zoomit

آمریکا با بودجه ۲۸۰ میلیارد دلاری به قطب تولید تراشه تبدیل می‌شود

آمریکا با بودجه ۲۸۰ میلیارد دلاری به قطب تولید تراشه تبدیل می‌شود

ایالات متحده در صنعت نیمه‌هادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکثر شرکت‌های بزرگ این حوزه آمریکایی هستند. بزرگان بازار تراشه نظیر اینتل مدت‌ها است که خواستار حمایت دولت برای پیش‌برد برنامه‌هایشان شده‌اند و آن‌طور که گیزمودو می‌نویسد، قدم مثبت بزرگی در این مسیر برداشته شده است.

سناتورهای آمریکا از مدت‌ها پیش لایحه‌ای تحت عنوان CHIPS پیشنهاد کردند که براساس آن بودجه‌ای سنگین به صنعت تراشه اختصاص داده می‌شود. پس از کش و قوس فراوان، سرانجام ساعاتی پیش سنای آمریکا لایحه را با ۶۴ رأی موافق دربرابر ۳۳ رأی مخالف تصویب کرد.

آن‌طور که نیویورک تایمز می‌گوید، سناتورهای آمریکا بودجه‌ی نهایی پروژه‌ی CHIPS را به ۲۸۰ میلیارد دلار افزایش داده‌اند. این بودجه در عرض ۱۰ سال به صنعت تراشه تخصیص داده می‌شود. بدین ترتیب لایحه‌ی CHIPS به‌زودی به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارسال می‌شود و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، تا چند هفته‌ی دیگر به‌صورت کامل تصویب خواهد شد. لایحه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری CHIPS شامل کمک‌هزینه‌ی ۵۲ میلیارد دلاری برای شرکت‌های تراشه‌ساز است تا کارخانه‌ی تولید تراشه در خاک ایالات متحده احداث کنند.

لایحه‌ی CHIPS بودجه‌ای ۲۸۰ میلیارد دلاری برای آن‌دسته از تولیدکنندگان تراشه در نظر می‌گیرد که در ایالات متحده مستقر هستند و شامل شرکت‌هایی مثل اینتل، تگزاس اینسترومنتس و مایکرون می‌شود. هدف ایالات متحده از تخصیص بودجه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری، افزایش حجم تولید تراشه در خاک آمریکا است. لایحه‌ی CHIPS همچنین یک‌سری مزایا نظیر تخفیف ۲۵ درصدی مالیات برای شرکت‌های خارجی در نظر می‌گیرد تا آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه‌ی آمریکا ترغیب کند. آمریکا همچنین صندوق مالی جدیدی با هدف افزایش نوآوری ایجاد می‌کند.

تمامی سناتورهای آمریکایی با لایحه‌ی CHIPS موافق نیستند. شماری از آن‌ها می‌گویند بودجه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری باید به کارهای مهم‌تری اختصاص داده شود و شرکت‌های تراشه‌ساز همین حالا نیز انگیزه‌ی بسیار زیادی برای افزایش حجم تولید تراشه دارند. یکی از سناتورها می‌گویند تراشه‌سازان جزو پرسودترین شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شوند. شماری از منتقدان می‌گویند تخصیص این بودجه‌ی سنگین به لایحه‌ی CHIPS باعث می‌شود تا ۱۰ سال آینده‌ کسری بودجه‌ی فدرال به میزان حدودا ۷۹ میلیارد دلار افزایش یابد.

در نظر داشته باشید لایحه‌ی خبرساز CHIPS برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز تصویب شود. شماری از نمایندگان آمریکا امیدوار هستند که مراحل تصویب این لایحه به سرعت پیش برود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای می‌گوید تصویب لایحه در سنا «پیروزی بزرگی» است. او می‌گوید تدابیری اندیشیده شده است تا آمریکا مطمئن شود درآمدهای حاصل از این سرمایه‌گذاری سنگین وارد اقتصاد کشور شود نه جیب شرکت‌ها.

از زمان پیشنهاد CHIPS در سنا، انتقادات زیادی به این لایحه وارد شده است. آمریکا می‌گوید با CHIPS به‌دنبال حمایت جدی از شرکت‌های فعال در صنعت تراشه است، بااین‌حال شماری از شرکت‌ها می‌گویند این لایحه روی تولیدکنندگان تراشه تمرکز می‌کند و مزایای زیادی برای طراحان تراشه در نظر نمی‌گیرد. AMD و انویدیا دو شرکت نام‌دار آمریکایی‌اند که محصولات‌شان را خودشان تولید نمی‌کنند بلکه‌ صرفاً مرحله‌ی طراحی تراشه را انجام می‌دهند. بدین ترتیب لایحه‌ی CHIPS بیشتر از آن‌که کمک‌حال AMD و انویدیا باشد، برای اینتل مزیت‌بخش است.

اینتل که برنامه‌های بزرگی برای احداث کارخانه‌های جدید دارد، اخیراً گرافیک‌های سری Arc را عرضه کرده است و قصد دارد در بازار GPU به رقیب اصلی انویدیا و AMD تبدیل شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • پیچ‌وخم‌های جنگ تراشه‌ای قاره‌ها؛ آیا وضعیت تراشه قرار است وخیم‌تر شود؟
  • چشم اینتل به یارانه‌ ۵۲ میلیارد دلاری دولتی

ایالات متحده نگران جایگاه فعلی‌اش در صنعت نیمه‌هادی است. امروزه بخش اعظم تراشه‌ها در آسیا و به‌طور ویژه در کارخانه‌های شرکت تایوانی TSMC تولید می‌شوند و حتی شرکت‌های آمریکایی نیز در بسیاری از مواقع مشتری TSMC هستند. TSMC و سامسونگ به‌ترتیب ۵۳ درصد و ۱۶٫۳ درصد از سهم بازار تراشه را دراختیار دارند. ایالات متحده برای رقابت جدی با آسیا در صنعت نیمه‌هادی مسیری طولانی در پیش دارد.

در همین حین کشور چین از سرمایه‌گذاری ۱٫۴ تریلیون دلاری در صنعت فناوری خبر داده است. این سرمایه‌گذاری عظیم باعث می‌شود بودجه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری ایالات متحده چندان به چشم نیاید.

با همه‌ی این‌ها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نمی‌خواهد دست از تلاش بکشد:«برخی از متخصصان به‌مدت چند دهه گفتند که باید از تولید تراشه در آمریکا دست بکشیم. من هرگز چنین عقیده‌ای نداشتم.»

به‌روزرسانی: نسخه‌ی اولیه‌ی لایحه‌ی CHIPS بودجه‌ی ۵۲ میلیارد دلاری در نظر گرفته بود، اما سناتورهای آمریکا با اعمال اصلاحاتی در این لایحه، بودجه‌ی نهایی را به ۲۸۰ میلیارد دلار رسانده‌اند. نسخه‌ی اولیه‌ی این مقاله به اشتباه بودجه را ۵۲ میلیارد دلار اعلام می‌کرد. newslan بابت این موضوع عذرخواهی می‌کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا