که فریلنسرها به موقع پول‌ خود را برداشت کنند. هر فریلنسری که در این وب‌سایت ثبت‌نام کند، عضویت رایگان با امکانات اولیه را دریافت می‌کند. بااین‌حال، طرح‌های عضویت پولی، امکانات و ابزار بیشتری را دراختیار کاربرها قرار می‌دهند.

وب‌سایت Freelancer

۴. وب‌سایت Freelancer.com

Freelancer.com وب‌سایتی برای همکاری افراد حرفه‌ای و شرکت‌های سراسر دنیا درزمینه‌ی پروژه‌های مختلف است. به‌لطف تخصص‌های متنوع این وب‌سایت، کارفرماها به‌راحتی می‌توانند گزینه‌ی دلخواه خود را پیدا کنند.

در این وب‌سایت، می‌توانید به‌عنوان فریلنسر یا صاحب کسب‌وکار ثبت‌نام کنید. در فرم ثبت‌نام باید اطلاعات دقیق به‌ویژه مهارت‌ها، سوابق تحصیلی و سوابق کاری را اضافه کنید. در این وب‌سایت، علاوه‌بر پروژه‌ها می‌توانید رقابت‌های متعدد را ببینید.

هر فریلنسر پس از تکمیل یک کار، دستمزد کامل دریافت می‌کند. بااین‌حال پلتفرم ۱۰ درصد از کل درآمدهای مسابقه‌ها و پروژه‌های ثابت را کسر می‌کند؛ مانند اغلب وب‌سایت‌های فریلنسینگ می‌توانید ازطریق پی‌پال یا وایر ترانسفر دستمزد خود را برداشت کنید.

وب‌سایت Upwork

۵. وب‌سایت Upwork

Upwork وب‌سایت فریلنسینگ برای اتصال کارفرما و فریلنسرهای سراسر جهان است. این پلتفرم مجموعه‌ی وسیعی از مشاغل از طراحی وب و توسعه‌ی نرم‌افزار تا حسابداری و خدمات مشتری را ارائه می‌کند. کارفرماها و فریلنسرها روش‌های مختلفی برای قراری ارتباط دارند و کارفرماها می‌توانند استعدادهایی را استخدام کنند یا خدمات ازپیش‌تعیین‌شده را از میان کاتالوگ پروژه‌ها بخرند. به‌طورمشابه، فریلنسرها هم می‌توانند به طیف وسیعی از مشاغل دسترسی پیدا کنند و خدمات خود را برای فروش ارائه کنند.

برای آغاز به کار به‌عنوان یک فریلنسر در Upwork ابتدا یک پروفایل بسازید و اطلاعات دقیق خود مثل تخصص و سوابق کاری را وارد کنید. به‌یاد داشته باشید کارفرماها ازطریق بررسی پروفایلتان درباره‌ی استخدام شما تصمیم‌گیری می‌کنند. در Upwork هرچقدر بیشتر کار کنید پول کمتری را باید پرداخت کنید. برای مثال کارمزد از ۲۰ درصد به ازای ۵۰۰ دلار درآمد اولیه آغاز می‌شود و سپس با درآمدزایی بیشتر کاهش پیدا می‌کند. گزینه‌هایی زیادی برای برداشت پول مثل انتقال مستقیم، پی‌پال و وایر ترنسفر وجود دارد.

وب‌سایت People Per Hour

۶. وب‌سایت People Per Hour

People Per Hour همان‌طورکه از نامش هم پیدا است، به‌دنبال استخدام فریلنسرهای حرفه‌ای برمبنای ساعتی یا پروژه‌ای است. میلیون‌ها فریلنسر از زمینه‌های مختلف مثل روابط‌عمومی، بازاریابی و روزنامه‌نگاری برای این پروژه‌ها دردسترس هستند.

فریلنسرها می‌توانند به‌رایگان حساب کاربری خود را ایجاد کنند و پروفایل بسازند. البته مادریتورها قبل از قبول هر درخواست به بررسی آن می‌پردازند. فریلنسرها پس از تصویب می‌توانند در گروه‌های مختلف به‌دنبال مشاغل دلخواه خود بگردند.

فریلنسرها هنگام کار روی پروژه پیشنهاد‌هایی را ارسال و قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند. پس از اتمام پروژه به‌آسانی می‌توانند صورت‌حسابی را از داشبورد خود ارسال کنند. People Per Hour مانند اغلب وب‌سایت‌های فریلنسینگ، فریلنسرها را ملزم به پرداخت کارمزد به‌ازای هر کارفرما می‌کند. به‌ازای درآمد ۳۵۰ دلار، کارمزد ۲۰ درصد کم می‌شود. خوشبختانه این هزینه با کار بیشتر به‌مرور کاهش پیدا می‌کند.

وب‌سایت flexjobs

۷. وب‌سایت FlexJobs

Flexjobs وب‌سایتی متخصص درزمینه‌ی فرصت‌های شغلی ریموت و انعطاف‌پذیر مثل مشاغل فریلنسری، نیمه‌وقت و تمام‌وقت است. این وب‌سایت دسته‌های وسیعی از آموزش و یادگیری تا روزنامه‌نگاری و مشاغل نویسندگی دارد.

Flexjobs تضمین می‌کند تمام مشاغل فهرست‌شده در وب‌سایت مشروع هستند. همچنین، تمام شرکت‌های فیک را فیلتر می‌کند. این وب‌سایت فریلنسری برخلاف دیگر پلتفرم‌های شغلی آنلاین هیچ تبلیغاتی را نمایش نمی‌دهد. کاربرها برای یافتن مشاغل فریلنسری نیاز به ثبت‌نام دارند. چهار طرح دردسترس قرار دارند که از ۶.۹۵ دلار در هفته شروع می‌شوند. هر اشتراک دسترسی نامحدود به فهرست‌های شغلی همراه با پورتفولیوی کاری شخصی‌سازی‌شده، توصیه‌ی شغلی و آزمون مهارتی رایگان دارد.

وب‌سایت Behance

۸. وب‌سایت Behance

Behance که با دیگر وب‌سایت‌های این فهرست تفاوت دارد، شبکه‌ای اجتماعی برای استعدادهای خلاق است. افراد سراسر دنیا از این وب‌سایت برای ساخت پورتفولیو و اشتراک‌گذاری آثار خلاقانه‌ی خود استفاده می‌کنند که طیف گسترده‌ای از انیمیشن تا تصویرسازی و طراحی گرافیک را دربر می‌گیرد.

صرف‌نظر از اینکه یک طراح گرافیک فریلنسر، طراح وب یا انیماتور باشید، وب‌سایت Behance جای بسیار خوبی برای ارائه‌ی خدمات و کشف استعدادها است. کار را با بازکردن حساب کاربری و ساخت پروفایل شروع کنید. ازآن‌‌جاکه Behance وب‌سایتی شبکه‌سازی شده است، هر چقدر پروفایل‌های بیشتری را دنبال کنید، پست‌های بیشتری برایتان نمایش داده می‌شوند و بد‌ین‌ترتیب می‌توانید فرصت‌های فریلنسری بیشتری را کشف کنید. Behance یک فهرست شغلی را ارائه می‌کند. هر فریلنسر می‌تواند براساس مجموعه‌ی مهارت و گروه شغلی به مشاغل سفارشی‌شده دسترسی پیدا کند بدین‌ترتیب کار فریلنسری منطبق با تخصص افراد آسان‌تر می‌شود.

وب‌سایت dribbble

۹. وب‌سایت Dribbble

Dribbble یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای استعدادهای خلاق و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. طراحان و هنرمندان از این وب‌سایت برای ساخت پورتفولیو و ارتقای برند خود استفاده می‌کنند. با ساخت پورتفولیو در این وب‌سایت می‌توانید شانس استخدام خود را افزایش دهید. این کار را با ایجاد حساب کاربری و بارگذاری طرح‌های خود آغاز کنید. روش دیگر برای یافتن فرصت شغلی، بازکردن برد شغلی روی مرورگر است. انواع مختلفی از مشاغل روی این وب‌سایت وجود دارند که می‌توان به مواردی مثل طراحی UI/UX و تولید محتوا اشاره کرد. بااین‌حال دسترسی به فهرست مشاغل فریلنسری محدود به کاربرهای پریمیوم است.

هزینه‌ی نسخه‌ی پریمیوم Dribbble ماهانه بین ۵ تا ۱۵ دلار است. در نسخه‌ی پرو کاربرها می‌توانند ویدئوها و تصاویر مولتی‌شات را در پورتفولیو خود بارگذاری کنند. حساب پریمیوم، اولویت حساب را در فهرست جستجوی استخدام بالا می‌برد.

وب‌سایت Design Hill

۱۰. وب‌سایت DesignHill

وب‌سایت دیزاین هیل بازاری خلاق است که در آن کسب‌وکارهایی مثل طراحان و هنرمندان حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. طیف گسترده‌ای از مشاغل طراحی مثل طراحی لوگو، وب‌سایت و بروشور وجود دارند. با ثبت حساب کاربری می‌توانید به مجموعه‌ی وسیعی از مشاغل طراحی فریلنسینگ و محتواهای طراحی دسترسی پیدا کنید. همچنین، فرصت برجسته‌ای برای رونق پورتفولیو شغلی و ارتباط با کارفرماها به‌وجود می‌آید.

بهترین وب سایت های فریلنسری ایرانی

در این بخش به چند نمونه از بهترین و پربازدیدترین وب‌سایت‌های فریلنسری ایرانی می‌پردازیم.

وب‌سایت پونیشا

۱. پونیشا

پونیشا با ۲۷۰ هزار فریلنسر و بیش از ۶۰ هزار پروژه موفق یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین وب‌سایت‌های فریلنسری ایرانی با طیف گسترده‌ای از کاربرها است. دسته‌بندی‌های شغلی این وب‌سایت مشاغل متنوعی مثل طراحی گرافیک و توسعه‌ی وب تا فروش و بازاریابی و دستیار مجازی را دربرمی‌گیرند.

عضویت در پونیشا رایگان است؛ اما برای بهره‌مندی از امکانات بیشتر و ارتقای پروفایل و بیشتر دیده‌ ‌شدن آن می‌توانید از سه طرح ارتقای پولی برنزی، نقره‌ای و طلایی استفاده کنید. این وب‌سایت ازطریق خدمات جهانی انتقال پول مثل پی‌پال و مسترکارت امکان شارج حساب از خارج از کشور را نیز فراهم کرده است. پونیشا یک بخش مسابقه نیز دارد که براساس هر پروژه‌ی تعریف‌شده جوایزی به برنده داده می‌شود.

برای کار به‌عنوان فریلنسر در پونیشا در ابتدا، یک حساب کاربری بسازید. در پونیشا پس از اتمام پروژه می‌توانید پول را با حساب کسر کارمزد ۱۰ درصد از حساب خود برداشت کنید. پس از اتمام پروژه کارفرما و فریلنسر می‌توانند با ثبت رأی به یکدیگر امتیاز بدهند.

وب‌سایت پارس کدرز

۲. پارس‌کدرز

پارس‌کدرز دیگر وب‌سایت بزرگ فریلنسری ایرانی با بیش از ۳۹ هزار فریلنسر و ۱۲۲ هزار پروژه موفق است. پارس‌کدرز برخلاف اسمش، تنها محدود به برنامه‌نویس‌ها و کدنویس‌ها نیست. خدمات این وب‌سایت شامل توسعه و طراحی وب، برنامه‌نویسی، گرافیک، ترجمه و ویرایش، تایپ و… است.

در پارس کدرز، ثبت سه پروژه‌ی اول برای همه رایگان است؛ اما برای خدمات ویژه مثل درخواست شاخص، مخفی‌کردن پروژه یا پروژه‌های فوری باید هزینه بپردازید. سیستم پرداخت پارس‌کدرز مبتنی‌بر گروگذاری هزینه است. بدین‌صورت که کارفرما پس از پذیرش پیشنهاد فریلنسر باید مبلغی را به‌عنوان امانت تا زمان تکمیل پروژه در پارس‌کدرز گروگذاری کند. تنها پس از تأیید و تحویل پروژه، وجه گروگذاری‌شده به حساب فریلنسر واریز می‌شود. همچنین، در این وب‌سایت کارفرماها می‌توانند به فریلنسرها پاداش دهند. کارمزد پارس‌کدرز برای فریلنسرهای عادی ۱۵ درصد و برای فریلنسرهای ویژه براساس نوع حساب کاربری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ پروژه است. در پارس‌کدرز امکان ثبت رأی و امتیازدهی نیز وجود دارد.

وب‌سایت کارلنسر

۳. کارلنسر

کارلنسر با رابط کاربری ساده و جذاب یکی از وب‌سایت‌های فریلنسری ایرانی است که خدمات متفاوتی مثل برنامه‌نویسی، ساخت اپلیکیشن و نرم‌افزار، طراحی سایت، تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی، تایپ، ترجمه، طراحی، ویراستاری و حتی پروژه‌های مختلف مهندسی، علوم، هنر، معماری و بسیاری از خدمات متنوع دیگر را پوشش می‌دهد.

عضویت در کارلنسر رایگان است؛ اما برای دسترسی به امکانات بیشتر می‌توانید یکی از طرح‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی را تهیه کنید. مانند دو وب‌سایت پارس‌کدرز و پونیشا، فهرستی از پروژه‌ها براساس مهارت‌های انتخابی برایتان به نمایش درمی‌آیند و می‌توانید شرایط و مبلغ پیشنهادی را براساس بودجه‌ی پروژه ارسال کنید. البته مبلغ پروژه می‌تواند بیشتر از مبلغ پیشنهادی کارفرما باشد؛ اما برای افزایش شانس قبول پیشنهاد، بهتر است توضیحات قانع‌کننده‌ای را به آن اضافه کنید.

کارلنسر نیز امکاناتی مثل پیشنهاد برجسته، پیشنهاد ویژه و پیشنهاد متمایز را برای افزایش شانس قبولی پیشنهاد در نظر گرفته است. یکی از ویژگی‌های جالب و برجسته‌ی کارلنسر آزمون‌های سنجش مهارت حرفه‌ای است. در این بخش با پاسخ به چند پرسش تستی در زمینه‌ی مهارتی خود می‌توانید خود را محک بزنید و پس از اتمام موفقیت‌آمیز آزمون مدال مهارت این آزمون در پروفایل شما به نمایش درمی‌آید که اعتبار شما را افزایش می‌دهد. برای شرکت در این آزمون‌ها لازم است هزینه بپردازید.

وب‌سایت انجام میدم

۴. انجام میدم

انجام میدم وب‌سایتی فریلنسری مبتنی‌بر برون‌سپاری خدمات است. کارفرماها در قالب خریدار خدمات و فریلنسرها در قالب فروشنده‌ی خدمات در این وب‌سایت فعالیت می‌کنند. خریدارها می‌توانند پس از بررسی سوابق فروشنده، توضیحات ارائه‌شده و نظرات مشتریان قبلی، خدمات دلخواه را بخرند. همچنین، می‌توانند خدمات موردنیاز را برای استخدام فریلنسر منتشر کنند.

مقاله های مرتبط:

  • چگونه به‌عنوان فریلنسر مذاکره موفق‌تری داشته باشیم؟
  • چگونه از فریلنسر به کارآفرین تغییر مسیر دهیم؟

فروشنده‌ها هم می‌توانند خدمات خود را برای فروش ارائه دهند و سفارش کار بگیرند. فریلنسرها یا فروشنده‌ها در وب‌سایت انجام میدم سطوح مختلفی دارند. آن‌ها می‌توانند با تحویل به‌موقع سفارش‌ها و خدمات باکیفیت، خود را به سطوح بالاتری ارتقا دهند و در جهت افزایش درآمد خود تلاش کنند. درآمد فروشنده بین ۸۱ تا ۸۹ درصد از مبلغ سفارش متغیر است.

سخن پایانی

امروزه، فریلنسینگ بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است. از یک طرف افراد به‌دنبال انعطاف در برنامه و آزادی انتخاب شغل دلخواه هستند و از طرف دیگر شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها فریلنسرها را برای برون‌سپاری تمام یا بخشی از خدمات خود انتخاب می‌کنند. مشاغلی مثل توسعه و طراحی وب، طراحی گرافیک، تصویرسازی، دستیار مجازی، ترجمه، نویسندگی و تولید محتوا از محبوب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل فریلنسری کنونی هستند. همچنین، وب‌سایت‌های متعدد خارجی و ایرانی مثل فایور، فلکس‌جابز، پونیشا، پارس‌کدرز و… برای انتخاب مشاغل و کارفرماها وجود دارند که هرکدام امکانات و شرایط مختلفی را ارائه می‌دهند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا