zoomit

انویدیا در سیستم هوش‌ مصنوعی DGX H100 از پردازنده اینتل استفاده می‌کند

انویدیا در سیستم هوش‌ مصنوعی DGX H100 از پردازنده اینتل استفاده می‌کند

پیش‌تر در رویداد تکنولوژی GTC 2022، انویدیا هنگام معرفی سیستم DGX H100 فقط به اعلام x86 بودن پردازنده‌ی آن بسنده کرد؛ اما حالا جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در کنفرانس تکنولوژی BofA Securities 2022 تأیید کرده است که سیستم DGX H100 از پردازنده Xeon سری Sapphire Rapids استفاده می‌کند. جنسن می‌گوید:

مقاله‌های مرتبط:

  • انویدیا: Ampere سریع‌ترین معماری گرافیکی دنیا است
  • انویدیا سیستم‌های دیتاسنتر مبتنی‌بر Grace را نیمه اول ۲۰۲۳ عرضه می‌کند

پردازنده‌های x86 بسیاری خریده‌ایم و با شرکت‌هایی چون اینتل و AMD همکاری تنگاتنگی داریم. به‌دلیل عملکرد تک‌رشته‌ای کم‌نقص پردازنده‌های سری Sapphire Rapids، برای نسل Hopper تصمیم گرفتیم از این سری از پردازنده‌های Xeon اینتل استفاده کنیم. ناگفته نماند در حال گزینش آن برای شتاب‌دهنده‌های هایپراسکیل‌، دیتاسنترهای سراسر جهان، سرورها و DGX خودمان هستیم.همچنین، برای سوپرکامپیوترهای خود مشغول بررسی و آزمایش پردازنده‌های اینتل هستیم.

سیستم خنک‌کننده سیستم هوش‌مصنوعی DGX H100 انویدیا

با درنظر‌گرفتن اینکه انویدیا در نسل پیش و در سیستم گرافیک‌محور DGX A100 پردازنده‌ی ساخت AMD را جایگزین اینتل کرده بود، انتخاب پردازنده‌های Xeon سری Sapphire Rapids قطعاً انتخاب جالبی برای غول هوش مصنوعی جهان خواهد بود. سیستم A100 از دو پردازنده‌ی EPYC Rome به‌همراه ۶۴ هسته پردازشی استفاده می‌کرد.

هنوز مشخص نیست که انویدیا از کدام SKU پردازنده Xeon در DGX H100 استفاده خواهد کرد؛ اما پردازنده‌های سری Sapphire Rapids در قوی‌ترین مدل ۵۶ هسته پردازشی و ۱۱۲ رشته خواهد داشت. پرواضح است که این تعداد از هسته‌های سری EPYC شرکت AMD کمتر خواهد بود؛ اما هدف انویدیا انتخاب پردازنده‌ای با عملکرد تک‌هسته‌ای بهتر بود که تراشه‌های قدرت‌گرفته از معماری Golden Cove اینتل این ویژگی را با خود به‌همراه دارند.

سیستم هوش‌مصنوعی DGX H100 انویدیا

سیستم DGX H100 انویدیا درمجموع شامل ۸ شتاب‌دهنده H100 در پیکربندی SXM می‌شود که ۶۴۰ گیگابایت حافظه HBM3 و ۳۲ پتافلاپس عملکرد پردازشی ارائه می‌دهد. در مقام مقایسه، سیستم DGX A100 فعلی از ۸ پردازنده گرافیکی A100 و ۶۴۰ گیگابایت حافظه HBM2e استفاده می‌کند که حداکثر عملکرد هوش مصنوعی آن فقط ۵ پتافلاپس و عملکرد INT8 آن نیز ۱۰ ترافلاپس است.

این سیستم پردازنده‌های سری ۵ اینتل با پشتیبانی از PCIe نسل ۵ را شامل می‌شود. خروجی نمایشگر ازطریق آداپتور تصویر DGX جداگانه‌ای ارائه می‌شود که از ۴ خروجی دیسپلی‌پورت با حداکثر وضوح ۴K پشتیبانی می‌کند. این سیستم چهار NVSwitch، دو ترابایت حافظه سیستم، ۱٫۹ ترابایت حافظه NVMe M.2 برای سیستم‌عامل و ۸ حافظه SSD با ظرفیت ۳٫۸۴ ترابایت از نوع NVMe U.2 را دربر می‌گیرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • هوش مصنوعی چیست؟ هر آنچه باید درباره فناوری مرموز و جذاب امروز بدانیم
  • AMD سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های نسل پنجمی کلاس سرور EPYC Turin را عرضه می‌کند

DGX H100 شامل پردازنده‌های گرافیکی H100 می‌شود که در پشت آن قرار گرفته‌اند. تمامی پردازنده‌ها به سیستم خنک‌کننده‌ی امبرد تجهیز شده‌اند که علاوه‌بر صدای کم، از نگه‌داری نیز بی‌نیاز خواهند بود. برق مصرفی این سیستم در بیشترین حالت ۱۰٫۲ کیلووات خواهد بود و انتظار می‌رود در سه‌ماهه‌ی ‌دوم سال ۲۰۲۲ دردسترس قرار گیرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا