zoomit

چراغ سبز آمریکا به تأمین‌کنندگان هواوی و SMIC برای عرضه‌ی قطعات به این دو شرکت

ایالات متحده در می ۲۰۱۹ به‌دنبال محکوم کردن هواوی بود. در آن زمان هواوی به سامسونگ خیلی نزدیک شده‌ بود و متعاقبا به سمت جایگاه نخست برترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان حرکت می‌کرد. این درحالی بود که برخی اعتقاد داشتند که هواوی به دلیل اینکه می‌تواند اپل را شکست دهد، در لیست محدودیت‌های آمریکا قرار گرفته است. حقیقت این بود که غول فناوری چینی برای آمریکا یک تهدید امنیتی محسوب می‌شد که در نتیجه، دسترسی به زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان ایالات متحده برای این شرکت ممنوع اعلام شد؛ زنجیره‌ای که هواوی سالانه میلیاردها دلار خرید از آن‌ها انجام می‌داد.

هواوی همچنان در فهرست محدودیت‌های آمریکا قرار دارد و به زنجیره‌ی تأمین خود در این کشور دسترسی ندارد

به گزارش فون‌‌آرنا، از آنجا که هواوی نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از تأمین‌کنندگان مستقر در ایالات متحده خریداری کند، مجبور شد نسخه‌ی مجهز به خدمات گوگلِ اندروید را رها کند و سیستم‌عامل اختصاصی خود موسوم به هارمونی اواس را توسعه دهد. بدتر از همه، یک‌سال قبل از قرار گرفتن هواوی در فهرست تحریم آمریکا، این کشور یک قانون جدید در حوزه‌ی صادرات وضع کرد که به‌ ناتوانی چین در خودکفایی در تولید مدارهای مجتمع ضربه زد.

ایالات متحده سال گذشته اعلام کرد که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه که از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت قطعات پیشرفته بهره می‌برند، نمی‌توانند محصولات خود را بدون مجوز به هواوی عرضه کنند. هنگامی که موجودی تراشه‌ی اختصاصی و پیشرفته‌ی Kirin 9000 5G هواوی به‌ اتمام رسید، این شرکت مجبور شد از مدل ۴G پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ در محصولات خود استفاده کند. اگرچه این شرایط باعث شده تا قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۵G در برخی از مدل‌های رده‌بالای این شرکت نیز ارائه شود، اما این شرکت چینی با استفاده از تراشه‌های جدید کوالکام، در واقع به پردازنده‌های تولید شده با فرایندهای ۵ نانومتری دسترسی یافته است.

پس از به‌قدرت رسیدن دولت جدید در ایالات متحده، برخی معتقد بودند که هواوی از فهرست تحریم این کشور بیرون خواهد آمد؛ اما ظاهرا آمریکا تا این لحظه برنامه‌ای برای خارج کردن شرکت یاد شده از فهرست تحریم خود ندارد. بااین‌حال، رویترز گزارش داده است که تأمین‌کنندگان آمریکایی شرکت هواوی و SMIC، از ماه نوامبر گدشته تا آوریل، مجوز لازم برای فروش قطعات به این دو شرکت را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب تأمین‌کنندگان آمریکایی می‌توانند میلیادها دلار کالا و فناوری به هواوی و SMIC ارسال کنند.

نوا هواوی

با اعمال تحریم‌های آمریکا SMIC از دریافت دستگاه لیتوگرافی EVU از شرکت هلندی ASML منع شد. این دستگاه به شرکت‌های صنایع نیمه‌هادی کمک می‌کند تا طرح‌ مدار را روی ویفرها منتقل کنند که به میلیاردها ترانزیستور اجازه می‌دهد در دل تراشه‌ها جای گیرند. تحریم این کارخانه از دریافت دستگاه EUV، مانع از به چالش کشیدن شرکت‌هایی مثل TSMC و Samsung Foundry در حوزه‌ی پردازنده‌ها شد.

SMIC در دسامبر گذشته، و زمانی که هنوز دولت قبلی در ایالات متحده روی کار بود در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت

بر اساس اسناد به‌دست آمده توسط رویترز، ۱۱۳ تأمین‌کننده مجوز صادرات به ارزش ۶۱ میلیارد دلار را دریافت کرده‌اند که امکان ارسال قطعات به هواوی را برای آن‌ها مجاز کرده است. همچنین ۱۸۸ مجوز به ارزش ۴۲ میلیارد دلار برای تأمین‌کنندگان تجهیزات SMIC صادر شد. بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مجوز ارائه شده توسط تأمین‌کنندگان SMIC، تأیید شده است. این درحالی است که ۶۹ درصد از درخواست‌های ارائه‌شده توسط تأمین‌کنندگان هواوی به صدور مجوز انجامید.

هواوی

این داده‌ها تا زمانی‌که روز پنج‌شنبه توسط کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا رأی‌گیری شد، مخفی ماند. این کمیته به درخواست مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه برگزار شد. جمهوری‌خواهان چین پس از شنیدن این خبر ناراحت شده‌اند زیرا آن‌ها در تلاش‌اند تا کشور خود را از خرید فناوری‌های ایالات متحده دور نگه دارند.

درخواست‌های تأیید شده برای مجوزها، با محموله‌ها برابر نیست

برای مثال، سناتور مارکو روبیو به رویترز گفت که جوزف بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید توضیح دهد که چرا تأمین‌کنندگان هواوی و SMIC معافیت دریافت می‌کنند. روبیو گفت:

این فقط نمونه‌ی دیگری از عدم جدی گرفتن تهدید اقتصادی و امنیتی حزب کمونیست چین توسط رئیس‌جمهور بایدن است.

این درحالی است که مک‌کال، عضو کمیته‌ی خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت:

افزایش شفافیت و نظارت عمومی درمورد اینکه چگونه فناوری خود را به یک دشمن منتقل کنیم، به‌وضوح به‌سود منافع ملی ما است.

با این‌حال، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که برنامه‌ی مجوزهای تأیید شده، با محموله‌ها برابر نیست و درخواست‌های مجوز مربوط به فروش خدمات و محصولات به هواوی و SMIC از روش‌هایی که در دولت ترامپ ایجاد شده و توسط بایدن نیز ادامه یافته است، پیروی می‌کند. به اعلام وزارت بازرگانی ایالات متحده، صدور مجوزها برای یک دوره‌ی چهار ساله، مناسب است.

هواوی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تجهیزات ۵G جهان است

اکثر مجوزهای اعطاشده برای اقلامی بوده که ماهیت آن‌ها حساس محسوب نمی‌شود. ۸۰ مورد از ۱۱۳ مجوز اعطاشده به اعضای زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان هواوی در ایالات متحده، و ۱۲۱ مورد از ۱۸۸ مجوز تأیید شده برای تأمین‌کنندگان SMIC ارتباطی با تجهیزات حساس ندارند.

یکی از مقامات سابق وزارت بازرگانی در دولت ترامپ گفت:

این دوره‌ی بسیار کوچک فعالیت مجوزها، چهارچوب دقیقی برای ارائه‌ی مجوز ارسال قطعات به هواوی و SMIC نیست.

نظر شما در این مورد چیست؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا