zoomit

کارت گرافیک Intel A750، رقیب RTX 3060، با قیمت جذاب ۲۸۹ دلار عرضه می‌شود

کارت گرافیک Intel A750، رقیب RTX 3060، با قیمت جذاب ۲۸۹ دلار عرضه می‌شود

اینتل در هفته‌ی اخیر با برچسب قیمت ۳۲۹ دلاری برای کارت گرافیک پرچم‌دار Arc A770 گیمرها را شگفت‌زده کرد، کارت گرافیکی که در بازار با قیمت مشابه RTX 3060 (مدل میان‌رده‌ی انویدیا) عرضه می‌شود. البته در حال حاضر پیدا کردن RTX 3060 با قیمت ۳۲۹ دلار بسیار مشکل است.

براساس گزارش ورج، اینتل شب گذشته قیمت یک کارت گرافیک دیگر سری آرک را نیز اعلام کرد. Arc A750 که رقیب مستقیم RTX 3060 محسوب می‌شود با قیمت جذاب ۲۸۹ دلار دردسترس گیمرها قرار می‌گیرد.

بررسی‌های مستقل Arc A750 هنوز منتشر نشده است، اما اینتل ماه گذشته ۴۸ بنچمارک منتشر کرد تا از توانایی‌های گرافیک میان‌رده‌ی خود پرده‌برداری کند. بنچمارک‌های تیم آبی نشان داد Arc A750 در بازی‌‌های مدرن RTX 3060 را شکست می‌دهد یا عملکردی بسیار نزدیک‌به این کارت گرافیک ثبت می‌کند.

اینتل دو کارت گرافیک Arc A750 و RTX 3060 را در ۴۲ بازی مبتنی‌بر دایرکت‌ایکس ۱۲ و ۶ بازی مبتنی‌بر ولکان، مستقیماً مقایسه کرد و نتایج بسیار امیدوارکننده بودند.

اینتل مشخصا در کارت‌های گرافیک خانواده‌ی آرک روی معیار عملکرد به ازای دلار مانور ویژه‌ای داده است و گیمرهایی را هدف قرار می‌دهد که بودجه‌ی محدود دارند اما به‌دنبال تجربه‌ی جدیدترین بازی‌ها هستند. اگر اینتل واقعاً بتواند گرافیک‌هایش را با قیمت اعلام‌شده به دست مشتریان برساند، شاهد رقابت جذابی در بازار خواهیم بود.

انویدیا قیمت خرده‌فروشی RTX 3060 را ۳۲۹ دلار اعلام کرده است، اما فعلاً نمی‌توان به‌راحتی این کارت گرافیک را با قیمت اعلام‌شده تهیه کرد. آمازون در حال حاضر مدل سفارشی RTX 3060 را که توسط MSI ساخته شده است با قیمت ۳۹۹ دلار می‌فروشد. از طرفی مدل ساخته‌شده توسط زوتاک ۳۷۹ دلار قیمت دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • اینتل گرافیک Arc A770 را با قیمت ۳۲۹ دلار معرفی کرد
  • اینتل مشخصات فنی گرافیک‌های دسکتاپی سری Arc را اعلام کرد

اینتل پیش‌تر گفته است کارت‌های گرافیک A750 و A770 در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۰ مهر ۱۴۰۱) روانه‌ی بازار خواهند شد. A750 در یک مدل عرضه می‌شود، اما A770 دو مدل با هشت یا ۱۶ گیگابایت حافظه دارد. مدل اول برچسب قیمت ۳۲۹ دلار را یدک می‌کشد و A770 Limited Edition با ۱۶ گیگابایت حافظه ۳۴۹ دلار قیمت دارد.

در حال حاضر از نام شرکای تجاری اینتل (شرکت‌هایی که مدل سفارشی گرافیک‌های آرک را می‌سازند) پرده‌برداری نشده است. اینتل فهرستی در وب‌سایت خود منتشر کرده است؛ بااین‌حال اکثر شرکت‌های حاضر در این فهرست سیستم آماده می‌سازند و تولیدکننده‌ی گرافیک نیستند. در بین این شرکت‌ها صرفاً ایسوس و گیگابایت و MSI به‌صورت مستقل کارت گرافیک تولید می‌کنند. این شرکت‌ها لپ تاپ نیز می‌سازند.

کارت گرافیک ۱۶ گیگابایتی Arc A770 به احتمال زیاد توانایی شکست دادن RTX 3060 را دارد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، A770 به گزینه‌ی جذابی برای گیمرها تبدیل می‌شود. اگر A770 در تعداد محدود به بازار بیاید، قطعاً شاهد کمبود این کارت گرافیک خواهیم بود.

مشخصات فنی کارت‌ گرافیک Intel Arc A750
تراشه ACM-G10
لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC
تعداد ترانزیستور ۲۱٫۷ میلیارد
مساحت تراشه‌ی گرافیکی ۴۰۶ میلی‌متر مربع
تعداد هسته‌ی Xe ۲۸
تعداد پردازنده‌های جریانی ۳٬۵۸۴
تعداد موتورهای MXM ۴۴۸
تعداد واحدهای RTU ۲۸
فرکانس ۲٬۰۵۰ مگاهرتز
سرعت حافظه‌ی گرافیکی ۱۶ گیگابیت‌برثانیه
ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی ۸ گیگابایت GDDR6
پهنای باس حافظه‌ی گرافیکی ۲۵۶ بیت
تعداد واحدهای ROP ۱۲۸
تعداد واحدهای TMU ۲۲۴
قدرت FP32 ۱۴٫۷ ترافلاپس
پهنای باند ۵۱۲ گیگابایت‌برثانیه
توان ۲۲۵ وات
قیمت ۲۸۹ دلار
تاریخ عرضه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۰ مهر ۱۴۰۱)

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا