۱۲ خودرویی که هرگز از مد نمیافتند
برخی از خودروها هرگز از مد نمیافتند. این موضوع نادر است، اما اتفاق میافتد. چنین خودروهایی پیر و مستهلک میشوند، اما هرگز جذابیت و برتری خود را در طول زمان از دست نمیدهند و همیشه عالی به نظر میرسند.
برخی ممکن است آنها را خودروهای کلاسیک مدرن بنامند. در عرض چند سال آنها دیگر جدیدترین و بهترین نیستند، دیگر خودروی برگزیدهی ماه نیستند، اما همیشه خاص باقی میمانند. این خودروها تا ابد و بدون محدودیت، خاص هستند.
به گزارش پدال، این خودروها لزوماً ارزش قیمتی زیادی ندارند. با این حال، برخی ممکن است به سرعت یا به اندازه مدلهای دیگر مستهلک نشوند. اما این چیزی نیست که ما در اینجا دربارهی آن صحبت میکنیم. اینها خودروهایی هستند که علاقهمندان همیشه در کنار خیابان آنها را مطلوب مییابند. آنها خودروهایی هستند که ۱۰ سال بعد در اواخر شب از eBay خرید میکنید، زیرا نمیتوانید فکر آنها را از سرتان بیرون کنید. آنها خودروهایی هستند که وقتی یکی از نمونههایشان را با ظاهر تقریبا نو در ترافیک یا پارکینگ مشاهده کنید، برای همیشه شما را هیجانزده میکنند.
نمونههای اخیر زیادی در چند دههی گذشته وجود دارند که میتوانند بهعنوان خودروی با طراحی کلاسیک مدرن محسوب شوند. اما سپس به این فکر کردیم که چه مدلهایی در سال ۲۰۲۱ برای همیشه جذاب خواهند بود؟ در سال ۲۰۳۰، کدام خودروها و وانتهای جدیدی را که امروز به فروش میرسند، در اواخر شب از eBay خرید خواهیم کرد؟ ما سوپراسپرتها و دیگر خودروهای بسیار گرانقیمت را از فهرست خارج کردیم تا همه چیز را در محدودهی دستیابی نگه داریم و در نهایت به ۱۲ خودرو رسیدیم.
لکسوس LC
ما رتبهبندی عددی را برای هیچ یک از خودروهای این فهرست اعمال نمیکنیم، اما اگر چنین کاری کرده بودیم، لکسوس LC شماره ۱ میشد. طراحی خودروی دیگری در فهرست وجود ندارد که بتواند احساسات ما را مانند لکسوس LC تحریک کند. وقتی که فقط توقف کرده، طرحی مفهومی است که به زیباترین روشها به حقیقت پیوسته و برای رویدادهای Concours در دهههای آینده برندهای واقعی به شمار میرود. با وجود همهی این ستایشهایی که گفتیم، هنوز حتی به پیشرانهی ۵ لیتری خورجینی هشت سیلندر و قدرتمند لکسوس LC ۵۰۰ اشاره نکردهایم. این خودرو در در مسابقات درگ برنده نمیشود و در مقابل هر رقیبی با قیمت مشابه، در پیست برنده نخواهد بود. اما هیچیک از این مسائل مهم نیستند. این احتمالاً بهترین خودرویی است که میتوانید بخرید و لکسوس LC پس از خرید دلیل تمام این تمجیدها را به شما میگوید.
شورولت کوروت
شاید لکسوس LC خیرهکننده نباشد، اما شورولت C8 کوروت جدید همیشه وسیله نقلیهی خاصی است و خواهد بود. این اولین کوروت پیشرانه وسط است که فوراً آن را در تالار مشاهیر خودرو تثبیت میکند. تمام آمار و مشخصات عملکردی برای پشتیبانی از ظاهر شبیه به ابرخودروی آن وجود دارد و همچنان بهترین خودروی عملکردی در فروش امروزی است. علاوه بر اینکه C8 ظاهری عجیب و غریب دارد، اولین کوروت دارای فضای داخلی بسیار عالی است که میتواند پا به پای رقبای لوکس رقابت کند. دلایل زیادی وجود دارد که C8 برای سالهای آینده مطلوب باقی میماند، به این معنی که بیش از قرار گرفتن در فهرست، شایستگی دارد.
آلفارومئو جولیا
اگر از ما سؤال کنید که کدام سدان چهاردر را در گاراژ خود پارک میکنیم، قبل از اینکه مغزمان بتواند ما را متوقف کند، قلبهایمان «Giulia» را به زور روی زبانمان آورده است. سالهای خیلی زیادی از آغاز فروش آلفا رومئو جولیا نمیگذرد، ولی فروش خوبی دارد. اما این موضوع خیلی مهم نیست، زیرا امروز هم به همان اندازه چند سال پیش زیبا است. برای به تصویر کشیدن زیبایی طراحی آلفا رومئو جولیا، نیازی به انتخاب مدل کوادریفوگلیو (Quadrifoglio) نیست، اما ضرری هم ندارد. ما هرگز از شنیدن صدای پیشرانهی ۲/۹ لیتری خورجینی ۶ سیلندر توئین توربوی برگرفته از فراری که آهنگ شیرین ایتالیایی خود را میخواند، خسته نخواهیم شد و مطمئناً این خودرو در سالهای آینده جذاب باقی میماند.
فورد برانکو ۲ در و ۴ در
فورد بهتازگی استایل خاصی را برای برانکو ۲ در و چهاردر جدید ایجاد کرده است. چگونه مدل جدید میتواند از مد بیفتد درحالیکه مدل قدیمی هنوز هم امروزه در بازار برای یافتن رقیب خودنمایی میکند؟ تنوع ظاهری و سبکی که فورد در برانکو (Bronco) به میان میآورد، نیز به این موضوع کمک میکند. مدل پایه ۲ در با جعبهدنده معمولی ممکن است خودروی ایدهآل برخی افراد باشد، اما مدل رویایی دیگران میتواند نسخهی چهاردر بدلندز (Badlands) با بسته Sasquatch باشد. این دو بهشدت متفاوت به نظر میرسند، اما هر دو بیانتها خواهند بود. درست مانند آفرود بعدی در این فهرست، ما گمان میکنیم که فورد برانکو برای مدت طولانی از مد نخواهد افتاد.
جیپ رانگلر
اگر فورد برانکو بتواند وارد فهرست شود، قطعا جیپ رانگلر (Wrangler) نیز میتواند وارد شود. جیپ در طول چند نسل گذشته هیچ دلیل واقعی برای تغییر شدید رانگلر نداشته است، که گواهی بر توانایی آن برای شیک بودن در دهههای آینده است. میتوانید لاستیکهای بزرگتری نسبت به قبل داشته باشید، یک سری چراغهای LED به آن اضافه کنید و حتی آن را با پیشرانهی پلاگین هیبریدی سفارش دهید، اما خوبی طراحی اولیه رانگلر به پایان نمیرسد. کافی است به قیمتهای دست دوم نگاهی بیندازید و خواهید دید جیپ رانگلر یکی از محصولاتی است که به نظر نمیرسد تاریخ پایانی برای از دست دادن محبوبیت خود داشته باشد. رانگلرهای قدیمی و جدید عالی هستند و به احتمال زیاد رانگلرهای آینده نیز همچنان عالی خواهند بود.
پورشه ۹۱۱
البته ما پورشه ۹۱۱ را هم در این فهرست قرار میدهیم. نسل ۹۹۲ از پورشه ۹۱۱ ممکن است بزرگترین و شبیهترین مدل به گرندتورر باشد، اما همچنان تقریباً از انتقادات مربوط به هزینههای بالا مصون میماند. درست مانند جیپ رانگلر و فورد برانکو که قبلا در این فهرست به آنها اشاره شد، خودروساز آلمانی پورشه ۹۱۱ را با سبکهای بدنه و سطوح کارایی متعدد خود تبدیل به یکی از محبوبترین مدلها کرده است. فرقی نمیکند که چه نسلی از ۹۱۱ را معرفی میکنید، همهی آنها سبک خود را دارند و به این سبک وفادار باقی میمانند. بله، حتی نسل ۹۹۶ که مدتها طرفداری زیادی نداشت، به سمت بازگشت و افزایش قیمت پیش میرود. با در نظر گرفتن همهی این موارد، فکر کردن به مدلی که بهتر از ۹۱۱ با این فهرست مطابقت داشته باشد، دشوار است.
آئودی RS6 آوانت
حالا اینجا جایی است که ما وارد دنیای استیشن واگن میشویم. ممکن است آئودی RS6 آوانت در آزمایش مقایسهای بعد از مرسدس-AMG E 63 S استیشن واگن در جایگاه دوم قرار گرفته باشد، اما این واقعیت را تغییر نمیدهد که ظاهر بهتری دارد. استیشن واگنهای آئودی، تا زمانی که به عقب بازگردند (RS2 آوانت) هرگز سبک یا فاکتور جالب خود را از دست نمیدهند. با دیدن اینکه چگونه آئودی RS6 آوانت بهراحتی یکی از بهترین خودروهایی است که امروزه میتوانید بخرید، گنجاندن در فهرست خودروهای کلاسیک مدرن بسیار آسان است. فقط نگاهش کن! این استیشن واگن از نظر مطلوب بودن و استهلاک از هر کراساور یا شاسیبلند دیگری با اختلاف بسیار بالایی، جلوتر خواهد ایستاد.
ولوو V60
ولوو V90 نیز میتوانست بهراحتی در این فهرست قرار بگیرد، اما ما تصمیم گرفتیم به دلیل مدل مهندسی پولستار (Polestar) و طراحی اسپرتتر آن، V60 را انتخاب کنیم. شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد جدیدترین و بهترین خودروی استیشن واگن ولوو نیز شایسته جایگاهی در بین سایر خودروهایی است که از مد نمیافتند. این خودرو جعبهای، عجیب و غریب و بسیار خوشایند برای رانندگی و خیره شدن است. ما مطمئن نیستیم که خودروهای برقی پلاگین هیبریدی (PHEV) چقدر دوام خواهند داشت، اما اگر بخواهیم یکی از محبوبترین و نسبتاً مقرونبهصرفهترین مدلهای این دوران را به یاد بیاوریم، باید ولوو V60 T8 مهندسی شده توسط پولستار باشد. این استیشن واگن در طول زمان دوام خواهد آورد و حتی اگر روزی بتوانید آن را با قیمتهای مناسب تحویل بگیرید، برای هر کسی که عاشق خودرو است، همیشه جذاب خواهد بود.
مزدا MX-5
مزدا MX-5 نیز تقریباً به آسانی پورشه ۹۱۱ در این فهرست گنجانده میشود. این روزها با عرضه مدلهای جدید سوبارو BRZ و تویوتا GR 86، جستجو برای بهترین خودروی اسپرت و ارزانقیمت وجود دارد، اما میاتا بدون شک انتخاب نمادینی است که بیشترین سابقه را در پشت آن دارد. این واقعیت که نسل ND مزدا میاتا بسیار خوب به نظر میرسد، اعلام خاص و ابدی بودن آن را آسانتر میکند. مزدا خودروی اسپرت فوقالعاده کوچک، سبک و زیبا را به ما داد که همه ما میخواستیم. دقیقاً همانطور که ما آرزویش را داشتیم حرکت میکند، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که میاتای کوچک به این زودیها از مد بیفتد.
دوج چلنجر
هماکنون که فورد موستانگ و شورولت کامارو به سمت خودروهای اسپرت رفتهاند، این تنها دوج است که قدرت خودروی عضلانی واقعی آمریکایی را به رخ میکشد. هیچ خودرویی این نکته را بهتر از دوج چلنجر نشان نمیدهد. وصل بودن دوج چلنجر به پیشرانهی خورجینی هشت سیلندر عظیم و سوپرشارژ نوستالژی جالبی است و این خودرو آنقدر سروصدای مهیبی ایجاد میکند که فوراً در هر محلهای منفور میشود. ما از آن زمان تا به حال شاهد کاربرد بهتری از نشانههای سبک یکپارچهسازی با پلتفرم موجود در خودروهای اسپرت نبودهایم. با توجه به اینکه شکل و طراحی کلی چلنجر برای همیشه تغییر نکرده، میتوان گفت که دوج این کار را به درستی انجام داده است. ما میدانیم که در آینده نزدیک خودروی برقی دوج در راه است، بنابراین تا زمانی که هنوز اینجا است از این کلاسیک بیانتها لذت ببرید تا آخرین قطره بنزینی را که میتواند، بنوشد.
جگوار F-Type
جگوار اف تایپ (Jaguar F-Type) یکی از آن خودروهایی است که به اندازه کافی زیبا به نظر میرسد و باعث میشود برخی از ایرادهای اصلی آن را نادیده بگیریم. این همان چیزی است که وقتی سبک طراحی اولین عامل خرید باشد، میخرید. پورشه ۹۱۱ از آن پیشی خواهد گرفت و شورولت کوروت از آن بهتر عمل خواهد کرد؛ اما وقتی صحبت از زیبایی ظاهری خالص به میان میآید، هیچ چیز با جگوار اف تایپ برابری نمیکند. اگر تیپهای R یا SVR را دریافت کنید، هیچ چیز صدایی را که از اگزوز چهارگانه بینظیرش میدهد، بهتر نمیکند. مهم نیست که مطالعات قابلیت اطمینان کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) چه میگویند، این جگوار همیشه جایگاه ویژهای در قلب ما خواهد داشت و شایستهی آن است.
تویوتا ۴رانر
ما این فهرست را با برخی از خوبیهای تویوتا در آفرود تکمیل میکنیم. تویوتا تاکوما میتواند به عنوان جایگزین در این زمینه عمل کند، اما انتخاب مورد علاقهی ما تویوتا فوررانر (۴Runner) است. پیکاپهای تویوتا اغلب تغییر نمیکنند و زمانی که تغییر میکنند، تغییر آنها خیلی کم است. همهی اینها برای تویوتا فوررانر خوب است، زیرا این یک طراحی درجه یک در رده خودروهای خارج از جاده به شمار میِرود. استایل ساده و خشن این خودروی شاسیبلند قدیمی نمیشود و درحالیکه سایرین در فناوری بسیار از آن پیشی میگیرند، ۴Runner هرگز از جذاب بودن دست نمیکشد. تقریباً مانند هر وانت پیکاپ دیگر تویوتا، فوررانر ارزش خود را تا سالهای پایانی عمر حفظ خواهد کرد و طراحی تویوتا یکی از فاکتورهای بزرگی است که باید از آن تشکر کرد.
بهنظر شما جای کدام خودرو در این لیست خالی است؟