zoomit

افشاگری در دادگاه؛ مایکروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد

افشاگری در دادگاه؛ مایکروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد

ایمیل فاش‌شده از مدیران ارشد مایکروسافت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد‌دلاری سال ۲۰۱۹ این شرکت در OpenAI به‌‌دلیل نگرانی از پیشرفت گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام شده است. این ایمیل با عنوان «دیدگاه‌هایی درباره‌ی OpenAI» در بین کوین اسکات (مدیر ارشد فناوری) و ساتیا نادلا (مدیرعامل) و بیل گیتس (هم‌بنیان‌گذار) رد و بدل شد.

به‌نوشته‌ی بیزنس اینسایدر، ایمیل داخلی مایکروسافت امروز به‌عنوان بخشی از پرونده‌ی ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل منتشر شد.

کوین اسکات در ایمیلی به تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۲ خرداد ۱۳۹۸) خطاب به نادلا و گیتس نوشت: «درزمینه‌ی مقیاس یادگیری ماشین، چندین سال از رقابت عقب هستیم.» او درادامه‌ی ایمیلش توضیح می‌دهد که مهندسان مایکروسافت ۶ ماه زمان گذاشتند تا بتوانند چیزی شبیه مدل زبانی BERT گوگل را بسازند و آن را تعلیم دهند.

اسکات در ایمیلش می‌گوید که در ابتدا نگاهی تحقیرآمیز به تلاش‌های گوگل دیپ‌مایند و OpenAI درزمینه‌ی هوش مصنوعی انداخته است؛ اما زمانی‌که توسعه‌ی مدل‌های زبان طبیعی شروع شد، اسکات تحت‌تأثیر قرار گرفت: «وقتی تلاش می‌کردم تا بفهمم چه شکافی بین توانایی ما و گوگل درزمینه‌ی آموزش مدل هوش مصنوعی وجود دارد، خیلی خیلی نگران شدم.»

مدیر ارشد فناوری مایکروسافت خطاب به نادلا و گیتس گفت که برخی از مدل‌های اولیه‌ی گوگل به این شرکت برای ارائه‌ی سرویس بهتر از بینگ کمک کردند. او درادامه قابلیت تکمیل خودکار متن در جیمیل را تحسین کرد و گفت «به‌شکل ترسناکی خوب است.»

ساتیا نادلا سخنان کوین اسکات را برای امی هود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، ارسال کرد و خطاب به هود گفت: «به این دلایل می‌خواهم چنین کاری انجام دهم.» هود یکی از اعضای اصلی تیم مدیریت مایکروسافت است و روی اهداف مالی شرکت و هزینه‌های عملیاتی نظارت می‌کند.

مقاله‌های مرتبط

بخش‌های بسیار زیادی از ایمیل منتشرشده در دادگاه گوگل متن واضحی ندارند و مشخص نیست که خطاب به نادلا نوشته شده‌اند یا بیل گیتس. گیتس در سال ۲۰۲۰ از تیم هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت کناه‌گیری کرد؛ ولی گزارش‌ها می‌گویند او همچنان نقش پررنگی در مدیریت مایکروسافت ایفا می‌کند و روی قرارداد این شرکت با OpenAI تأثیر بزرگی گذاشته است.

مایکروسافت تاکنون بیش‌ از ۱۳ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و هوش مصنوعی این شرکت را در قالب نرم‌افزارهای سری آفیس و موتور جست‌و‌جو بینگ و مرورگر اج دردسترس قرار داده است. هوش مصنوعی حتی در ویندوز ۱۱ نیز نقش مهمی برعهده دارد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا