zoomit

اگزینوس بدون گلکسی S23 نیز به حیاتش ادامه می‌دهد

اگزینوس بدون گلکسی S23 نیز به حیاتش ادامه می‌دهد

گزار‌ش‌های تحلیلگران حاکی از آن است که سهم تراشه‌های موبایلی اگزینوس سامسونگ از بازار با سقوطی وحشتناک از ۷۶ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ درصد در سه‌ماهه‌ی گذشته کاهش یافته است. با‌این‌حال، به‌لطف معرفی گلکسی A13 و گلکسی A53 با تراشه‌های اگزینوس، انتظار می‌رود سهم پردازنده‌ی اختصاصی سامسونگ از کل گوشی‌های فروخته‌‌شده در پایان سال به ۳۰ درصد افزایش یابد.

اگرچه طبق گزارش‌ها قرار است گوشی‌های گلکسی S23 و S23+ و S23 اولترا بدون درنظرگرفتن محل فروش صرفاً با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روانه‌ی بازار شوند، تراشه‌های اگزینوس همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند. گفته می‌شود سامسونگ قصد دارد پردازنده‌های اگزینوس خود را در ۲۶ درصد از گوشی‌های عمدتاً ارزان‌قیمت و میان‌رده‌ی تولیدی‌اش در سال ۲۰۲۳ استفاده کند.

استفاده‌ی سامسونگ از پردازنده‌ی اسنپدراگون در گلکسی S23 ارتباط زیادی به مشکلات انسداد و مدیریت حرارت تراشه‌ی اگزینوس ۲۳۰۰ ندارد؛ بلکه یکپارچه‌سازی مودم پیشرفته‌ی ۵G کوالکام با تراشه‌ی جدید SM8550 این شرکت که احتمالاً Snapdragon 8 Gen 2 نام دارد، فعلاً حرفی برای رقبا به‌جای نمی‌گذارد.

اگزینوس و اسنپدراگون

ویژگی‌های مودم ۵G اسنپدراگون X70

کوالکام در نمایشگاه MWC 2022، نسل جدید مودم تحسین‌شده‌ی ۵G خود را با نام Snapdragon X70 معرفی کرد. مودم مذکور که با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید شده است، در گوشی گلکسی S23 و سایر پرچم‌داران سال ۲۰۲۳ به‌کار خواهد رفت. بااین‌حال، روند آزمایش و سنجش کیفیت این تراشه تا نیمه‌ی دوم سال به‌ درازا می‌کشد و گوشی‌های مجهز به نسل جدید ارتباط ۵G اواخر سال به بازار وارد می‌شوند.

کوالکام به‌جای سرعت، روی قابلیت‌های اضافی ازجمله هوش مصنوعی تمرکز کرده است

اگرچه کوالکام هرساله مانند مدل‌های اسنپدراگون X65 ،X60 ،X55 و X50 به‌دنبال افزایش سرعت گیگابیتی دانلود بوده، امسال تصمیم گرفته است سرعت ۱۰ گیگابیتی مودم‌های موجود به‌کاررفته در محصولاتی مثل گلکسی S22 را بدون تغییر در مودم جدید حفظ کند و درعوض، روی قابلیت‌های جدید و هوش مصنوعی آن کار کند.

به‌گفته‌ی کوالکام، X70 اولین مودم ۵G با پردازنده‌ی هوش مصنوعی در جهان است که از قابلیت‌های زیر بهره‌ می‌برد:

  • بسته‌ی هوش مصنوعی ۵G کوالکام، بسته‌ی ۵G Ultra-Low Latency (تأخیر بسیار کم) کوالکام، نسل سوم فناوری ذخیره‌ی انرژی ۵G کوالکام و فرکانس تجمیع ۴X sub-۶
  • سرعت و پوشش خیره‌کننده‌ی ۵G و تأخیر کم و بهره‌وری درخورتوجه
  • سیستم مودم RF با قابلیت پشتیبانی از تمامی باندهای ۵G تجاری از ۶۰۰ مگاهرتز تا ۴۱ گیگاهرتز
  • مجهز به اولین تجمیع فرکانس ۴X downlink در فرایندهای TDD و FDD و امواج میلی‌متری کمتر از ۶ گیگاهرتز
  • پشتیبانی مستقل از امواج میلی‌متری
  • پشتیبانی از تجمیع فرکانس uplink و uplink سوئیچ‌شده در فرایندهای TDD و FDD
  • پشتیبانی جهانی از ۵G چندسیم‌کارته شامل دو سیم‌کارت هم‌زمان‌فعال و امواج میلی‌متری
  • تجاری‌سازی سریع قابلیت‌های استاندارد ۵G Release 16 با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

قابلیت‌های یادشده آن‌قدر پیشرفته هستند که درحال‌حاضر، سایر تولیدکنندگان مودم‌های ۵G یا از آن‌ها محروم‌اند یا امکان فراهم‌آوری آن‌ها با «توان پوش» مشابه را ندارند؛ به‌گونه‌ای که حتی اپل از تولید مودم ۵G اختصاصی خود دست برداشت و تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ را با مودم‌های X65 فعلی کوالکام روانه‌ی بازار کرد. بدیهی است سامسونگ نیز فعلاً توان ساخت مودم قابل رقابت با X70 کوالکام را در خود نمی‌بیند و ترجیح داده است پرچم‌داران آینده‌ی خود را با تراشه‌های کوالکام عرضه کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا