zoomit

پایین‌ترین قیمت بیت کوین از سال ۲۰۲۰ تاکنون ثبت شد؛ کمتر از ۲۷ هزار دلار

پایین‌ترین قیمت بیت کوین از سال ۲۰۲۰ تاکنون ثبت شد؛ کمتر از ۲۷ هزار دلار

در اولین ساعات روز پنج‌شنبه قیمت بیت کوین (Bitcoin) برای مدت‌زمانی کوتاه به زیر ۲۷٬۰۰۰ دلار سقوط کرد تا پایین‌ترین قیمت این رمزارز از سال ۲۰۲۰ تاکنون ثبت شود. ساعاتی بعد وضعیت بیتکوین کمی بهتر شد و اکنون با قیمت حدوداً ۲۹٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود. حتی در این حالت نیز قیمت بیت کوین حدوداً ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت هفته‌ی گذشته است.

ارزش این رمزارز در اواخر سال گذشته به اوج رسید و قیمت فعلی بیت کوین از آن زمان تاکنون ۵۷ درصد افت کرده است.

براساس آنچه Ars Technica می‌نویسد، افت قیمت رمزارز صرفاً محدود به بیت کوین نیست و به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران حجم زیادی از رمزارزهای خود را طی چند وقت اخیر به فروش رسانده‌اند. قیمت فعلی اتریوم نسبت‌ به یک روز اخیر هشت درصد و نسبت‌ به یک هفته‌ی اخیر ۲۸ درصد افت کرده است.

همچنین رمزارزهای کاردانو، دوج کوین و لایت کوین به‌ترتیب با افت قیمت ۳۹ درصد، ۳۶ درصد و ۳۲ درصد در یک هفته‌ی اخیر مواجه شده‌اند.

با وجود افت ارزش بیت کوین، اتریوم و… هشداردهنده‌ترین اتفاق برای دنیای رمزارزها این است که در اوایل روز گذشته استیبل‌کوین تتر نسبت مستقیم خود با دلار آمریکا را از دست داد تا قیمتش به ۹۶ سنت برسد. البته ارزش تتر مجدداً بالا رفته و اکنون با قیمت یک دلار معامله می‌شود.

مدیر ارشد فناوری شرکت Bitfinex (که خالق تتر محسوب می‌شود) می‌گوید این شرکت روز گذشته بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار تتر بازخرید کرده تا ارتباط بین تتر و دلار حفظ شود. او می‌گوید شرکت Bitfinex خودش را متعهد می‌داند که تا حد امکان تتر را بازخرید کند.

نمی‌توان دلیلی مشخص برای تغییرات اخیر ارزش رمزارزها اعلام کرد، اما احتمالاً وضعیت اقتصاد کلان آثار محسوسی روی این موضوع گذاشته است. در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش تورم، بانک مرکزی ایالات متحده گفت که اعمال سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه را آغاز می‌کند. دو ماه پیش وعده‌های این بانک عملیاتی شد و نرخ بهره افزایش پیدا کرد. هفته‌ی گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره‌ی هدف را به‌میزان ۰٫۵ درصد افزایش داد؛ این نخستین بار در دو دهه‌ی اخیر است که نرخ بهره در یک روز تا این حد افزایش پیدا می‌کند.

بالا رفتن نرخ بهره معمولاً منجر به کاهش ارزش بازار تمامی دارایی‌ها می‌شود. سخت شدن وضعیت اقتصادی باعث شده ارزش بازار سهام به‌‌صورت گسترده کاهش یابد. از اواخر سال گذشته‌ی میلادی تاکنون ارزش شاخص S&P 500 با افت تقریباً ۱۸ درصدی مواجه شده؛ همچنین در بازه‌ی زمانی مشابه ارزش شاخص NASDAQ (که تمرکز ویژه‌ای روی صنعت فناوری دارد) ۲۹ درصد افت کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • وارن بافت: بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است
  • اصطلاحات ارز دیجیتال؛ مفاهیم رایج و کاربردی

از ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان و آذر ۱۴۰۰) ارزش سهام تسلا، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ارزش بازار دو شرکت رقیب تسلا یعنی Lucid و Canoo در همین بازه‌ی زمانی با افت به‌ترتیب ۷۱ درصد و ۷۶ درصد مواجه شده است. Canoo اخیراً هشدار داده که احتمال دارد پیش از تولید خودرو با اتمام سرمایه مواجه شود.

در اوایل سال ۲۰۲۱ ارزش دارایی‌های مختلف رشد قابل‌توجهی تجربه کرد، زیرا کنگره‌ی ایالات متحده و بانک مرکزی این کشور مقادیر بی‌سابقه‌ای از پول را وارد اقتصاد کردند. با شروع سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی آمریکا روند معکوس در پیش گرفت و با بیرون کشیدن پول از اقتصاد نرخ بهره را بالا برد. با کمیاب شدن پول نقد بسیاری از افراد برای دستیابی به پول نقد مجبور شده‌اند دارایی‌های ریسک‌پذیر خود را بفروشند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا