zoomit

مک بوک پرو مجهز به تراشه M1 Max رقبا را در بنچمارک ویرایش ویدئو خرد می‌کند

جدیدترین تراشه‌های اپل که در بطن مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ تعبیه شده‌اند، قدرت پردازشی درخورتوجهی را نوید می‌دهند که می‌تواند نقطه عطفی در نوت‌بوک‌های حرفه‌ای باشد. این در حالی است که معماری آرم به اپل کمک کرده است تا مصرف انرژی را به کم‌ترین حد ممکن برساند. دراین‌میان، بنچمارک‌های متعددی از تراشه ام‌وان پرو و ام‌وان مکس منتشر شده است که به‌نوعی به ادعاهای اپل اعتبار می‌بخشند؛ زیرا آن‌ها نشان می‌دهند که مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M1 Max در برخی سناریوها تقریباً از بهترین لپ‌تاپ‌های بازار نیز عملکرد بهتری دارد.

جدیدترین نتایج منتشرشده در مجموعه بنچمارک‌های PugetBench for Premiere Pro از آن حکایت دارند که تراشه ام‌وان مکس با ۶۴ گیگابایت حافظه رم توانسته متیاز کلی ۱۱۶۸ را کسب کند. البته باید به این نکته توجه کنید که مشخص نیست این تراشه کدام نسخه است؛ چراکه ام‌وان مکس در دو پیکربندی ۲۴ و ۳۲ هسته در دسترس خواهد بود. بااین‌حال، نتیجه نهایی بسیار چشمگیر، احتمال ۳۲ هسته‌ای بودن آن را افزایش می‌دهد.

درواقع، امتیاز یادشده بسیار بالاتر از کارآمدترین لپ‌تاپ‌های بازار است. برای مثال، یک دستگاه مجهز به پردازنده AMD Ryzen 9 5900HX و تراشه گرافیکی مجزا Radeon RX 6800M امتیاز ۸۶۳ را به‌دست آورده که در حقیقت، ام‌وان مکس حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از دو تراشه مهم و قدرتمند ای‌ام‌دی است. به‌طور مشابه، لپ‌تاپ Alienware X17 R1 با پردازنده گرافیکی RTX 3080 موبایل و پردازنده Intel Core i7-11800H به کسب امتیاز ۸۷۲ (تقریبا ۳۴ درصد ضعیف‌تر از ام‌وان مکس) رضایت داده است.

جالب است بدانید که ام‌وان مکس بسیار نزدیک به برخی از کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ و امتیاز آن تقریبا مشابه AMD RX 6800 است. افزون‌براین، با هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر، نباید تعجب کرد که M1 Max عملکرد بسیار بهتری را درمقایسه با تراشه M1 داشته باشد؛ چراکه نتایج نشان می‌دهد که تراشه جدید کوپرتینویی‌ها میانگین ۱۸۸ دصد بهتر از تراشه ام‌وان است.

طبق گفته اپل، تراشه‌های جدید در بیشینه عملکرد، ۱/۷ برابر سریع‌تر از جدیدترین تراشه‌های هشت‌هسته‌ای سایر لپ‌تاپ‌ها هستند و آن‌ها با ۷۰ درصد مصرف کمتر، هم‌سو با برترین سطح عملکرد تراشه رایانه‌های شخصی قرار می‌گیرند. ام‌وان پرو در بیشینه عملکرد گرافیکی‌اش ۷۰ درصد مصرف کمتری از سایر لپ‌تاپ‌ها مجهز به تراشه گرافیکی مجزا دارد.

ام‌وان مکس نیز درمقایسه‌با لپ‌تاپ کامپکت حرفه‌ای مجهز به تراشه گرافیکی قدرتمند مجزا عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف کمتر را به‌ارمغان می‌آورد و درمقایسه‌با لپ‌تاپ بزرگ مجهز به قدرتمندترین تراشه‌های گرافیک مجزا، عملکرد مشابه با ۱۰۰ وات قدرت کمتر را ارائه می‌دهد. این تراشه همچنین یک مدیا انجین اختصاصی نیز برای رمزگشایی و بهبود عملکرد تا دو برابر سریع‌تر در رمزگذاری ویدئو و دو شتاب‌دهنده ProRes برای تضمین پردازش‌های سنگین‌تر از مولتی استریم دارد.

مدل‌های جدید مک‌بوک پرو از دوشنبه گذشته قابل سفارش هستند و تحویل آن‌ها به مشتریان و عرضه در فروشگاه‌ها از سه شنبه ۴ آبان آغاز می‌شود. طبق اعلام اپل، قیمت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از ۱,۹۹۹ دلار آغاز می‌شود؛ درحالی‌که برای تهیه نسخه پایه مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی باید مبلغ ۲,۴۹۹ دلار را پرداخت کرد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا