zoomit

پیکسل ۷ در برابر آیفون ۱۴، شیائومی ۱۲T و گلکسی S22؛ برتری با کدام است؟

پیکسل ۷ در برابر آیفون ۱۴، شیائومی ۱۲T و گلکسی S22؛ برتری با کدام است؟

گوگل سرانجام از سری پیکسل ۷ در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) رونمایی کرد و قرار است هم‌زمان با شیائومی ۱۲T در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) عرضه شوند. سری آیفون ۱۴ نیز در تاریخ ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) و خانواده‌ی گلکسی S22 سامسونگ در تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفند ۱۴۰۰) روانه بازار شدند. در ادامه، مدل پایه بهترین‌ گوشی‌های بازار را در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار و دوربین مقایسه کردیم تا ببینیم در هر بخش، برتری با کدام‌یک است. با newslan همراه باشید.

طراحی و نمایشگر

پیکسل ۷ با ابعاد ۱۵۵٫۶ در ۷۳٫۲ در ۸٫۷ میلی‌متر، اندکی از آیفون ۱۴ و گلکسی اس ۲۲ کشیده‌تر، پهن‌تر و قطورتر و با وزن ۱۹۵٫۵ گرم، از رقیب اپلی ۱۷۲ گرمی و از رقیب سامسونگی ۱۶۷ گرمی‌اش سنگین‌تر است. این درحالی است که شیائومی ۱۲T با ابعاد ۱۶۳٫۱ در ۷۵٫۹ در ۸٫۶ و وزن ۲۰۲ گرم حتی از پیکسل ۷ نیز کشیده‌تر و سنگین‌تر است. بااین‌حال، هر چهار دستگاه فارغ از ابعاد و وزن، در زمینه‌ی طراحی بسیار چشم‌نوار و خوش‌دست ظاهر شده‌اند و برتری طراحی آن‌ها به سلیقه‌ی کاربر بازمی‌گردد.

گوشی موبایل پیکسل 7 پرو گوگل / Google Pixel 7 Pro سبز روشن

پیکسل ۷ گوگل

هر سه گوشی گوگل، سامسونگ و اپل همچنین از کیفیت ساخت مشابه‌ و بسیار خوبی بهره می‌برند؛ دارای پوشش روی نمایشگر و پنل پشت شیشه‌ای، فریم آلومینیومی و گواهی IP68 برای مقاومت دربرابر آب و گردوغبار هستند تا حداقل روی کاغذ بتوانند به مدت نیم ساعت در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورند؛ هرچند اپل میزان مقاومت آیفون ۱۴ را تا عمق شش متری تضمین کرده است. این درحالی است که شیائومی ۱۲T با پوشش روی نمایشگر و پنل پشت شیشه‌ای اما فریم پلاستیکی و گواهی IP53 عرضه می‌شود که مقاومت کمتری دربرابر آب و گردوغبار دارد.

نمایش پشت و جلوی آیفون ۱۴ اپل

آیفون ۱۴ اپل

از بحث طراحی و کیفیت ساخت که بگذریم، هر چهار دستگاه در بخش نمایشگر به‌خوبی ظاهر شده‌اند، هرچند تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند. نمایشگر پیکسل ۷ به پنل ۶٫۳۲ اینچی AMOLED با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۱۶ پیکسل‌براینچ و نسبت ۸۴٫۷ درصدی تصویر به بدنه مجهز است؛ درحالیکه نمایشگر آیفون ۱۴ از پنل ۶٫۱ اینچی OLED با وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل‌براینچ و نسبت ۸۶ درصدی تصویر به بدنه و نمایشگر گلکسی اس ۲۲ از پنل ۶٫۷ اینچی AMOLED، وضوح ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۲۵ پیکسل‌براینچ و نسبت ۸۷٫۴ درصدی تصویر به بدنه بهره می‌برد. نمایشگر شیائومی ۱۲T نیز به پنل ۶٫۶۷ اینچی AMOLED با وضوح ۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل‌براینچ و نسبت ۸۶٫۷ درصدی تصویر به بدنه مجهز شده است. از لحاظ باریکی حاشیه‌های دور نمایشگر، برتری با اختلاف بسیار اندکی با گلکسی اس ۲۲ است و پیکسل ۷ حاشیه‌های ضخیم‌تری دارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیکسل ۷ پرو و پیکسل ۷ گوگل با طراحی جذاب و تراشه اختصاصی رونمایی شدند

اما جایی که رقابت بین نمایشگرها بیشتر خود را نشان می‌دهد، نرخ نوسازی و قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن است. نرخ نوسازی آیفون ۱۴ تنها به ۶۰ هرتز می‌رسد، درحالیکه نمایشگر پیکسل ۷ از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و گلکسی اس ۲۲ و شیائومی ۱۲T از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کنند که با فعال کردن آن، می‌تواند بسته به کاربری، بین ۳۰ هرتز برای ۱۲T و ۴۸ هرتز برای S22 تا مقدار بیشینه‌ی ۱۲۰ هرتز تغییر کند.

از سوی دیگر، اپل قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن را تنها برای نسخه‌های پروی جدیدترین نسل گوشی‌های خود عرضه کرده و شیائومی ۱۲T نیز از این قابلیت بی‌بهره است، درحالیکه‌ هم پیکسل ۷ و هم گلکسی اس ۲۲ از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن بهره می‌برند. از سوی دیگر، بیشینه روشنایی آیفون ۱۴ به‌گفته‌ی اپل به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد؛ این‌مقدار برای گلکسی اس ۲۲ در بررسی newslan به ۱۰۵۸ نیت رسید و گوگل نیز مدعی است بیشینه‌ روشنایی پیکسل ۷ به ۱۴۰۰ نیت خواهد رسید که لازم است در بررسی‌ها صحت آن مشخص شود. در این بین، شیائومی ۱۲T با وعده بیشینه روشنایی ۹۰۰ نیت عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر رقبا دارد.

دوربین

پیکسل ۷ از ترکیب دو دوربین واید‌ ۵۰ مگاپیکسلی + اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۰٫۸ مگاپیکسلی برای عکاسی استفاده می‌کند. آیفون ۱۴ نیز از ترکیب مشابه دوربین پشتی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد، اما گلکسی S22 از ترکیب سه دوربین واید‌ ۵۰ مگاپیکسلی + اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی + تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی برای عکاسی بهره می‌برد. درمقابل، شیائومی ۱۲T به دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی + اولترا واید ۸ مگاپیکسلی + ماکرو ۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی مجهز شده است.

شیائومی 12T

شیائومی ۱۲T

دست‌کم روی کاغذ، مشخصات دوربین گلکسی اس ۲۲ و شیائومی ۱۲T از دو رقیب دیگر بهتر است، اما هم پیکسل و هم آیفون به دفعات نشان داده‌اند که یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را در بین گوشی‌های بازار دارند و به‌احتمال زیاد در بررسی‌های آینده newslan شاهد عملکرد درخشانی از دوربین این دو گوشی باشیم.

به‌محض دردسترس قرار گرفتن تجربه عکاسی با پیکسل ۷ و آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲T در بررسی‌های newslan، مقایسه دقیق‌تری از عملکرد دوربین‌های این سه گوشی به این بخش اضافه خواهد شد.

عملکرد و شارژدهی

فارغ از اینکه ترجیح شما اکوسیستم اپل باشد یا اندروید، احتمالاً عاملی که کلیدی‌ترین نقش را در انتخاب بین پیکسل ۷، آیفون ۱۴، گلکسی S22 و شیائومی ۱۲T بازی خواهد کرد، عملکرد پردازنده‌های آن‌ها است. ازآنجایی که پیکسل ۷، آیفون ۱۴ و ۱۲T هنوز در آزمایشگاه newslan مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، نمی‌توان به‌طور دقیق درباره‌ی قدرت تراشه‌ی آن‌ها قضاوت کرد و فعلاً مجبوریم به توضیحات مختصری درباره‌ی آن‌ها بسنده کنیم.

گلکسی S22 پلاس روی میز

گلکسی S22 سامسونگ

گوگل سری پیکسل ۷ را به نسل دوم تراشه‌ی تنسور موسوم به Tensor G2 با لیتوگرافی چهارنانومتری مجهز کرده است که کماکان از ترکیب غیرمرسوم ۴ + ۲ + ۲ شامل دو هسته‌ی پرقدرت ۲٫۸۵ گیگاهرتزی، دو هسته‌ی میانی ۲٫۳۵ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸۰ گیگاهرتزی در پردازنده‌ی مرکزی (CPU) بهره می‌برد. نسل اول این تراشه که با لیتوگرافی ۵ نانومتری ۵LPE به دست سامسونگ تولید شده و در سری پیکسل ۶ به کار رفته بود، توان رقابت با بهترین‌های بازار را نداشت و با داغی بیش‌ازحد و افت فاحش عملکرد روبه‌رو بود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • تراشه تنسور G2 با پیشرفت جزئی برای پیکسل ۷ معرفی شد

Tensor G2 روی کاغذ تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد و تنها در بخش GPU و موتور پردازش عصبی با بهبود چشمگیر همراه بوده است؛ اما گوگل مدعی است که G2 باعث بهبود مصرف باتری پیکسل ۷ می‌شود و TPU جدید به‌کاررفته در آن بالغ‌بر ۶۰ درصد قدرتمندتر و ۲۰ درصد بهینه‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در نسل گذشته است.

این درحالی است که اپل تصمیم گرفته است مدل پایه آیفون ۱۴ را به همان تراشه A15 با فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC به‌کار رفته در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس مجهز کند. این تراشه شش هسته‌ای (۲ هسته‌ پرقدرت Avalanche با فرکانس ۳٫۲۳ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ کم‌مصرف Blizzard با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز) و ۱۵ میلیارد ترانزیستور، در بررسی newslan از آیفون ۱۳ پرو مکس، به امتیاز ۱۷۴۵ در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و امتیاز ۴۸۱۳ در پردازش‌های چند هسته‌ای دست پیدا کرد که آن را یک‌سروگردن از رقبای خود بالاتر قرار می‌داد.

اس ۲۲ با تراشه‌های Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1 با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ راهی بازار شده است؛ تقریباً در تمام تست‌هایی که newslan برای سنجش عملکرد تراشه‌ی Exynos 2200 انجام داد، شاهد عملکرد ناپایدار و داغ شدن بیش‌ازحد تراشه‌ی سامسونگ حین اجرای بازی‌ها و سایر پردازش‌های سنگین بودیم. این تراشه در بررسی newslan به امتیاز ۱۱۵۵ در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و امتیاز ۳۵۲۱ در پردازش‌های چند هسته‌ای دست پیدا کرد و در بنچمارک پردازنده‌ی گرافیکی نیز شاهد باخت تراشه‌ی کوالکام به همتاهای ساخت رقبای آمریکایی یعنی گوگل و اپل بودیم. از‌این‌رو، انتظار نتایج تقریباً مشابه‌ای را در مورد برتری عملکرد تراشه آیفون ۱۴ و پیکسل ۷ نسبت به S22 داریم.

درحال‌حاضر، در مورد شیائومی ۱۲T تنها می‌دانیم که به تراشه Dimensity 8100 مجهز است که از گرافیک Mali G610 استفاده می‌کند. این تراشه هشت هسته‌ای (چهار هسته‌ی ۲٫۸۵ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی) در نتایج اولیه گیگ‌بنچ در پردازش‌های تک‌هسته‌ای امتیاز ۷۵۳ و در پردازش‌های چندهسته‌ای امتیاز ۲۹۹۰ را به‌دست آورده است که در مقایسه با A15 و S22، جایگاه بسیار پایینی دارد.

در بحث باتری، پیکسل ۷ از باتری ۴۳۵۵ میلی‌آمپرساعتی، آیفون ۱۴ از باتری ۳۲۷۹ میلی‌آمپرساعتی، شیائومی ۱۲T از باتری ۵,۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و S22 از باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که دست‌کم روی کاغذ، برتری ظرفیت باتری با شیائومی ۱۲T است. بااین‌حال، میزان شارژدهی باتری به عوامل دیگری به‌جز ظرفیت از جمله عملکرد تراشه وابسته است و به همین خاطر لازم است برتری این گوشی‌ها در زمینه شارژدهی در بررسی‌ها مشخص شود.

از سوی دیگر، شیائومی ۱۲T بار دیگر برتری خودش را در زمینه شارژ سریع ثابت می‌کند؛‌ این گوشی از شارژ فوق‌سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند و مهم‌تر از آن، شارژر به همراه گوشی در جعبه قرار دارد؛‌ این درحالی است که پشتیبانی از شارژ سریع برای پیکسل ۷، آیفون ۱۴ و S22 به‌ترتیب به ۳۰ وات، ۳۰ وات و ۲۵ وات محدود می‌شود و از خود شارژر درون جعبه‌ آن‌ها خبری نیست.

جمع‌بندی

در کنار تمام این مقایسه‌ها، برچسب قیمتی نیز اهمیت زیادی دارد و در برخی موارد، عامل تصمیم‌گیرنده برای انتخاب گوشی است. مدل پایه‌ی شیائومی ۱۲T با قیمت حدودا ۶۴۶ دلار، پیکسل ۷ با قیمت پایه‌ی ۶۰۰ دلار و آیفون ۱۴ با قیمت پایه ۸۰۰ دلار روانه‌ی بازار خواهند شد و S22 نیز در زمان عرضه ۸۰۰ دلار قیمت داشت. از لحاظ قیمت، برتری با پیکسل ۷ گوگل است، اما باید ارزش خرید را نیز در نظر داشت.

درکل، هر سه گوشی گوگل، سامسونگ و اپل کیفیت ساخت بهتری از شیائومی ۱۲T دارند؛ اما آیفون ۱۴ در بحث نرخ نوسازی و قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن، رقابت را به سه حریف دیگر می‌بازد.

در بحث عکاسی، مشخصات دوربین گلکسی اس ۲۲ و شیائومی ۱۲T دست‌کم روی کاغذ از دو رقیب دیگر بهتر است، اما هم پیکسل و هم آیفون به دفعات نشان داده‌اند که یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را در بین گوشی‌های بازار دارند و باید منتظر بررسی‌های دقیق‌تر ماند.

در بحث تراشه و عملکرد، به‌نظر می‌رسد آیفون ۱۴ مجهز به تراشه‌ی A15 و پیکسل ۷ مجهز به تراشه اختصاصی Tensor G2 وضعیت به‌مراتب بهتری از گلکسی اس ۲۲ مجهز به Exynos 2200 و شیائومی ۱۲T مجهز به Dimensity 8100 داشته باشند؛ هرچند برای قضاوت دقیق‌تر، لازم است منتظر نتایج تست عملکرد پیکسل ۷ و شیائومی ۱۲T ماند.

در بحث باتری و شارژ سریع نیز دست‌کم روی کاغذ برتری با شیائومی ۱۲T است. بااین‌حال، میزان شارژدهی باتری به عوامل دیگری به‌جز ظرفیت از جمله عملکرد تراشه وابسته است و به همین خاطر لازم است برتری این گوشی‌ها در زمینه شارژدهی در بررسی‌ها مشخص شود.

انتخاب شما از بین پیکسل ۷، آیفون ۱۴، شیائومی ۱۲T و گلکسی S22 کدام است؟ به‌ نظر شما آیا گوگل این بار می‌تواند بر حریفان خود پیروز شده و دست‌کم بازار گوشی‌های اندرویدی را به‌ دست بگیرد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا