zoomit

پیکسل واچ گوگل در مقابل رقبا؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود؟

پیکسل واچ گوگل در مقابل رقبا؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود؟

گوگل در رویداد پاییزه ۲۰۲۲ خود سری جدیدی از محصولات پیکسل را معرفی کرد که در میان آن‌ها، پیکسل واچ جالب‌ترین نقش را بر عهده دارد، چراکه این ساعت هوشمند اولین حضور گوگل در این بازار بوده که در پی سال‌ها تلاش برای توسعه‌ سرانجام به مرحله‌ی رونمایی رسیده است. در این مقاله قصد داریم پیکسل واچ گوگل را با رقبای مطرح این دستگاه مقایسه کنیم و ببینیم که گوگل با اولین حضورش در این بازار، به لحاظ طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار، نرم‌افزار، عمر باتری و قیمت چه جایگاهی در میان آن‌ها کسب خواهد کرد.

طراحی و نمایشگر

ساعت هوشمند گوگل مانند برخی دیگر از ساعت‌های موجود در بازار از طراحی اختصاصی این شرکت بهره گرفته و از تقلید محصولات رقبا مانند اپل واچ یا گلکسی واچ سامسونگ خودداری کرده است. پیکسل واچ طراحی مینیمالی و سبکی داشته و بدنه‌ی گنبدی شکل و محدب و حاشیه‌های آن، طراحی ساعت‌های شیک کلاسیک را برای کاربر تداعی می‌کند.

پیکسل واچ

در واقع طراحی پیکسل واچ باعث می‌شود تا این ساعت روی مچ به‌راحتی قرار گیرد و به آستین گیر نکند. این ساعت به نمایشگر ۱٫۴ اینچی AMOLED با تراکم ۳۲۰ پیکسلی در هر اینچ (رزولوشن ۴۵۰ در ۴۵۰ پیکسل) مجهز است و در کنار بهره‌مندی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن، تا هزار نیت روشنایی نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

گوگل پیکسل واچ را در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی معرفی و برای محافظت نمایشگر آن از Corning Gorilla Glass 5 استفاده کرده است که این ساعت هوشمند را تا عمق ۵۰ متری دربرابر آب محافظت می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل واچ سری ۸ با طراحی آشنا، حسگر سنجش دما و قابلیت تشخیص تصادف معرفی شد

اپل واچ سری ۸ مانند ساعت هوشمند گوگل از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن رتینا بهره می‌برد و روشنایی ۱۰۰۰ نیتی دارد. صفحه‌نمایش این رقیب پیکسل واچ، ۱٫۹ اینچی (۴۸۴ در ۳۹۶ پیکسل) بوده و کریستال ضخیمی که روی آن قرار داده شده باعث می‌شود دربرابر ترک خوردگی مقاومت نشان دهد. جدیدترین ساعت هوشمند اپل، برخلاف سه ساعت دیگر که هر سه دایره‌ای شکل هستند، ظاهری مربع مربع شکل دارد.

سامسونگ در سری گلکسی واچ ۵، از قاب لمسی ظریفی استفاده کرده است و آن را در دو نسخه‌ی ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری به بازار معرفی کرد. گلکسی واچ ۵ به نمایشگر کریستال یاقوت کبود (sapphire crystal) مجهز است و پنل پشتی خمیده‌‌ای دارد.

درباره‌ی سومین رقیب پیکسل واچ، شیائومی واچ S1 نیز در بخش طراحی و نمایشگر می‌توان گفت که آخرین ساعت هوشمند شیائومی به نمایشگر ۱٫۴۳ اینچی AMOLED با وضوح ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل‌ در هر اینچ مجهز است و از محافظی از جنس با یاقوت کبود برای نمایشگر آن استفاده شده است. قاب این ساعت از استیل ضدزنگ بوده و بند‌های آن نیز چرمی است. شیائومی واچ S1 نیز مانند پیکسل واچ طراحی کلاسیکی دارد.

نرم‌افزار و سخت‌افزار

گوگل از هشت سال پیش برای توسعه‌ی رابط کاربری ساعت هوشمند خود، یعنی WearOS تلاش می‌کند؛ پس می‌توان گفت که پیکسل واچ تجربه‌ی نرم‌افزاری جذابی را دراختیار کاربر می‌گذارد و از گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل مانند گوگل والت، گوگل مپ، دستیار گوگل و گوگل هوم پشتیبانی می‌کند.علاوه بر این، به‌لطف تصاحب شرکت Fitbit در سال ۲۰۱۹ توسط گوگل، پیکسل واچ از قابلیت‌های متنوعی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام برخوردار است؛ با خرید هر پیکسل واچ، گوگل حساب ۶ ماهه پریمیوم فیت بیت و حساب ۳ ماهه‌ی پریمیوم یوتیوب را نیز برای کاربر فعال می‌کند.

پیکسل واچ گوگل در مقابل رقبا؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود؟

پیکسل واچ گوگل در مقابل رقبا؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود؟

اولین ساعت هوشمند گوگل به تراشه ۱۰ نانومتری اگزینوس ۹۱۱۰ مجهز است که چندین سال از توسعه‌ی آن می‌گذرد و پردازنده‌ای دو هسته‌ای Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۱۵ گیگاهرتز دارد؛ پردازنده‌ی گرافیکی موجود در تراشه‌ی اگزینوس ۹۱۱۰ نیز Mali-T720 است. اگزینوس ۹۱۱۰ از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۱٫۵ گیگابایت رم بهره می‌برد و قابلیت‌هایی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، ضربان قلب، فشارسنج، قطب نما، SpO2 را برای اولین ساعت هوشمند گوگل به ارمغان می‌‌‌آورد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • گلکسی واچ ۵ و گلکسی واچ ۵ پرو با محافظ یاقوت کبود و قابلیت تشخیص دمای بدن رونمایی شدند
  • شیائومی Watch S1 Pro با ۱۰۰ حالت ورزشی مختلف و GPS داخلی رونمایی شد

پیکسل واچ همچنین به قابلیت «جفت‌سازی سریع» مجهز است که امکان اتصال سریع پیکسل واچ به گوشی‌ پیکسل و ایربادز‌های این شرکت را فراهم می‌کند و اپلیکیشن‌ «دستگاهم را پیدا کن» که روی گوشی نصب می‌شود نیز به کاربر کمک می‌کند تا گوشی پیکسل یا ساعت هوشمند گمشده‌ی خود را راحت‌تر پیدا کند. در کنار همه‌ی این‌ها، پیکسل واچ این قابلیت را دارد تا دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه مانند ترموستات هوشمند یا لامپ هوشمند را هم کنترل کند.

درمقابل در اپل واچ سری ۸ از تراشه S8 اپل استفاده شد، این پردازنده همان مشخصات S6 و S7 را دارد و عملکرد آن در مقایسه با نسل قبلی بهبودی آنچنانی را برای این ساعت به همراه نداشت، بااین‌حال از تراشه‌های دو ساعت گلکسی واچ ۵ و شیائومی S1 قدرتمندتر بوده و جزو نقاط قوت این ساعت به‌حساب می‌‌آید. پردازنده این محصول با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و رم یک گیگابایتی همراه است و رابط کاربری آن نیز به‌روزرسانی watchOS 9 را دریافت می‌کند.

بررسی فرایند تخمک گذاری با اپل واچ سری ۸

اپل واچ ۸

اپل واچ سری ۸ به دو حسگر تشخیص دما مجهز است که یکی زیر دستگاه و دیگری زیر نمایشگر قرار دارد. این حسگر روی سلامت زنان تمرکز داشته و تغییرات دما را تا ۰٫۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و هر پنج ثانیه یک بار ردیابی می‌کند. اپل این ساعت هوشمند را به قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) هم مجهز کرده است که در صورت بروز تصادفی شدید، به سرعت آن را تشخیص داده و موقعیت مکانی کاربر را به مخاطبان اضطراری اطلاع می‌دهد.

گلکسی واچ ۵ از پردازنده‌ی Exynos W920 با ۱٫۵ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این محصول ‌نسخه بهبود‌یافته‌ای از حسگر BioActive دارد که ECG، بررسی ضربان قلب و آنالیز ترکیب بدن را امکان‌پذیر می‌کند. ساعت هوشمند سامسونگ از سیستم‌عامل WearOS 3.0 با پوسته‌ی اختصاصی One UI Watch 4.5 بهره می‌برد که رابط تایپ بهتر و پشتیبانی از دو سیم‌کارت را دراختیار صاحبان این ساعت قرار می‌دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند از قابلیت ناوبری صوتی گوگل مپس و از دستیار گوگل روی ساعت‌های خود استفاده کنند.

گلکسی Watch 5 سامسونگ

گلکسی واچ ۵

از سایر ویژگی‌های گلکسی واچ ۵ می‌توان به سنسور BioActive سامسونگ (ضربان قلب اپتیکال + تحلیل الکتریکی قلب + تحلیل آمپدانس بیوالکتریک)، حسگر دما، شتاب‌سنج، فشارسنج، سنسور ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس و سنسور نور اشاره کرد. حسگر دما در این ساعت می‌تواند داده‌های بیشتری را دراختیار فرایند ردیابی خواب قرار دهد و توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی قابلیت‌های جدید سلامت و تندرستی کمک کند. از دیگر مواردی که توسط خانواده گلکسی واچ ۵ ارائه می‌شود می‌توان به GPS داخلی، LTE اختیاری، بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای اشاره کرد. درضمن این ساعت دارای استاندارد ۵ATM و IP68 ضد گردوغبار و آب است.

سومین رقیب پیکسل واچ، واچ S1 شیائومی نیز با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود و از ۱۱۷ حالت ورزشی با موقعیت‌یابی GNSS برای ردیابی فعالیت در فضای باز و ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌کند. شیائومی در واچ S1 از سیستم‌عاملی اختصاصی خود استفاده کرده و از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی مانند NetEase Cloud Music و Baidu Map پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این‌ها، ساعت هوشمند شیائومی از قابلیت‌هایی مانند ردیابی خواب، ضربان قلب و نظارت بر اکسیژن خون نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا عمق ۵۰ متری زیر آب دوام آورد.

باتری

پیکسل واچ گوگل به باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی ۳۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی مجهز است که با هر بار شارژ تا ۲۴ ساعت دوام آورده و از فناوری شارژ بی‌سیم Qi نیز بهره می‌برد.

اپل در اپل واچ سری ۸ از باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰۹ میلی‌آمپرساعتی کرده است که با فعال بودن حالت کم‌مصرف، می‌تواند عمر باتری را از ۱۸ به ۳۶ ساعت برساند. از سوی دیگر، نسخه‌ی ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری گلکسی واچ ۵ هم به ترتیب باتری‌هایی با ظرفیت ۲۸۴ و ۴۱۰ میلی‌آمپرساعتی دارند که تنها در ۳۰ دقیقه ۴۵ درصد شارژ می‌شوند.

شیائومی واچ اس ۱ پرو با بند چرمی از نمای کنار

شیائومی واچ S1

انرژی مورد نیاز شیائومی واچ S1 را باتری ۴۷۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند که با یک بار شارژ تا ۱۲ روز استفاده‌ی مداوم و تا ۲۴ روز در حالت آماده‌به‌کار پاسخ‌گو است؛ یک‌ بار شارژ کامل این دستگاه تنها ۲٫۵ ساعت زمان می‌برد.

قیمت

قیمت پیکسل واچ گوگل برای مدلی که تنها وای‌فای دارد، ۳۴۹ دلار و مدلی که علاوه بر وای‌فای به سیم‌کارت تعبیه شده (eSIM) نیز مجهز است، ۳۹۹ دلار اعلام شده است؛ اولین ساعت هوشمند گوگل در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی به فروش می‌رسد.

اپل واچ سری ۸ در دو روکش آلومینیوم و فولاد ضدزنگ و با چهار رنگ اصلی نیمه‌شب، نور ستاره، سیلور و قرمز عرضه می‌شود که مدل GPS و سلولار اپل واچ سری ۸ به ترتیب ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار قیمت دارد.

قیمت واچ ۵ سامسونگ از ۲۷۹٫۹۹ دلار شروع می‌شود و کاربران برای خرید نسخه‌های LTE باید ۵۰ دلار بیشتر هزینه کنند. این محصول در رنگ‌های گرافیتی، یاقوتی کبود و نقره‌ای‌، برای نسخه بزرگ ۴۴ میلی‌متری و رنگ‌های گرافیتی، طلایی و نقره‌ای برای نسخه کوچک ۴۰ میلی‌متری به فروش می‌رسد.

واچ S1 شیائومی نیز برچسب قیمت ۱۷۳ دلاری دارد و نسخه‌ی چرمی آن نیز ۱۸ دلار گران‌تر است؛ این ساعت هوشمند شرکت چینی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای برای خرید دردسترس قرار دارد.

***

در ادامه می‌توانید فهرست مشخصات هر چهار محصول را در کنار یکدیگر مشاهده کنید:

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا