zoomit

نماینده مجلس: قانونمند کردن فضای مجازی تفاوت معناداری با بستن و محدود کردن دارد

نماینده مجلس: قانونمند کردن فضای مجازی تفاوت معناداری با بستن و محدود کردن دارد

در بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک سال اخیر، نکات مختلفی توسط کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه مطرح و نقد شده است. علاوه بر نظرات کارشناسانه در این خصوص، تجربه زیسته مردم و کاربران اینترنت نیز وجود تغییرات در فضای مجازی کشور را تأیید می‌کند.

هرچند وزارتخانه در چکیده گزارش عملکرد یک‌ساله‌اش به دستاوردهایی از جمله افزایش سرعت اینترنت کشور و بهبود کیفیت آن اشاره کرده است، اما تجربه روزمره کاربران نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت اینترنت کشور در ابتدای سال ۱۴۰۱، در ماه‌های اخیر افت کیفیت و کاهش سرعت محسوسی در اینترنت وجود داشته است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، در گفت وگو با ایسنا به همین موضوع اشاره کرده و اظهار کرده است:

زمانی که قیمت اینترنت، به‌خصوص اینترنت همراه، گران شد وزیر ارتباطات اعلام کرد که این افزایش قیمت به این منظور اتفاق افتاده تا اپراتورها درآمدی برای ارتقای کیفیت اینترنت داشته باشند. بنده امروز شاهد هستیم که نه‌تنها کیفیت اینترنت افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز پیدا کرده است.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیش‌بینی خود در همان مقطع افزایش قیمت اینترنت، همچنان معتقد است این افزایش قیمت ناشی از اقدامی خاص از سوی دولت بوده که آینده آن مشخص نیست.

او معتقد است با وجود این که در حال حاضر مردم هزینه بیشتری برای خرید و استفاده از اینترنت صرف می‌کنند اما خدماتی که دریافت می‌کنند کیفیت پایین‌تری دارد. رشیدی در این خصوص تصریح کرد:

در زمان افزایش قیمت اینترنت وزیر یک بازه زمانی ۶ ماهه را مشخص کردند که امروز از آن ۶ ماه، ۶ ماه دیگر نیز گذشته است. یعنی قریب به یک سال است که وعده وزیر به جایی نرسیده است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، وجود چنین وضعیتی را باعث نارضایتی مردم دانسته و در ادامه به مشکلات فنی و زیرساختی نیز اشاره کرده و گفت: «گاه و بی‌گاه به دلیل فرسوده بودن شبکه و برخی اقدامات ان‌شاءالله غیرعمد شاهد هستیم که کاهش سرعت اینترنت در برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی محسوس‌تر است.»

مردم نگران اعمال محدودیت در اینترنت هستند

بااین‌حال، این تنها اقدام وزارتخانه نیست که مورد انتقاد رشیدی کوچی قرار گرفته است. او که پیش از این نیز از مخالفان طرح صیانت در مجلس بوده است، اکنون هم مسئله ایجاد محدودیت برای اینترنت و پلتفرم‌ها را در تضاد با موضوع قانونمند کردن فضای مجازی دانسته و اظهار کرد:

مقوله قانونمند کردن فضای مجازی یک مقوله درست و دقیقی است که تفاوت معناداری با بستن و محدود کردن داشته و امیدواریم مسئولان تصمیم‌گیرنده در این حوزه نگرانی مردم را درک کنند.

هرچند طرح صیانت هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده و عملیاتی نشده است، اما عده‌ای از کارشناسان با اشاره به وقایع اخیر، مثل اختلال در اینترنت، محدود شدن موقت دسترسی به برخی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، قطعی‌های روزانه یا ساعتی اینترنت و… را در راستای اعمال محدودیت‌های جدید می‌دانند؛ البته وزارت ارتباطات و شخص وزیر این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب می‌کنند.

اختلال در اینترنت و نابودی کسب‌وکارهای خرد

رشیدی کوچی در ادامه به تشریح تبعات ایجاد اختلال در اینترنت و کاهش سرعت آن پرداخته و تصریح کرد: «خیلی از افرادی که در این شبکه‌های اجتماعی فعال هستند از این محل کسب درآمد می‌کنند. این کاهش سرعت اینترنت به کسب‌وکار آن‌ها آسیب وارد می‌کند.»

از بین رفتن کسب‌وکارهای خرد و خانگی همواره به‌عنوان یکی از نگرانی‌های مربوط به اعمال محدودیت برای اینترنت بوده و هست. در زمان جدی شدن موضوع تصویب طرح صیانت نیز بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان این دغدغه را یکی از مهم‌ترین دلایل خود برای مخالفت با این طرح می‌دانستند.

اختلال اخیر در برخی پلتفرم‌های خارجی، از جمله اینستاگرام، در هفته اخیر بار دیگر این نگرانی را پررنگ کرد. برخی از صاحبان این کسب‌وکارها با هراس و نگرانی از دست دادن منبع درآمد خود در گفت‌وگو با newslan نسبت به این وضعیت اظهار ناامیدی کرده و اعلام کردند که از فعالیت در این فضا خسته شده‌اند.

افزایش پهنای باند ضروری است

نماینده مردم مرودشت در مجلس افزایش پهنای باند در شرایط فعلی را ضروری خوانده و در این خصوص گفت: «به‌صورت ویژه در پلتفرم اینستاگرام کاهش پهنای باند نداشته‌ایم اما شاهد افزایش تعداد کاربران هستیم که اختلالاتی را به وجود می‌آورد.»

این نکته پیش از این نیز بارها توسط کارشناسان گوشزد شده است. برای مثال، آیدین عدالت، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، توضیح داده که هرچند تعداد کاربران و میزان استفاده از اینترنت در ایران افزایش داشته است، اما پهنای باند اینترنت کشور نسبت به دو سال اخیر تغییری نکرده است.

رشیدی کوچی نیز با در نظر داشتن همین مسئله معتقد است باید با نگاه عدالت‌محور و با در نظر داشتن نیاز کاربران، پهنای باند بیشتری تخصیص یابد تا شاهد گام برداشتن در مسیر افزایش پهنای باند و تحقق عدالت باشیم.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا