zoomit

کاهش ۱۰ درصدی وابستگی اپل به چین، هشت سال طول خواهد کشید

کاهش ۱۰ درصدی وابستگی اپل به چین، هشت سال طول خواهد کشید

از سال ۲۰۱۷ گزارش‌های مختلفی درمورد چالش‌های مهم اپل برای انتقال مقادیر درخورتوجهی از خط تولید محصولات این شرکت به خارج از چین منتشر شده است. این‌که بسیاری از محصولات غول فناوری مستقر در کوپرتینو در شنژن و اطراف آن تولید می‌شوند، یک امر اتفاقی نیست. این شهر از موقعیت استراتژیک برخوردار است و به‌عنوان دروازه‌ی میان سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ عمل می‌کند. این ناحیه همچنین یکی از بزرگ‌ترین مراکز کشتی‌رانی جهان است و بندر کانتینری بسیار عظیمی در آن وجود دارد.

ازطرف دیگر، دولت چین شنژن را به اولین منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی (SEZ) در این کشور تبدیل کرد. به‌نوشته‌ی ۹to5Mac، در این منطقه، مقررات، مشوق‌های مالیاتی جذاب و مهم‌تر از همه تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی برای تشویق فعالیت شرکت‌ها طراحی شده‌ است. این ویژگی‌ها درکنار مزیت جغرافیایی شنژن باعث شده است این منطقه با سرعتی سرسام‌آور رشد کند.

مورد دیگر این‌که منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی شنژن در سال ۱۹۸۰ میلادی تأسیس شد و این یعنی ۳۷ سال برای تبدیل شدن به مرکز تولید فناوری چین فرصت داشته است. اپل به شبکه‌ی عظیمی از تأمین‌کنندگان و پیمان‌کاران فرعی متکی است که شاید برخی از آن‌ها فقط یک قطعه‌ی کوچک را برای این شرکت تولید کنند. اکثر این تأمین‌کنندگان در شنژن و اطراف آن مستقر هستند و بنابراین جمع‌آوری قطعات مختلف در یک مکان برای مونتاژ، ساده‌تر شده است.

درسال ۲۰۱۹ گزارش‌هایی درمورد هدف اپل برای انتقال ۱۵ تا ۳۰ درصد از تولیدات این شرکت به خارج از چین منتشر شد و برخی کارشناسان امکان‌پذیری این امر را زیر سؤال بردند.

سرویس تحقیقاتی بلومبرگ تخمین می‌زند که حدود هشت‌سال طول می‌کشد تا فقط ۱۰ درصد از ظرفیت تولید اپل به خارج از چین انتقال یابد؛ جایی‌که تقریباً ۹۸ درصد از آیفون‌های این شرکت در آنجا ساخته شده‌اند. حضور تعداد زیادی از تأمین‌کنندگان محلی قطعات موردنیاز محصولات اپل در این ناحیه، ارتباطات و استفاده از منابع برقی مدرن و کارآمد، خروج از دومین اقتصاد بزرگ جهان را بسیار دشوار می‌کند.

در بخشی از گزارش تحلیل‌گران بیزنس‌اینسایدر استیون تسنگ و وو جین هو آمده است:

با توجه به این‌که چین ۷۰ درصد از تولید جهانی گوشی‌های هوشمند را به‌خود اختصاص داده است و فروشندگان پیش‌رو این کشور تقریباً نیمی از محموله‌های جهانی را تشکیل می‌دهند، این منطقه دارای زنجیره‌ی تأمین توسعه یافته‌ای است که ایجاد نمونه‌ی جدید آن بسیار دشوار خواهد بود و اگر اپل قصد جابه‌جایی داشته باشد شاید دسترسی به این ناحیه را ازدست بدهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل در چین؛ بلندای سودآوری نماد سرمایه‌داری در سرزمین سانسور و نظارت
  • کو: اپل درحال ساخت سایت‌های زنجیره تأمین در خارج از چین است

تحلیل‌گران اعتقاد دارند که اپل نسبت به سایر غول‌های فناوری ایالات متحده، در وضعیت بسیار بدتری قرار دارد. بلومبرگ می‌گوید که وابستگی کلی صنعت فناوری به چین می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

وابستگی اپل به چین نسبت به سایر شرکت‌ها، به‌طور درخورتوجهی بسیار بیشتر است. سیسکو، مایکروسافت، اچ‌پی، آمازون و دل نیز برای تولید سخت‌افزارهای موردنیاز سرورها، ذخیره‌سازی اطلاعات و محصولات شبکه‌ی خود به چین وابسته هستند، اما میزان اتکای آن‌ها بسیار کم‌تر از اپل است.

شرکت‌های آمریکایی نسبت به چین خوش‌بین نیستند

نتایج یکی از نظرسنجی‌های اخیر که شورای بازرگانی ایالات متحده و چین آن را برگزار کرده است نشان داد که شرکت‌های آمریکایی بیش‌از هرزمان دیگری نسبت به عملیات تولیدی در چین بدبین بوده و مهم‌ترین نگرانی‌های آن‌ها به‌شرح زیر است:

  • تعطیلی‌های ناشی از گسترش کووید
  • روابط آمریکا و چین
  • محدودیت‌های سفر در زمان گسترش کووید
  • داده‌ها، اطلاعات شخصی و امنیت سایبری
  • افزایش هزینه‌ها
  • جداسازی فنی
  • رقابت
  • سیاست صنعتی
  • سیاست‌های تدارکاتی
  • محفاظت از حق امتیازها

شایان‌ذکر است سال گذشته حدود یک‌چهارم از مشاغل آمریکایی، بخشی از تولیدات خود را به خارج از چین انتقال داده‌اند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا