zoomit

اپل پروسه حذف ناچ از نمایشگر آیفون را شروع کرد

اپل پروسه حذف ناچ از نمایشگر آیفون را شروع کرد

از زمان رونمایی آیفون ۱۰ در سال ۲۰۱۷، بریدگی (ناچ) نمایشگر به یکی از مشخصه‌های ظاهری اصلی گوشی‌های اپل تبدیل شده است. آیفون‌های «تمام‌صفحه‌ای» که اپل می‌سازد، به معنی واقعی کلمه تمام‌صفحه نیستند، ولی با حاشیه‌هایی که تا زمان رونمایی آیفون ۸ در اطراف نمایشگرشان دیده می‌شد خداحافظی کرده‌اند.

خیلی‌ها فکر می‌کنند اپل با آیفون ۱۰ آغازگر دوران استفاده از بریدگی نمایشگر بود،‌ اما چنین تصوری حقیقت ندارد. قبل از رونمایی آیفون ۱۰،‌ دو گوشی با نمایشگر مجهز به بریدگی معرفی شدند. Sharp Aquos S2 که در بازارهای آسیایی عرضه شد، قبل از هر گوشی دیگری سراغ بریدگی نمایشگر رفت. چند روز بعد، اسنشال فون PH1 با نمایشگر مجهز به بریدگی معرفی شد. هیچ‌یک از این دو گوشی به اندازه‌ی آیفون ۱۰ دیده نشدند.

به گزارش newslan، اپل از سال ۲۰۱۷ به بعد تمامی آیفون‌های نسل جدید را با بریدگی نمایشگر عرضه کرده است. بریدگی نمایشگر آیفون برخلاف اکثر گوشی‌های اندرویدی افزون‌بر دوربین سلفی از حسگرهای پیشرفته‌ای میزبانی می‌کند. بدون این حسگرها سیستم فیس ID اپل امنیت و دقت لازم را ندارد.

مدل طلایی آیفون ۱۴ پرو مکس اپل iPhone 14 Pro Max

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اولین آیفون‌هایی هستند که در بالای نمایشگرشان از حفره میزبانی می‌کنند

تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی خیلی زود از بریدگی عریض نمایشگر فاصله گرفتند و سراغ بریدگی‌های کوچک‌تری رفتند تا پنل جلویی دستگاه فضای بیشتری برای نمایشگر داشته باشد. این سبک طراحی، ظاهر گوشی‌ها را مدرن‌تر کرد. اما اپل همچنان به مسیری که از سال ۲۰۱۷ شروع کرده بود ادامه داد، البته با سرعتی کمتر از حد انتظار. علاقه‌ی اپل به بریدگی نمایشگر، این مشخصه‌ی ظاهری را در لپ تاپ‌های سری مک بوک هم وارد کرد.

اپل در گذر زمان تلاش کرد با اتکا بر فناوری‌هایی جدید، حسگرهای فیس ID و دوربین سلفی را جمع‌و‌جورتر کند تا ابعاد بریدگی نمایشگر کاهش یابد. در آیفون ۱۳ ابعاد بریدگی به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کرد. بااین‌حال کاربران همچنان نمایشگر مجهز به بریدگی را جزو استانداردهای سال ۲۰۲۱ به‌حساب نمی‌آوردند.

اپل در خانواده‌ی آیفون به‌طور کامل بر بریدگی نمایشگر و طراحی تمام‌صفحه اتکا نکرده است. این شرکت چند ماه پیش گوشی آیفون SE نسل سوم را با طراحی قدیمی معرفی کرد؛ دستگاهی که حاشیه‌های زیادی در اطراف نمایشگرش دارد و برخلاف بسیاری از گوشی‌های مدرن، از نمایشگر کوچک ۴٫۷ اینچ استفاده می‌کند.

حفره‌ی کپسولی آیفون زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید به تاریخ خواهد پیوست

همان‌طورکه افشاگران به دفعات اعلام کرده بودند، اپل با رونمایی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رسما دوران جدیدی را برای گوشی‌های سری آیفون شروع کرد. این دو گوشی به جای بریدگی به حفره‌ای کپسولی‌شکل مجهز هستند. این حفره‌ی کپسولی سیستمی پیشرفته به نام Dynamic Island است که با نرم‌افزار آیفون ارتباطات تنگاتنگی دارد.

حفره‌ی کپسولی فعلا جدیدترین مشخصه‌ی ظاهری آیفون است، اما زودتر از آنچه که فکرش را کنید به تاریخ می‌پیوندد.

حالت ایدئال برای اپل، انتقال دوربین سلفی و حسگرهای فیس ID به زیر صفحه‌نمایش است. این شرکت در آیفون‌های پرو نسل جدید توانسته حسگر مجاورتی را برای اولین بار به زیر صفحه‌نمایش ببرد.

گزارش‌های متعددی از گوشه‌و‌کنار می‌گویند که مهندسان اپل با تمام توان درتلاشند تا دوربین و حسگرها را در زیر پنل قرار دهند، بدون این‌که کیفیت آن‌ها افت کند. اپل فعلا به چنین دستاوردی نرسیده، اما محال است در سال‌های آینده وضعیت فعلی پابرجا باشد.

نقشه راه نمایشگر آیفون تا سال ۲۰۲۶

این نقشه‌ی راه را راس یانگ، یکی از افشاگران خوش‌سابقه، فاش کرده است

راس یانگ که چندین بار پیش‌بینی‌های درستی درباره‌ی آینده‌ی آیفون انجام داده است می‌گوید تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ در سال ۲۰۲۳ بدون بریدگی تولید می‌شوند. اپل در نسل جدید، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را با بریدگی نمایشگر تولید کرده است، اما مدل‌های پرو چنین مشخصه‌ای ندارند.

مقاله‌های مرتبط:

    • آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ
    • آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس دربرابر نسل قبل؛ حرفه‌ای‌تر، پیشرفته‌تر و چشم‌نوازتر

در سال ۲۰۲۴ حفره‌ی کپسولی در آیفون‌های پرو با حفره‌ی دایره‌ای جایگزین می‌شود، چون اپل به فناوری لازم برای انتقال حسگرهای فیس ID به زیر نمایشگر دست پیدا می‌کند. در سال ۲۰۲۵ مدل‌های عادی آیفون نیز مثل مدل‌های پرو حفره‌ی دایره‌ای خواهند داشت و در سال ۲۰۲۶ اتفاق بزرگی که خیلی‌ها منتظرش هستند رخ می‌دهد: رونمایی اولین آیفونی که به معنای واقعی کلمه، تمام‌صفحه است. آیفون ۱۸ یا هر نام دیگری که اپل برای آن گوشی انتخاب می‌کند، لحظه‌ای تاریخی رقم خواهد زد.

پس از سال‌ها، اپل به‌طور جدی به فکر حذف بریدگی نمایشگر آیفون افتاده است. مدل‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس با حفره‌ای که در بالای نمایشگر خود دارند، نشان می‌دهند اپل عزمش را جزم کرده. این پرچمداران چشم‌نواز افزون‌بر طراحی جدید، با سخت‌افزار قدرتمند در تلاشند نگاه‌ها را به خود خیره کنند.

شما کاربران newslan چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا