zoomit

اینتل فعلاً روی گرافیک‌های نسل‌های بعدی تمرکز می‌کند

اینتل فعلاً روی گرافیک‌های نسل‌های بعدی تمرکز می‌کند

حدود یک‌ سال پیش، اینتل با انتشار اطلاعیه‌ی مهمی اعلام کرد که قصد دارد با راه‌اندازی خط‌تولید Arc به بازار گرافیک‌های مجزا وارد شود و با گرافیک‌های خانواده‌ی GeForce انویدیا و Radeon ای‌ام‌دی رقابت کند. حالا پس از گذشت یک‌ سال، به‌نظر می‌رسد شرایط خانواده‌ی Arc‌ هنوز بسیار بی‌ثبات است و این شرکت فقط به‌سختی موفق شد دو گرافیک لپ‌تاپی ارزان‌قیمت را در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری روانه‌ی بازار کند.

عرضه‌ی گرافیک‌های دسکتاپی Arc‌ بارها به‌تعویق افتاد و سرانجام اینتل خیلی شفاف اعلام کرد که با مشکلات درایوری در این گرافیک‌ها، به‌خصوص هنگام اجرای بازی‌های قدیمی‌تر، روبه‌رو‌ است. هم‌زمان شرکای اینتل و فروشندگان بردها نیز از تأخیر در تأمین پردازنده‌های گرافیکی سری Arc خبر دادند و پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، نیز در واکنش به این اخبار با پذیرش مشکلات موجود اعلام کرد که تیم آبی در حال رفع مشکلات درایورها است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شرایط متزلزل گرافیک‌های Arc اینتل به کجا ختم خواهد شد

ناموفق‌بودن خط‌تولید Arc Alchemist اینتل باعث شد برخی تصور کنند ممکن است اینتل برای کاهش ضررها، کل پروژه را رها کند؛ اما حالا به‌گزارش techspot، تیم آبی تأکید می‌کند که همچنان به فعالیت خود درزمینه‌ی تولید گرافیک‌‌های مجزا ادامه خواهد داد و در‌حال‌حاضر نیز، روی گرافیک‌های نسل بعدی، یعنی Celestial و Battlemage، کار می‌کند.

درواقع پس از فروش یا تعطیلی برخی از پروژه‌های قبلی اینتل، مانند حافظه‌های فلش NAND و حافظه‌ی Optane و پهپادهای هوایی، برخی تحلیلگران بر این باورند که سیستم‌های محاسباتی و گرافیک‌های شتاب‌دهنده‌ی اینتل (AXG)، پرو‌ژه‌ی بعدی در صف انحلال است. تصور چنین سناریویی با‌‌‌توجه‌‌به ضرر ۵۰۷ میلیون دلاری این سیستم‌ها در سه‌ماهه‌ی گذشته، چندان هم دورازذهن نیست؛ اما تیم پترسن از تیم مارکتینگ اینتل معتقد است که نه‌تنها خط‌تولید Arc همچنان برقرار است؛ بلکه تیم آبی هم‌زمان برای تولید گرافیک‌های نسل بعدی هم تلاش می‌کند:

ما در عرصه‌ی گرافیک‌های مجزا باقی خواهیم ماند و توسعه‌ی این فناوری پایه به‌زودی هم به گرافیک‌های مرکز داده و هم به پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه راه پیدا خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد ترس و بی‌اعتمادی و شک‌و شبهه‌های زیادی درباره‌ی فعالیت ما در بخش گرافیک‌های مجزا وجود دارد؛ بااین‌حال، صراحتاً اعلام می‌کنم که اینتل به فعالیتش در این حوزه ادامه خواهد داد.

همه باور داریم که گرافیک فناوری حیاتی برای مشتری و مرکز داده است و ما قصد داریم در این حوزه‌ی رقابتی با قدرت وارد شویم. مشتری و مراکز داده و رقابت، هر سه برای اینتل بسیار مهم هستند.

نسل بعدی گرافیک‌های Alchemist اینتل Battlemage نام دارد که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به بازار عرضه شوند و گرافیک‌های Celestial نیز نسخه‌ی بعدی هستند که هنوز تاریخ عرضه‌ی نامشخصی دارند. اینتل قصد دارد پس از Celestial، گرافیک‌های Druid را روانه‌ی بازار کند؛ اما برای عرضه‌ی این گرافیک‌ها هنوز جدول زمانی ارائه نکرده است.

پترسن در‌این‌باره توضیح داد که بیشتر نیروها در تیم ASIC روی راه‌اندازی Battlemage متمرکز‌‌‌‌ند و گروه کوچکی برای تولید Celestial تلاش می‌کنند و تعداد کمتری هنوز در Alchemist مشغول فعالیت هستند.

نقشه راه اینتل

پترسن ادعا می‌کند که گرافیک‌های نسل‌های بعدی Arc با پرچم‌داران انویدیا و AMD رقابت خواهند کرد؛ اما در‌حال‌حاضر، تمرکز این تیم روی گرافیک‌های گسترده‌تر پایین‌رده خواهد بود:

قصد داریم از گرافیک‌های پایین‌رده شروع کنیم و سپس قدم‌های بعدی را برداریم. درک این استراتژی آن‌قدر‌ها هم سخت نیست. از محصولات پرتقاضای بازار شروع می‌کنیم و سپس به‌سراغ گرافیک‌های پیشرفته‌تر و پرچم‌دار می‌رویم.

دیدگاه شما درباره‌ی گرافیک‌های مجزای اینتل چیست؟ آیا اینتل می‌تواند سرانجام جایگاهی در بازار رقابتی این محصولات به‌‌دست آورد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا