zoomit

ایران صندلی‌اش را در شورای حکام ITU از دست داد

ایران صندلی‌اش را در شورای حکام ITU از دست داد

در انتخابات شورای اتحادیه جهانی مخابرات و هیئت مقررات رادیویی که ۳ اکتبر در بخارست برگزار شد، کشورهای عضور اتحادیه جهانی ارتباطات به ترکیب شورای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ رای دادند و ایران نتوانست مانند چهار سال گذشته به‌عنوان یکی از اعضای شورای حکام انتخاب شود. در میان ۱۶ کشور آسیایی شرکت‌کننده، ایران با ۹۳ رای رتبه پانزدهم را به دست آورد. درنتیجه این انتخابات در منطقه E که مخصوص کشورهای آسیا و اقیانوسیه است، استرالیا، بحرین، چین، هند، اندونزی،‌ ژاپن، کره، کویت، مالزی، فلیپین، عربستان، تایلند و امارات متحده عربی اعضای چهار سال آینده شورای حکام شدند.

این شورا با ۴۸ عضو از پنج قاره نهاد حاکم بر اتحادیه است و برنامه‌های استراتژیک و بودجه ITU را تعیین می‌کند. همچنین بر فعالیت‌ها، سیاست‌ها و استراتژی‌های این سازمان نظارت دارد، گروه‌های کاری را مدیریت می‌کند و پیش‌نویس برنامه‌های استراتژیک و مالی را برای مجموعه بعدی آماده می‌کند.

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، آژانس تخصصی سازمان ملل برای فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات است. از ۱۵۰ سال قبل این نهاد بین‌المللی وظیفه هماهنگی برای استفاده مشترک جهانی و همکاری‌‌های بین‌المللی در اختصاص مدارهای ماهواره‌ای و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه براساس استانداردهای جهانی را به عهده دارد. سال ۱۳۹۷ ایران توانسته بود با رای ۱۴۶ کشور و رای بالاتر از روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان و آذربایجان یکی از اعضای شورای حکام شود و تصمیم داشت به گفته مشاور وزیر ارتباطات صدای کشورهای در حال توسعه باشد. پیش از آن هم در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ ایران به عضویت این شورا درآمده و دو بار هم پیش از انقلاب در این شورا عضویت داشت. شورا مهم‌ترین راهبردهای ITU و خط مشی‌های حفظ هویت این نهاد را تعیین می‌کند.

در انتخابات امسال شورای حکام ITU ایران نتوانست صندلی عضویت را که پس از ۱۲ سال به دست آورده بود، حفظ کند. حذف وزارت ارتباطات ایران از عضویت در این شورا در حالی اتفاق افتاده که بیش از دو هفته است دسترسی به اینترنت در کشور با سختی امکان‌پذیر است. علاوه بر قطعی اینترنت همراه در ساعاتی از شبانه‌روز، فیلترینگ شدت گرفته و اپلیکیشن‌های دیگری در این مدت به گروه سایت‌ها و برنامه‌های فیلترشده پیوسته‌اند. پیش از این هم وزارت ارتباطات با شیوه‌هایی چون کنترل و فیلترینگ، پایین آوردن پهنای باند و طرح‌هایی چون صیانت، کیفیت دسترسی مردم به اینترنت را کاهش داده بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا