zoomit

اپل در زمینه سیستم ارتباط ماهواره‌ای ماه‌ها جلوتر از اسپیس ایکس و تی‌موبایل است

اپل در زمینه سیستم ارتباط ماهواره‌ای ماه‌ها جلوتر از اسپیس ایکس و تی‌موبایل است

اپل شب گذشته گوشی‌های سری آیفون ۱۴ را در چهار مدل معرفی کرد. مدل‌های استاندارد تغییرات زیادی تجربه نکرده‌اند، اما آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌ دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و سیستم جدید جزیره‌ی پویا (Dynamic Island) مجهزند. هر چهار گوشی سری آیفون ۱۴ از سیستم ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش newslan، آنچه اپل در قالب سیستم ارتباط ماهواره‌ای ارائه می‌دهد، اینترنت نیست. این سیستم در ناحیه‌هایی که پوشش شبکه‌ی سلولار و وای‌فای ارائه نمی‌شود به کار می‌آید، اما در سایر نواحی جایگزین مناسبی برای این شبکه‌ها نیست چون یک‌سری پیش‌نیازهای به‌خصوص دارد.

نحوه ارسال پیام آیفون توسط سیستم ارتباط ماهواره ای

اپل می‌گوید در حالتی که فرد در فضای باز باشد و بتواند به آسمان صاف دسترسی پیدا کند، ارسال پیام ازطریق Emergency SOS via Satellite حدودا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. بسته به نوع شرایط، ممکن است این فرایند تا چند دقیقه نیز به طول بیانجامد. سیستم ارتباط ماهواره‌ای فعلا مختص‌به ارسال پیام است و امکان برقراری تماس صوتی و ویدیویی با آن وجود ندارد.

میت ۵۰ هواوی اولین گوشی دنیا با پشتیبانی از سیستم ارتباط ماهواره‌ای محسوب می‌شود. این قابلیت در پرچم‌دار هواوی ازطریق اپلیکیشنی مجزا کار می‌کند و صرفاً در چین فعال خواهد بود.

قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۴ را با دسترسی به اینترنت ازطریق ماهواره اشتباه نگیرید

اسناد ثبت‌شده در کمیسیون فدرال ارتباطات نشان می‌دهد اپل برای ارائه‌ی سیستم ارتباط ماهواره‌ای در آیفون ۱۴ سراغ همکاری با شرکت گلوبال‌استار رفته است. گلوبال‌استار در حال حاضر ۴۸ ماهواره در مدار پایینی زمین در فاصله‌ی ۱٬۴۰۰ کیلومتری دارد.

تعداد ماهواره‌های گلوبال‌استار چندان زیاد نیست، همچنین این ماهواره‌ها به‌خاطر شیب مداری محدود پوشش گسترده ارائه نمی‌دهند. بااین‌حال آیفون به‌لطف گلوبال‌استار، ماه‌ها جلوتر از پروژه‌ی اسپیس ایکس و تی-موبایل است.

ایلان ماسک گفته است که اسپیس ایکس سال آینده نسل دوم ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین ارسال می‌کند. این ماهواره‌ها به حدی بزرگند که باید با موشک استارشیپ حمل شوند. استارشیپ هنوز به مرحله‌ی نهایی تولید نرسیده است و کسی نمی‌داند که در چه تاریخی وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود. بنابراین به‌این‌زودی‌ها شاهد آغازبه‌کار سیستم ارتباط ماهواره‌ای اسپیس ایکس و تی-موبایل نخواهیم بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • سیستم ارتباط ماهواره‌ای در آیفون ۱۴ چیست؟
  • گوشی‌های هوشمند از سال آینده مستقیماً به سرویس استارلینک متصل می‌شوند

یکی از مدیران اندروید گفته سیستم‌عامل اندروید ۱۴ از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای که توسط تی-موبایل و اسپیس ایکس ارائه می‌شود پشتیبانی خواهد کرد. فعال شدن این سیستم مشروط به پرتاب ماهواره‌های اسپیس ایکس است.

سیستم ارتباط ماهواره‌ای تی-موبایل و اسپیس ایکس از فرکانس باند میانی استفاده می‌کند. استفاده از این فرکانس بدین معنی است که اسپیس ایکس و تی-موبایل باید در تمامی کشورها مجوزهای لازم را کسب کنند. این در حالی است که طیف مورد استفاده‌‌ی گلوبال‌استار در سطح جهان به ماهواره‌های موبایلی اختصاص داده شده است.

اپل با آیفون ۱۴ سیستم ارتباط ماهواره‌ای را در کانادا و آمریکا ارائه می‌دهد. این سیستم دو سال رایگان است و نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) فعال خواهد شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا