zoomit

باتری‌های نسل بعد احتمالا از مواد خارج‌شده‌ی درختان بهره خواهند برد

به‌گزارش دیجیتال‌ترندز، گروهی از دانشمندان راهی برای استفاده از ماده‌ای غیرمعمولی در باتری‌های نسل بعد پیدا کرده‌اند. این تیم از دانشگاه براون آمریکا، ماده‌ی خارج‌شده از درخت را برای استفاده در باتری‌های به حالت جامد تهیه کرده‌اند که نسبت به باتری‌های فعلی، ایمنی بیشتری دارند و کم‌تر به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

نسل فعلی باتری‌های لیتیوم یونی، مانند باتری‌هایی که در گوشی‌ها، رایانه‌ها و وسایل نقلیه الکترونیکی استفاده می‌شوند، از مایعات فرار به‌عنوان الکترولیت استفاده می‌کنند. این الکترولیت‌ها یون‌های لیتیوم را بین الکترودهای مثبت و منفی باتری هدایت می‌کنند. الکترولیت‌های مایع این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ اما سمی هستند و احتمال خطر وجود دارد. برای مثال، اگر باتری دچار اتصال کوتاه شود، مایع می‌تواند مشتعل شود و باتری آتش بگیرد. هرچند که در استفاده روزمره این مشکل ایجاد نخواهد شد؛ اما منجربه بازیابی برخی از باتری‌هایی خواهد شد که به‌طور نادرست تولید شده‌اند.

برای ایمن‌ترکردن باتری‌ها، محققان درحال توسعه‌ی باتری‌های حالت جامد هستند که در آن‌ها از مواد جامد به‌عنوان الکترولیت استفاده خواهد شد. استفاده از یک ماده‌ی جامد و غیرقابل اشتعال ایمن‌تر خواهد بود و قطعا ضرر کمتری برای محیط زیست خواهد داشت. بیشتر تحقیقات فعلی انجام شده درباره‌ی الکترولیت‌های جامد شامل سرامیک‌هایی است که یون‌ها را بسیار خوب هدایت می‌کنند؛ اما شکننده هستند و می‌توانند به‌راحتی ترک بخورند یا شکسته شوند.

تیم دانشگاه براون ماده‌ای را برای استفاده به‌عنوان یک الکترولیت جامد تهیه کرده‌اند که از ترکیب لوله‌های مس و پلیمر است که از چوب گرفته شده و نانوفیبریل سلولز نامیده می‌شود. مواد پلیمری که محققان توسعه‌داده‌اند، مانند یک ورق کاغذ بسیار نازک و انعطاف‌پذیر هستند که استفاده از آن را در تولید آسان می‌کنند و رسانایی یونی آن به‌‌خوبی مواد ضخیم و و شکننده‌تر مانند سرامیک است.

یو چی، پروفسور دانشکده مهندسی براون در بیانیه‌ای گفت:

یون‌های لیتیوم در الکترولیت جامد آلی از طریق مکانیسم‌هایی که معمولا در سرامیک‌های جامد یافت می‌شود، حرکت می‌کند و ضریب هدایت بالای یون را ممکن می‌سازد. استفاده از موادی که طبیعت ارائه می‌دهد، منجر به کاهش تأثیر کلی تولید باتری به محیط ما خواهد شد.

محققان امیدوار هستند که این پیشرفت به ساخت باتری‌های حالت جامد برای افزایش ایمنی در لوازم الکترونیکی مصرفی کمک کند.

دیدگاه شما کاربران نیوزلن درباره‌ی ساخت باتری از مواد خارج‌شده‌ی چیست؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا