zoomit

هرآنچه در رویداد سخت‌افزاری گوگل گذشت؛ از معرفی سری پیکسل ۷ تا رونمایی از اولین ساعت هوشمند پیکسل

هرآنچه در رویداد سخت‌افزاری گوگل گذشت؛ از معرفی سری پیکسل ۷ تا رونمایی از اولین ساعت هوشمند پیکسل

گوگل این‌بار رویکرد متفاوتی را برای برگزاری رویداد سخت‌افزاری خود درپیش گرفته بود. این شرکت از ماه‌ها پیش و در رویدادهای قبلی از جمله Google I/O 2022 تصاویر و جزئیات محصولات آینده‌ی خود را فاش کرده بود بنابراین در این رویداد شاهد اتفاق غافل‌گیرکننده‌ای نبودیم و محصولاتی که انتظار می‌رفت همگی با همان شکل و شمایل و مطابق انتظارات ما معرفی شدند، گرچه گوگل چنین تصمیمی نمی‌گرفت تاکنون افشاکنندگان مانند بسیاری از رویدادهای شرکت‌های فناوری چیزی را برای رونمایی باقی نمی‌گذاشتند.

در هرصورت گوگل سرانجام رویداد سخت‌افزاری بزرگ خود را برگزار کرد تا در نهایت پیکسل واچ، اولین پوشیدنی ساخت خود را به‌طور کامل به ما معرفی کند. گوشی‌های پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو نیز با سروصدای زیادی پیرامون طراحی، دوربین‌های پیشرفته و قابلیت‌های جدید در حوزه امنیت و حریم خصوصی معرفی شدند و در نهایت تبلت پیکسل که البته تنها پیش‌نمایشی از آن را مشاهده کردیم. اگر این رویداد را از دست داده‌اید، در این مطلب به‌طور خلاصه می‌توانید با محصولات جدید گوگل در سال ۲۰۲۲ آشنا شوید.

پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو

پیکسل 7 پرو و Pixel 7 از نمای پشت رنگ بندی

تا پیش‌از برگزاری این رویداد گوگل تصاویر و حتی ویدیوهای طراحی پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو را منتشر کرده بود که آن‌ها را در یک شاسی و روکش آلومینیومی که این بار جای شیشه‌ را در ماژول دوربین گرفته است به نمایش می‌گذاشت. این شرکت همچنین قبلا تأیید کرده بود که هر دو به اندروید ۱۳ و نسل دوم تراشه‌ی موسوم به تنسور G2 مجهز خواهند بود.

در طول رویداد شب گذشته، مدیران شرکت سری پیکسل ۷ را به‌طور کامل معرفی کردند. از نظر طراحی پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو اندکی نسبت به مدل‌های قبلی خود جمع و جورتر شده‌اند. نمایشگر پیکسل ۷ با کاهش ۰٫۱ اینچی نسبت به نسل قبل به ۶٫۳ اینچی تقلیل یافته است اما پیکسل ۷ پرو اندازه ۶٫۷ اینچی خود را حفظ کرده است.

پیکسل ۷ سبز در دست

گوگل می‌گوید نمایشگر پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو را نسبت‌به نسل قبل ۲۵ درصد پرنورتر کرده است تا این گوشی‌ها در محیط‌های روباز نمایشگر خواناتری داشته باشند بدین‌ترتیب پیکسل ۷ و ۷ پرو به‌ترتیب به بیشنیه روشنایی ۱۴۰۰ نیت و ۱۵۰۰ نیت و هردو به ۱۰۰۰ نیت روشنایی در پخش محتوای HDR دست خواهند یافت.

به‌نظر می‌رسد در بخش نمایشگر به‌غیر از روشنایی تفاوت دیگری در فناوری آن‌ها نسبت به نسل قبل وجود نداشته باشد. پیکسل ۷ دارای همان نمایشگر FHD+ OLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و مدل پرو نیز به نمایشگر QHD+ OLED با نرخ نوسازی متغیر بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز مجهز است.

گوگل گوشی‌های پیکسل را حاصلی از ترکیب هوش مصنوعی، اندروید و تنسور توصیف می‌کند

سری پیکسل ۷ اکنون به تراشه‌ی Tensor G2 مجهز شده‌اند. گوگل می‌گوید که پردازش‌های مبتنی بر یادگیری ماشین به‌لطف این تراشه تا ۶۰ درصد سریع‌تر بوده و ۲۰ درصد مصرف انرژی پایین‌تری دارد. براساس همین گفته‌ها و توانایی‌های جدید این تراشه در زمینه AI بهترین گزینه‌ برای کاربری‌هایی چون دستیار صوتی، تماس و عکاسی معرفی شده‌اند و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن‌ها با تمرکز روی چنین کاربری‌های بهبود یافته‌ است. از این‌رو این شرکت گوشی‌های پیکسل را محصولی حاصل از ترکیب هوش مصنوعی، اندروید و تنسور توصیف می‌کند

تراشه Tensor G2

گوگل ازطریق قدرت پردازشی تراشه‌ی تنسور نسل دوم، قابلیت‌های نرم‌افزاری هیجان‌انگیزی در پیکسل‌های جدید ارائه می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها حالت Cinematic Blur در ویدیو است که به کلیپ‌های ویدیویی عمق اضافه می‌کند تا جلوه‌ی پرتره به خود بگیرند. همچنین حالت تصویربرداری شبانه در نسل جدید دو برابر سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کند. پیکسل‌های نسل جدید گوگل دو قابلیت به نام‌های Face Unblur و Photo Unblur دارند تا با استفاده از هوش مصنوعی، تاریِ ایجادشده بر اثر حرکت سوژه یا لرزش دوربین را از بین ببرند.

سری پیکسل ۷ دارای یک VPN اختصاصی است

پیکسل‌های جدید در حوزه امنیت و حریم خصوصی نیز حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند. مدیران گوگل می‌گویند که پردازش داده‌ها و نتایج حاصل از تحلیل رفتار کاربر برای قابلیت‌هایی چون ترجمه زنده، تشخیص اسپم در پیامک و پاسخ‌های خودکار به‌صورت کاملاً ایمن توسط واحد پردازشی تنسور (TPU) صورت می‌گیرد. همچنین به خریداران پیکسل ۷ یک سرویس VPN رایگان به‌منظور تأمین امنیت بیشتر کاربران در هنگام مرور صفحات وب تعلق خواهد گرفت. بنا به ادعای گوگل، اگر از این VPN استفاده کنید حتی خود این شرکت نمی‌تواند اطلاعاتی از شما جمع‌آوری کند.

در بخش دوربین درحالی‌که ما انتظار هیچ بهبود عمده را در سری پیکسل ۷ نداشتیم، گوگل زوم اپتیکال لنز تله فوتو ۴۸ مگاپیکسلی پیکسل ۷ پرو را از ۴ برابر به ۵ برابر افزایش داده است، همچنین دوربین سلفی مدل پایه به سنسور ۱۰٫۸ مگاپیکسلی مدل ۶ پرو و ۷ پرو با پیکسل‌های بزرگتر و زاویه دید گسترده‌تر مجهز شده است. به‌غیر از این در بخش دوربین از جهت سخت‌افزاری تغییری مشاهده نمی‌شود.

عمده تمرکز در بخش دوربین روی بهبود فناوری‌های نرم‌افزاری بوده است

اما مانور اصلی گوگل روی ویژگی‌های نرم‌افزاری بوده است. در پیکسل ۷ به‌کمک فناوری جدید Super Res Zoom 2X، با استفاده دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی آن می‌توان عکس‌های با بزرگنمایی دوبرابری و وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسلی ثبت کرد که بنا به ادعای این شرکت نتایج کاملاً مشابه عملکرد یک دوربین تله‌فوتوی با بزرگنمایی دوبرابری خواهد بود. در پیکسل ۷ پرو به‌طریق مشابه با استفاده از لنز تله‌فوتوی ۵ برابری این گوشی می‌توان تصاویری با بزرگنمایی ۱۰ برابری و وضوح ۱۲ مگاپیکسلی بدون افت کیفیت و مشابه تصویر ثبت‌شده در حالت زوم ده برابری اپتیکال ثبت کرد.

مدل خاکستری پیکسل 7 پرو گوگل از نمای نزدیک

مشخصات فنی رسمی اعلام می‌کنند که ظرفیت باتری پیکسل ۷ نسبت‌به پیکسل ۶ اندکی کاهش یافته، اما به ادعای گوگل پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو با یک بار شارژ تا بیشتر از ۲۴ ساعت دوام می‌آورند. گوگل می‌گوید حالت Extreme Battery Saver که در نسل قبل ۴۸ ساعت عمر باتری ارائه می‌داد در نسل جدید شارژدهی را به ۷۲ ساعت می‌رساند. پیکسل‌های جدید همچون نسل قبل از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و امکان شارژ کردن آن‌ها به روش سیمی با توان ۳۰ وات وجود دارد.

مدل پایه پیکسل ۷ به ۸ گیگابایت و مدل پرو به ۱۲ گیگابایت رم مجهز شده‌ است. پیکسل‌های جدید همچون نسل قبل تا پنج سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهند کرد. قیمت‌گذاری امسال پیکسل‌ها نیز مشابه سال گذشته بوده و متقاضیان می‌توانند مدل پایه و پرو را با شروع قیمت به‌ترتیب از ۶۰۰ و ۹۰۰ دلار در مدل‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی خریداری کنند.

پیکسل واچ

پیکسل واچ گوگل

گوگل سرانجام از اولین سری از ساعت‌های هوشمند خود رونمایی کرد و به سال‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌ها پایان داد تا خانواده پیکسل را کامل‌تر کند. این ساعت طراحی دایره‌ای شکل و درعین‌حال بسیار جذاب و مینیمالی دارد که گفته می‌شود از قطره آب الهام گرفته شده است. پوشش شیشه‌ای این ساعت که با گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود به شکل گنبد تا لبه‌های کناری ساعت امتداد یافته و جلوه‌ی زیبایی به آن بخشیده است.

طراحی پیکسل واچ از قطره آب الهام گرفته شده است

گوگل می‌گوید که پیکسل واچ با درنظر گرفتن راحتی و دوام طراحی شده است. این ساعت تنها در یک نسخه ۴۱ میلیمتری (با اندازه نمایشگر ۱٫۶ اینچ) در بدنه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ و قابل بازیافت با رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و طلایی تولید می‌شود. از دیگر مواردی که در طراحی این ساعت به چشم می‌خورد می‌توان به دیجیتال کراون لمسی و دکمه‌ی کناری و دکمه‌ی چرخشی مستقر در لبه این ساعت اشاره کرد.

طراحی الهام گرفته از قطرات آب پیکسل واچ

Pixel Watch دارای نمایشگری از نوع AMOLED با تراکم پیکسلی ۳۲۰ پیکسل‌براینچ است و روشنایی آن حداکثر به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. این ساعت درحال حاضر از ۱۹ واچ‌فیس و قابلیت نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می‌کند.

پیکسل واچ از یک باتری ۲۹۴ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که با یک بار شارژ تا ۲۴ ساعت با روشن بودن AOD دوام آورده و با استفاده از یک کابل شارژ مغناطیسی USB-C تنها در ۳۰ دقیقه می‌توان آن را تا ۵۰ درصد و در حدود ۸۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ کرد. این ساعت تحت استاندارد ISO 22810:2010 برای مقاومت دربرابر آب تا فشار ۵ اتمسفر طراحی شده است.

واچ فیس های پیکسل واچ

این محصول با ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و دو گیگابایت رم همراه می‌شود، تراشه‌ی اگزینوس ۹۱۱۰ وظایف امور پردازشی این ساعت را برعهده گرفته و به‌طور پیش‌فرض نسخه‌ی ۳.۵ از سیستم‌عامل پوشیدنی‌های گوگل یعنی WearOS را اجرا می‌کند.

حسگرهای داخلی شامل قطب‌نما و ارتفاع‌سنج، حسگر اکسیژن خون، حسگر نوری ضربان قلب و آنچه گوگل آن را «سنسور الکتریکی چند منظوره» می‌نامد، می‌شوند. ساعت پیکسل به‌طور مداوم ضربان قلب شما را در هر ثانیه ردیابی می‌کند و همچنین دارای یک برنامه ECG است که می‌تواند کیفیت خواب شما را در طول شب ردیابی کند. گوگل همچنین وعده داده که قابلیت تشخیص سقوط را با به‌روزرسانی زمستانی WearOS به این ساعت اضافه می‌کند.

پایش خواب پیکسل

گوگل با استفاده از تجاربی که از خرید فیت‌بیت در سال ۲۰۱۹ به دست آورده است، مجموعه کاملی از ویژگی‌های سلامت و تناسب اندام را در این ساعت عرضه می‌کند. این موارد شامل ردیابی مداوم ضربان قلب، ردیابی خواب، ۴۰ حالت تمرینی مختلف و یک برنامه پایش ضربان قلب است. به لطف الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشینی گوگل، ساعت پیکسل همچنین امتیاز آمادگی روزانه را ارائه می‌کند که به شما کمک می‌کند تا تمرینات روزانه را به بهترین شکل انجام دهید.

افزون‌براین قابلیت Active Zone Minutes به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید در طول تمرین بیشتر به خودتان فشار بیاورید. Pixel Watch را می‌توان با اشتراک فیت‌بیت پریمیوم نیز استفاده کرد که شامل یک اشتراک شش ماهه برای کاربران جدید است.

در نهایت پیکسل واچ در دومدل وای‌فای و LTE با قیمت پایه به‌ترتیب ۳۵۰ دلار و ۴۰۰ دلار عرضه خواهد شد. خریداران درهنگام خرید این ساعت به بند‌های قابل تعویض از جنس فلوئورو الاستومر در چهار رنگ دسترسی خواهند داشت و سایر بندها از جمله بندهای چرمی، نخی کشی و بافته‌شده را باید جداگانه تهیه کنند.

پیکسل تبلت

تبلت پیکسل گوگل

گوگل در سال ۲۰۱۹ تبلت‌های اندرویدی را کنار گذاشت، اما ورق در ماه مه و در رویداد I/O 2022 برگشت و پیش‌نمایشی از تبلت جدید این شرکت به‌نمایش درآمد. درنهایت اهلی مانتین ویو در رویداد شب گذشته با معرفی رسمی «پیکسل تبلت» جانی دوباره به تبلت‌های اندرویدی بخشیدند.

گوگل می‌گوید از آن‌جایی که تبلت‌ها وسایلی هستند که بیشتر در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند از این‌رو در طراحی آن‌ها بازنگری‌هایی انجام شده است. تبلت جدید گوگل از بدنه‌ی با پوشش نانوسرامیکی ساخته شده و دارای گوشه‌های گرد است تا مقاومت بیشتری دربرابر ضربه‌ها از خود نشان دهد و به‌راحتی آسیب نبیند. گوگل همچنین توضیح می‌دهد که تبلت‌ها در خانه اغلب محل استقراری ندارند بنابراین پایه‌ای مغناطیسی که نقش بلندگو را هم ایفا می‌کند، برای آن درنظر گرفته است که می‌توان تبلت را روی آن سوار کرد و به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد.

پایه شارژر تبلت پیکسل گوگل

تبلت Pixel زمانی که روی داک قرار می‌گیرد، دقیقاً شبیه Nest Hub Max به نظر می‌رسد و آن را به یک همراه هوشمند کامل برای خانه تبدیل می‌کند. در حین نصب، تبلت پیکسل به شما امکان دسترسی آسان به کنترل‌های خانه هوشمند و فرمان‌های صوتی دستیار Google را می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند به‌عنوان یک قاب عکس دیجیتال برای Google Photos عمل کند.

گوگل: تبلت پیکسل بهترین راه برای تجربه اندروید در تبلت‌ها است

این تبلت به‌همان تراشه‌ی تنسور G2 که در سری پیکسل ۷ به‌کار رفته است مجهز می‌شود و از ویژگی‌های شخصی‌سازی Material You و قابلیت‌های مخصوص نمایشگرهای بزرگ ازجمله صفحه‌نمایش تقسیم‌شده و پشتیبانی از قلم بهره می‌برد. گوگل همچنین ادعا می‌کند که تبلت پیکسل «بهترین راه برای تجربه اندروید در تبلت است». با وجود نکات بیان‌شده، گوگل بازهم به معرفی اختصاری این تبلت بسنده کرد و از ارائه‌ی جزئیات بیشتر خودداری کرد. به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین عضو خانواده پیکسل‌ها هنوز برای عرضه‌ی عمومی آماده نیست و باید برای انتشار اطلاعات فنی این تبلت و عرضه‌ی عمومی آن تا سال ۲۰۲۳ صبر کنیم.


گوگل با معرفی دستگاه‌های جدید از خانواده پیکسل نشان داد که سعی در به‌وجودآوردن یک اکوسیستم کامل و در هماهنگی باهم تحت برند پیکسل دارد تا پازل یکپارچگی بین دستگاه‌های مختلف را تکمیل کند و مشتریان بیشتری را برای ورود به اکوسیستم خود ترغیب کند. تلاش اهلی مانتین ویو نشان از آن دارد که این شرکت با عزم راسخ‌تری مسیر رقابت با غول‌های بزرگی چون سامسونگ و اپل را در بازار سخت‌افزار طی خواهد کرد.

نظر شما در مورد رویداد سخت‌افزاری گوگل چیست؟ به‌نظر شما کدام‌یک از محصولات معرفی شده در این رویداد از بقیه جذاب‌تر بودند؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا