zoomit

با وجود کاهش کلی تقاضا در بازار موبایل، مردم همچنان به خرید گوشی‌های گران‌قیمت علاقه دارند

با وجود کاهش کلی تقاضا در بازار موبایل، مردم همچنان به خرید گوشی‌های گران‌قیمت علاقه دارند

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا گفته‌اند که تقاضا برای خرید گوشی به‌شدت پایین آمده است، در همین حین تحلیلگران می‌گویند دلیل افت تقاضا این است که مردم تمایل دارند برای مدت‌زمان طولانی‌تری از گوشی فعلی خود استفاده کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای گوشی‌های گران‌قیمت همچنان زیاد است.

به گزارش Ars Technica تقریباً تمامی گوشی‌سازان به غیر از سامسونگ و اپل در گزارش مالی خود گفتند که فروش دستگاه‌هایشان در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی کمتر شده است. مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC می‌گوید در با‌زه‌ی زمانی مورد اشاره تعداد گوشی‌های عرضه‌شده به بازار ۹ درصد کمتر از فصل دوم ۲۰۲۱ بود.

برندهای چینی نظیر شیائومی، ویوو و اوپو با افت فروش محصولات خود مواجه شدند و درآمدشان کاهش یافت. شیائومی در گزارش مالی خود گفت ۲۶ درصد گوشی کمتر روانه‌ی بازار کرده است. درآمد و سود این شرکت بزرگ چینی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ افت محسوسی تجربه کرد.

آمار فروش گوشی پریمیوم در جهان از نگاه IDC

گوشی‌های گران‌قیمت در حال افزایش سهم خود در بازار موبایل هستند و رفته‌رفته نقش آن‌ها در سود شرکت‌های گوشی‌ساز افزایش پیدا می‌کند

وال‌استریت ژورنال در گزارشی از تورم به‌عنوان عامل اصلی کاهش فروش گوشی یاد کرده است. تحلیلگران می‌گویند با کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا مردم زمان کمتری در خانه هستند و به اندازه‌ی دوران قرنطینه به گوشی احساس نیاز نمی‌کنند. بازار موبایل چین نقش بسیار مهمی در آمار فروش گوشی دارد؛‌ این بازار پر اهمیت کم‌کم در حال فاصله گرفتن از دوران درخشان خود است.

تولیدکنندگان پردازنده و سایر قطعات نیز اخیراً گفته‌اند که تقاضا برای محصولاتشان کاهش یافته، آن هم در شرایطی که شرکت‌های یادشده برنامه دارند خطوط تولید جدیدی راه‌اندازی کنند.

در سال‌های اخیر گوشی‌سازان دستگاه‌های بسیار باکیفیت‌تری تولید کرده‌اند و امروزه میان‌رده‌هایی که در بازار موجودند جوابگوی بسیاری از نیازها هستند. در همین حین مردم تصمیم گرفته‌اند دیرتر از قبل گوشی خود را به مدل جدید ارتقا دهند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مدت‌زمان استفاده‌ی کاربران از گوشی‌های هوشمند به تدریج افزایش یافت و از میانگین ۲۰ ماه به بیش از دو سال رسید. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر مردم معتقدند گوشی‌های امروزی تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و حتی به‌صورت نسلی نیز پیشرفت چشم‌گیری تجربه نمی‌کنند.

آمار مؤسسه‌ی Counterpoint Research نشان می‌دهد با وجود تمامی مشکلاتی که بازار موبایل با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی فروش گوشی‌های گران‌تر از هزار دلار افزایش یافته است.گوشی‌های گران‌قیمت که غالباً شامل آیفون‌های اپل، گلکسی‌های رده‌بالای سامسونگ و گوشی‌های تاشدنی می‌شوند تنها ۱۰ درصد از سهم بازار موبایل را دراختیار دارند، اما ۷۰ درصد از سود این بازار را ثبت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد افراد مرفه که نگران تورم نیستند همچنان با پیشرفت‌هایی که گوشی‌های رده‌بالا در زمینه‌ی تصویربرداری و صفحه‌نمایش تجربه می‌کنند هیجان‌زده می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

  • زنگ‌خطر برای بازار موبایل به‌صدا درآمد؛ افت ۹ درصدی عرضه گوشی در فصل دوم ۲۰۲۲
  • دوران طلایی بازار موبایل چین نفس‌های آخرش را می‌کشد

تعطیلی‌های اخیر در چین که ناشی از سیاست کووید صفر دولت این کشور است باعث شد در فصل دوم سال جاری میلادی شماری از کارخانه‌ها تعطیل شوند و تقاضا برای موبایل نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. وال‌استریت ژورنال می‌گوید وضعیت بازار موبایل چین به‌گونه‌ای پیش رفت که حتی اپل در اقدامی کم‌سابقه تصمیم گرفت آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را با تخفیف بسیار خوبی در بازار چین بفروشد. اپل حتی تبلیغات برای این گوشی‌ها را نیز در چین شروع کرد.

تحلیلگران می‌گویند که وضعیت فعلی بازار پابرجا نخواهد بود و در نهایت مردم تصمیم می‌گیرند گوشی‌های خود را ارتقا دهند. براساس پیش‌بینی تحلیلگران احتمالاً اواخر امسال یا اوایل سال آینده‌ی میلادی شاهد رشد فروش گوشی‌ها خواهیم بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا