zoomit

آمریکایی‌ها ازاین‌پس می‌توانند آیفون‌های اپل را در خانه تعمیر کنند

آمریکایی‌ها ازاین‌پس می‌توانند آیفون‌های اپل را در خانه تعمیر کنند

اپل از آغاز به‌ کار پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس (Self Service Repair) در ایالات متحده‌ی آمریکا خبر و قطعات موردنیاز برای تعمیر گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ و نسل سوم آیفون SE را دردسترس قرار داده است. این پروژه که تعمیر آیفون را در خانه ممکن می‌کند، سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد و در آن زمان، اپل اعلام کرد قصد دارد بیش از ۲۰۰ قطعه و ابزار جداگانه را به کاربران بفروشد.

به‌نوشته‌ی The Verge، پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس اپل در‌حال‌حاضر صرفاً در ایالات متحده آغاز به‌ کار کرده است؛ اما اپل قصد دارد آن را به‌زودی برای کاربران کشورهای دیگر نیز ارائه دهد و دستگاه‌های دیگری نظیر مک‌های مجهز به پردازنده‌ی M1 را به این پروژه اضافه کند.

قطعات یدکی آیفون‌های اپل ازطریق فروشگاه Self Service Repair اپل دردسترس هستند. کیت‌های اجاره‌ی ابزار نیز ارائه می‌شود تا کاربرانی که به‌دنبال خرید ابزار نیستند، با پرداخت ۴۹ دلار به‌مدت ۷ روز به ابزارها دسترسی داشته باشد.

پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس اپل تغییر مهمی در سیاست‌های شرکتی محسوب می‌شود که معمولاً محدودیت‌هایی بر دردسترس‌بودن قطعات اصلی آیفون‌ها اعمال کرده است. قطعات جایگزین آیفون گاهی اوقات در بازار موجود هستند؛ اما آیفون‌های اپل غالباً روی خوشی به قطعات غیررسمی نشان نمی‌دهند و این موضوع را با هشدار به اطلاع کاربر می‌رسانند. بااین‌حال به‌لطف پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس، تمامی کاربران آمریکایی می‌توانند با اطمینان از تهیه‌ی قطعات اصل، قطعات مدنظرشان را مستقیماً از اپل بخرند.

اپل پیش‌تر گفته پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس متمرکز بر تکنیسین‌هایی است که دانش و تجربه‌ی لازم را برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی دارند و کاربران بهتر است برای تعمیر گوشی سراغ تعمیرکاران حرفه‌ای بروند. اپل می‌داند که شماری از کاربران عادی آیفون را در خانه تعمیر خواهند کرد؛ ازاین‌رو، دستورالعمل‌هایی ارائه داده است که پیش از تهیه‌ی قطعات می‌توانید مطالعه کنید.

مقاله‌های مرتبط:

  • با سیاست جدید اپل تعمیر آیفون در خانه امکان‌پذیر می‌شود
  • سامسونگ با همکاری iFixit، آموزش و ابزارهای لازم برای تعمیر گوشی‌های گلکسی را برای کاربر فراهم می‌کند

اپل می‌گوید قطعات را با همان قیمت تعمیرکاران رسمی به کاربران می‌فروشد و گاهی اوقات اگر مشتریان قطعات جایگزین‌شده را برای بازیافت به این شرکت برگردانند، بخشی از مبلغ را به آن‌ها برمی‌گرداند. برای نمونه باتری آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۳ با قیمت ۶۹ دلار دردسترس قرار دارد و اگر کاربر باتری فعلی را به اپل برگرداند، حدوداً ۲۴ دلار از مبلغ پرداختی را دریافت می‌کند. قیمت صفحه‌نمایش این گوشی‌ها نیز از ۲۲۵٫۹۶ دلار تا ۳۰۹٫۹۶ دلار متغیر است و درصورت بازگرداندن صفحه‌نمایش معیوب،‌ ۳۳٫۶۰ دلار از هزینه به کاربر برگردانده می‌شود.

اپل با هزینه‌ای نه‌چندان بیشتر، قطعات معیوب آیفون را برای کاربر تعویض می‌کند؛ بنابراین، استفاده از پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس توجیه اقتصادی چندانی ندارد. البته وقتی هزینه‌ی بازپرداخت‌شده پس از برگرداندن قطعات معیوب را وارد معادله کنید، اوضاع کمی فرق می‌کند.

تعمیرکاران متخصص مؤسسه‌ی iFixit می‌گویند اپل کاربر را مجبور می‌کند هنگام تهیه‌ی قطعات جدید، کد IMEI یا شماره‌سریال دستگاه خود را حتماً اعلام کنند. در همین حال، این سؤال در ذهن ما ایجاد می‌شود که اگر با کد IMEI آیفونی قطعات را بخرید و از آن قطعات در آیفونی دیگر استفاده کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ iFixit می‌گوید اپل احتمالاً با این کار می‌تواند در آینده محدودیت‌های بیشتری روی تعمیر آیفون در مراکز متفرقه اعمال کند.

پروژه‌ی تعمیر سلف‌سرویس اپل در حالی آغاز می‌شود که شماری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی در چند وقت اخیر از تلاش برای راه‌اندازی پروژه‌هایی مشابه خبر داده‌اند. گوگل و سامسونگ در همکاری با iFixit قطعات یدکی دستگاه‌هایشان را به کاربران خواهند فروخت. شرکت ولو نیز به‌دنبال ارائه‌ی قطعات یدکی برای کنسول استیم دک است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا