zoomit

اپل از کار روی ۱۰ پروژه جدید برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد

در دهه‌های اخیر با صنعتی‌شدن کشورها و تقاضای روزافزون به تولید محصولات جدید، تغییرات اقلیمی بسیاری را مشاهده می‌کنیم که حتی می‌تواند زنگ‌خطری برای آینده زمین و گونه انسانی باشد. دی‌اکسیدنیتروژن آزادشده در جوّ می‌تواند باعث ایجاد باران اسیدی و التهاب مجاری تنفسی و تشدید آسم شود و برای سلامتی مضر باشد و طبیعتا بسیاری از زیستگاه‌های جانوری نیز در حال ازبین‌رفتن هستند.

درواقع، یکی از دلایل تشدید روند تغییرات اقلیمی به شرکت‌های بزرگ فناوری با تولید میلیون‌ها دستگاه در سال مربوط می‌شود که هرکدام از آن‌ها فرایندهای خاصی ساخته می‌شوند که گاه بیشترین آلایندگی را ایجاد می‌کنند. اکنون پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ که با نام COP26 نیز شناخته می‌شود، اپل اعلام کرده است که ۱۰ پروژه جدید را به ابتکارعمل زیست‌محیطی این شرکت موسوم به «قدرت برای تأثیر» اضافه خواهد کرد. این بخش مهمی است که به‌دنبال ارائه راه‌حل‌های انرژی پاک به جوامع در سراسر جهان است و طبیعتا به توجه بیشتری نیاز دارد.

سال گذشته، اپل تعداد تأمین‌کنندگان استفاده‌کننده از انرژی ۱۰۰ درصد پاک را دوبرابر کرده است. جالب است بدانید که کوپرتینویی‌ها برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ از پروژه عظیم قدرت برای تأثیر با هدف ارائه انرژی‌های تجدیدپذیر به جوامع و درعین‌حال ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی پرده برداشتند. یکی از ۱۰ پروژه جدید ابتکارعمل یادشده همکاری با اداره برق اوستی ساکوین (Oceti Sakowin) در ایالات متحده آمریکا به‌منظور توسعه مشترک منابع انرژی تجدیدپذیر برای بازار عمده‌فروشی و ایجاد توسعه انرژی بادی در مقیاس بزرگ در Midwest (ایالت‌های غرب میانه آمریکا) است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، دراین‌باره می‌گوید:

هر شرکتی باید بخشی از مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد و همراه با تأمین‌کنندگان و جوامع محلی، در حال نشان‌دادن همه فرصت‌ها و عدالتی هستیم که نوآوری سبز می‌تواند به‌ارمغان بیاورد. ما سریع و با‌هم عمل می‌کنیم؛ اما زمان منبعی تجدیدپذیر نیست و باید به‌سرعت برای سرمایه‌گذاری در آینده‌ای سبزتر و عادلانه‌تر اقدام کنیم.

پروژه‌های دیگر در آفریقای‌جنوبی، نیجریه، فیلیپین، تایلند، ویتنام، کلمبیا، و اسرائیل به‌دنبال تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر برای مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی و سوق‌دادن خانواده‌ها به استفاده از تأسیسات خورشیدی روی پشت‌بام هستند. اپل معتقد است این منبع درآمد محلی خواهد بود که هزینه‌های انرژی کمتری ایجاد می‌کند و بودجه را برای بورس‌های تحصیلی و تجهیزات و دارو آزاد می‌کند.

کوپرتینویی‌ها مدعی‌اند اکنون ۱۷۵ تأمین‌کننده آن به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر متعهد شده‌اند که از این تعداد ۱۹ تأمین‌کننده در ایالات متحده، ۱۹ تأمین‌کننده در اروپا، ۵۰ تأمین‌کننده در چین و ۳۱ تأمین‌کننده در هند و ژاپن و کره‌جنوبی هستند. افزون‌براین، گفته می‌شود تأمین‌کنندگان در حال افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر کسب‌وکارشان فراتر از تجارت با اپل هستند. از قرار معلوم، غول دنیای فناوری و تأمین‌کنندگانش بیش از ۹ گیگاوات برق را در سراسر جهان وارد شبکه خواهند کرد و از انتشار بیش از ۱۸ میلیون تن دی‌اکسید‌کربن در سال جلوگیری می‌کنند که معادل خروج بیش از ۴ میلیون خودرو از جاده‌ها در سال است.

اپل مقدار مواد بازیافتی به‌کاررفته در محصولاتش را افزایش داده است و با تأمین‌کنندگان همکاری می‌کند تا به‌سمت «سیستم دایره‌ای» حرکت کند که تلاش می‌کند نیاز به استخراج کربن فشرده را کاهش دهد. این سیستم منابع بازیافتی طلا، کبالت، آلومینیوم، عناصر خاکی کمیاب و… را شامل می‌شود. اپل درباره تلاش‌های بازیافت خود تأکید کرد که فرایند تولید آیفون ۱۳ پرو تقریبا ۱۱ درصد کربن کمتری از آیفون ۱۲ ایجاد می‌کند و این میزان در مک‌بوک پرو ۱۶٫۲ اینچی نیز ۸ درصد کمتر از نسل گذشته است.

در این گزارش، آمده است که اپل انتشار کربن خود را در پنج‌ سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش داده است و تمامی این پروژه‌ها هم‌سو با ضرب‌الاجل ۲۰۳۰ اپل برای کربن منفی‌شدن است. این بدین‌معنی است که هر دستگاه اپل فروخته‌شده در دهه آینده میلادی تأثیر اقلیمی صفر مطلق خواهد داشت.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا