zoomit

اپل: داینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو بزرگ‌ترین تغییر iOS در پنج سال اخیر است

اپل: داینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو بزرگ‌ترین تغییر iOS در پنج سال اخیر است

الن دای،‌ قائم‌مقام تیم طراحی رابط انسانی در اپل، می‌گوید داینامیک آیلند یا جزیره‌ی پویا (Dynamic Island) که در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده شده، نتیجه‌ی سال‌ها بحث در بین طراحان است. کریگ فدریگی، رئیس تیم مهندسی نرم‌افزار اپل و یکی از مدیران محبوب این شرکت، نیز می‌گوید داینامیک آیلند بزرگ‌ترین تغییر سیستم‌عامل iOS از زمان معرفی آیفون ۱۰ به‌حساب می‌آید.

اپل در مدل‌های پرو سری آیفون ۱۴ ابعاد فضای موردنیاز برای دوربین سلفی و حسگرهای فیس ID را کاهش داد و رسماً با بریدگی (ناچ) خداحافظی کرد تا سراغ استفاده از حفره‌ای کپسولی به نام داینامیک آیلند برود؛ البته این حفره‌ی کپسولی از دو حفره‌ی کوچک‌تر تشکیل شده است.

اپل در سال ۲۰۱۷ با رونمایی آیفون ۱۰، دکمه‌ی هوم و حاشیه‌های بزرگ اطراف صفحه‌نمایش را حذف کرد تا آیفون پس از سال‌ها لباس جدیدی بر تن کند. بااین‌حال، نمای جلویی آیفون از سال ۲۰۱۷ تاکنون دستخوش تغییر زیادی نشده و اپل صرفاً در مواردی حاشیه‌های اطراف نمایشگر را کمی باریک‌تر و ابعاد بریدگی را کوچک‌تر کرده است.

طراحان اپل به‌خوبی می‌دانستند که طراحی آیفون ۱۰ نسبتاً قدیمی شده و اکنون لازم است آیفون با طراحی جدیدتری دردسترس مشتریان قرار بگیرد. برای این منظور، اپل از ناحیه‌ی بالایی نمایشگر که عملاً بی‌استفاده بود، در آیفون‌های پرو نسل جدید به شیوه‌ای بهینه استفاده کراد. حفره‌ی کپسولی آیفون با نرم‌افزار این گوشی ادغام شده است تا تجربه‌ی کاربری لذت‌بخشی ارائه دهد. این حفره‌ی پویا با انیمیشن‌های جذاب به طرفین و سمت پایین گسترش پیدا می‌کند.

داینامیک آیلند آیفون

براساس گزارش ۹to5Mac، دو نفر از مدیران شناخته‌شده‌ی اپل به‌تازگی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی ژاپنی Axis شرکت کرده‌اند. الن دای در این مصاحبه می‌گوید اپل سال‌ها برنامه داشته است که ابعاد ماژول‌های بالای نمایشگر آیفون را کاهش دهد:

در اپل، رهگیری منبع اصلی ایده‌ها بسیار دشوار است؛ چون کار ما برپایه‌ی تبادل‌نظر با گروه‌های مختلف بنا شده است.

الن دای در ادامه می‌گوید در جریان مکالمات بین طراحان مختلف، ایده‌ی کاهش ابعاد حسگرهای فیس ID و نحوه‌ی استفاده از بریدگی بالای نمایشگر مطرح شده است:

این استدلالی نیست که در یک سال اخیر مطرح شده باشد؛ بلکه یکی از موضوعاتی است که سال‌ها درباره‌ی آن بحث کرده‌ایم.»

قائم‌مقام تیم طراحی رابط انسانی در اپل می‌گوید این شرکت بارها به ایده‌های مختلف برای بهره‌گیری از نوار وضعیت بالای نمایشگر نیز فکر کرده است:

آیفون نوار وضعیت کوچکی دارد؛ اما این بخش اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که کاربران همیشه استفاده می‌کنند. در این ناحیه، تلاش‌های ما در قالب چند پیکسل به‌نمایش درمی‌آید و نتیجه‌ بسیار تأثیرگذار است. بحث‌هایی برای انجام کاری ویژه‌تر در این ناحیه نیز شکل گرفته است.

مقاله‌های مرتبط:

  • آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ
  • عملکرد جزایر پویا آیفون ۱۴ پرو روی آیپد چگونه خواهد بود؟

در همین حین کریگ فدریگی که معمولاً در کنفرانس‌‌های رویداد WWDC روی صحنه حاضر می‌شود، به اهمیت عرضه‌ی آیفون ۱۰ اشاره کرده است. اپل برای ساخت آیفون ۱۰ به بازطراحی بخش‌های مهمی از رابط کاربری ملزم بود تا دارندگان آیفون بتوانند بدون دسترسی به دکمه‌ی هوم،‌ با این گوشی کار کنند. به‌گفته‌ی کریگ فدریگی، داینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس بزرگ‌ترین تغییری است که iOS از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۰ تجربه کرده است.

فدریگی می‌گوید:

پنج سال پیش ازطریق گوشی آیفون ۱۰ با دکمه‌ی هوم خداحافظی کردیم. حذف دکمه‌ی هوم به‌طوراساسی عملکرد آیفون در حوزه‌های مختلف مثل نحوه‌ی بازکردن صفحه‌ی قفل و بازگشت به صفحه‌ی هوم و جابه‌جایی در بین اپلیکیشن‌ها را تغییر داد.

رئیس تیم مهندسی نرم‌افزار اپل درادامه با اشاره به اهمیت داینامیک آیلند می‌گوید:

این مشخصه‌ی جدید نیز ظاهر آیفون را تغییر داد و باعث شد باردیگر درباره‌ی نحوه‌ی اجرای چندین اپلیکیشن و نحوه‌ی نمایش نوتیفیکیشن و نحوه‌ی مدیریت پردازش‌های پس‌زمینه فکر کنم. متراکم‌کردن رویدادهای در حال وقوع در آیفون به درون ناحیه‌ای کوچک و تعاملی،‌ برای ما چالشی بسیار هیجان‌انگیز بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا