zoomit

انویدیا و TSMC احتمالاً فناوری جدیدی برای ترکیب چند پردازنده گرافیکی توسعه می‌دهند

انویدیا و TSMC احتمالاً فناوری جدیدی برای ترکیب چند پردازنده گرافیکی توسعه می‌دهند

چند سال پیش انویدیا پس از سال‌ها همکاری نزدیک با TSMC تصمیم گرفت به‌منظور تولید تراشه‌های گرافیکی استفاده‌شده در محصولات خانواده‌ی RTX 3000 سراغ لیتوگرافی هشت نانومتری سامسونگ برود. گزارش‌های متعددی اعلام کردند انویدیا از همکاری با سامسونگ راضی نیست و ظاهراً تیم سبز تصمیم گرفته برای تولید گرافیک‌های سری RTX 4000 مجددا با TSMC همکاری کند.

منابعی آگاه به دیجی‌تایمز گفته‌اند انویدیا و TSMC در تلاشند همکاری تجاری خود را تقویت کنند. ظاهراً این دو شرکت مشغول کار روی پروژه‌ی جدیدی هستند که به فناوری سیلیکون فوتونیک (SiPh) ارتباط دارد و از لحاظ تئوری برقراری ارتباط بسیار سریع در بین چند پردازنده‌ی گرافیکی را امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش نوت‌بوک‌چک، منابع دیجی‌تایمز می‌گویند پروژه‌ی جدید انویدیا و TSMC با نام COUPE (موتور فوتونیک همگانی کامپکت) شناخته می‌شود و از مدار CMOS که به‌طور معمول در دوربین‌های دیجیتالی وجود دارد استفاده می‌کند.

انویدیا و TSMC می‌توانند تراشه‌‌های SiPh را با مدار CMOS ترکیب و این دو را با CPO یکپارچه کنند. با استفاده از این سیستم می‌توان چندین تراشه‌ی گرافیکی را با یک پکیج ۲٫۵ بعدی CoWoS به هم متصل کرد. گفته می‌شود که سیستم جدید انویدیا و TSMC تأخیر پایینی دارد و میزان ازدست‌رفتن سیگنال در بین چندین تراشه‌ی گرافیکی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:

  • سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری انویدیا برای استفاده از فرایند پنج نانومتری TSMC
  • انویدیا احتمالاً کارت‌های گرافیک RTX 4000 را با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید می‌کند

احتمالاً اولین گرافیک‌هایی که از فناوری SiPh شرکت TSMC پشتیبانی کنند تا چند سال دیگر از راه نمی‌رسند. گفته می‌شود اینتل نیز در همکاری با یک شرکت تایوانی به نام LandMark Optoelectronics مشغول کار روی فناوری مشابهی است.

احتمالاً افزون‌بر انویدیا شرکت‌های دیگری مثل AMD، زایلینکس، برودکام و سیسکو نیز از مزایای فناوری SiPh شرکت TSMC بهره‌مند خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ماژول‌های SiPh در سال ۲۰۲۴ به چهار میلیارد دلار برسد، یعنی مجموعا ۱۰ برابر بیشتر از ارزش این بازار در سال ۲۰۱۸.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا