zoomit

ژاپن با سرمایه‌گذاری ۲٫۳۸ میلیارد دلاری، مرکز تحقیقاتی برای توسعه لیتوگرافی ۲ نانومتری می‌سازد

ژاپن با سرمایه‌گذاری ۲٫۳۸ میلیارد دلاری، مرکز تحقیقاتی برای توسعه لیتوگرافی ۲ نانومتری می‌سازد

ژاپن و ایالات‌متحده، اوایل سال جاری از توسعه‌ی مشترک فناوری ساخت ۲ نانومتری خبر دادند. به‌نظر می‌رسد دولت ژاپن این مسیر را با جدیت خاصی درپیش گرفته است و قصد دارد مبلغی درحدود ۲٫۳۸ میلیارد دلار برای ساخت مرکز تحقیقاتی مشترک با ایالات‌متحده، اختصاص دهد. به‌گزارش TomsHardware، این مرکز تحقیقاتی از شرکت‌های ژاپنی و آمریکایی فعال در صنعت نیمه‌هادی، تشکیل شده و علاوه‌براین چند دانشگاه از دو کشور مذکور و همچنین کشورهای اروپایی در آن فعالیت خواهند کرد که ازجمله می‌توان به مؤسسه‌ی ملی علوم و فناوری پیشرفته‌ی صنعتی ژاپن اشاره کرد. ظاهراً نام IBM نیز درمیان شرکت‌های فعال در این مرکز تحقیقاتی دیده شده است.

هدف ژاپن، انجام تحقیقات اساسی برای کشف مواد موردنیاز برای ساخت تراشه‌ها با استفاده از فناوری ۲ نانومتری است؛ تراشه‌هایی که تا نیمه‌ی دوم دهه‌ی جاری، تولید خواهند شد. البته مشخص نیست آیا این کشور، برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه‌های واقعی ساخت تراشه‌ها نیز دارد یا خیر و اگر چنین طرحی وجود داشته باشد، مشخص نیست چه شرکت‌هایی در ژاپن، پول و مقیاس موردنیاز برای تولید سیستم-روی-چیپ براساس لیتوگرافی ۲ نانومتری را خواهند داشت.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیش‌بینی ضرر میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی به دلیل تحریم صنعت تراشه چین

مدت زیادی است که شرکت‌های ژاپنی، رهبران بازار میکروالکترونیک بودند. امروزه در این کشور فقط کیوکسیا (Kioxia) حافظه‌های پیشرفته تولید می‌کند و سایر توسعه‌دهندگان آن، یا از فرایندهای دنباله‌دار برای تولید محصولات خود بهره می‌برد، یا ساخت آن‌ها را به شرکت‌ TSMC برون‌سپاری می‌کنند.

به‌هرحال دولت ژاپن تصمیم دارد صنعت نیمه‌هادی را در این کشور، احیا کند و به‌همین دلیل است که یارانه‌های کیوکسیا، مایکرون، وسترن دیجیتال و TSMC را برای ساخت کارخانه‌های جدید در این کشور، تصویب کرد.

ژاپن علاوه‌بر سرمایه‌گذاری ۲٫۳۸ میلیارد دلاری در مرکز تحقیقاتی جدید، قصد دارد ۳٫۰۷۱ میلیارد دلار دیگر در مراکز تولید پیشرفته و همچنین ۲٫۵۲۵ میلیارد دلار برای تأمین مواد اولیه‌، هزینه‌ کند. این اقدامات، مهر تأیید دیگری بر جدیت مقامات کشور مذکور، در صنعت تراشه‌سازی است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا