zoomit

افتتاح نخستین آزمایشگاه تأیید استاندارد مصرف انرژی دستگاه‌های ماینر

سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نخستین آزمایشگاه تجهیزات ماینینگ را راه‌اندازی کرد. این مرکز دو وظیفه را برعهده دارد: بررسی استانداردهای تجهیزات وارد شده به کشور و تهیه برچسب انرژی برای تجهیزات مستعمل.

بحث تعیین استانداردهای واردات دستگاه‌های ماینر به زمان اعلام فعالیت قانونی استخراج ارزهای دیجیتال، یعنی ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. در آن زمان، مانینگ به‌عنوان صنعت در کشور به‌رسمیت شناخته شد؛ اما قوانین آن هنوز مشخص نبود. بااین‌حال، هیئت‌دولت اعلام کرد که وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ملزم هستند دستورالعمل‌ها و ضوابط لازم را برای تشخیص دستگاه‌های فاقد استاندارد و جلوگیری از واردات آن‌ها تنظیم و ابلاغ کنند. از‌آنجا‌که در این موضوع متولی و سازمانی وجود نداشت، سازمان ملی استاندارد خود ضوابط و دستورالعمل‌ها را مشخص و به جهاد دانشگاهی به‌عنوان سازمان ذی‌صلاح ارسال کرده‌ است تا دستگاه‌های ماینر در زمان ورود به کشور بررسی شوند.

علی بابک‌نیا، فعال حوزه رمزارز‌ها و عضو انجمن بلاک‌چین ایران، با اعلام این موضوع به نیوزلن می‌گوید هر زمانی که کالایی بخواهد وارد کشور شود، الزامات استاندارد کیفی و کمّی باید درخصوص آن رعایت شود. بابک‌نیا تأکید می‌کند که در زمینه دستگاه‌های ماینر، تاکنون تنها شرط نو بودن تجهیزات مطرح بود؛ اما حالا مانند دیگر صنایع، اجازه سازمان استاندارد هم اضافه شده است. او به نیوزلن توضیح می‌دهد:

از زمان مصوبه دولت در سال ۱۳۹۸ و اعلام رسمیت صنعت ماینینگ در کشور، تجهیزات استخراج نیز به‌عنوان ماشین‌آلات و خط تولید صنعت در نظر گرفته شدند و مشاورهای صنایع که برای کارخانه خود درخواست تجهیزات می‌دهند، استانداردهای داخل کشور را در نظر می‌گیرند. قانون دیگر کشور درخصوص واردات تجهیزات، تنها به‌صورت نو است که این قوانین بالادستی برای تجهیزات ماینینگ هم صدق می‌کند و باید رعایت شود. البته می‌دانیم در داخل کشور برای واردات انواع کالا چالش‌های متنوعی از تأمین ارز و مسائل ثبت سفارش وجود دارد که این موضوع جدا از بحث استاندارد است.

به‌گفته این فعال حوزه رمزارز‌ها، سازمان ملی استاندارد برای تعیین ضوابط نگاهی ایدئال‌گرا داشت که با وجود وضعیت کشور ما عجیب به‌نظر می‌رسد و ضوابط باید قابلیت عملیاتی‌شدن داشته باشند. بابک‌نیا اضافه می‌کند که خروجی این جلسات باید کارشناسی شود؛ اما درکل، سازمان استاندارد برای واردات ماینر سه موضوع را مدنظر داشت: تکنولوژی، بهره‌وری و منافع ملی و مصرف انرژی.

او می‌گوید با‌‌توجه‌‌به زیرساخت‌ها و فرصت‌هایی که سازمان جهاد دانشگاهی دراختیار دارد، برای راه‌اندازی این آزمایشگاه پیش‌قدم شد تا واحدی علمی باری از دوش این صنعت بردارد. البته او تأکید کرد که دستورالعمل و خروجی این آزمایشگاه هنوز جای مناقشه دارد و سازوکارش موردتأیید همه طرفین نیست. همچنین نیاز است برای رسیدن به خروجی دقیق و عملیاتی متناسب با ظرفیت‌های کشور جلساتی برگزار و ابهامات برطرف شود.

علی بابک‌نیا درباره روند کار آزمایشگاه نیز به نیوزلن توضیح می‌دهد که برچسب انرژی و موضوع اتلاف انرژی جدا از رعایت استانداردهای واردات انجام خواهد شد و درادامه مباحث آزمایشگاهی باید به این موضوع برای طبقه‌بندی بهره‌وری تجهیزات مانند هر کالای دیگری توجه شود.

بابک‌نیا در انتها با اشاره به اینکه روند استانداردگذاری تجهیزات ماینینگ تازه در این مرحله آغاز شده است، اضافه می‌کند که در زمینه بهره‌وری می‌توان الزامات استاندارد و مشوق‌های بهره‌وری و بهینه‌سازی برای فارم‌های استخراج را مشخص کرد؛ بااین‌حال، فعلا سازوکاری برای این موضوع دیده نشده و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار وجود ندارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی، علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، در مراسم افتتاح این مرکز اعلام کرد:

این آزمایشگاه از ورود تجهیزات مستهلک و اسقاطی کشورهای دیگر به داخل جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات در این زمینه، میزان مصرف برق و انرژی تجهیزاتی است که از کشورهای دیگر مانند چین وارد کشور می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولا بعد از اتمام دوره بهره‌وری، ازطریق مبادی قانونی و غیرقانونی به کشور وارد و به‌کار گرفته می‌شوند، بدون اینکه هیچ نظارت و آزمایش کیفیت روی آن‌ها صورت گرفته باشد که پیامد آن مشکلات عدیده‌ای است که اتفاق افتاده است.

استاندارد واردات دستگاه‌های ماینر به گمرکات و وزارتخانه‌ها ابلاغ شده و از‌این‌پس گواهینامه تأیید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها اعطا خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا