zoomit

مشخصات پردازنده‌های Raptor Lake S اینتل فاش شد

مشخصات پردازنده‌های Raptor Lake S اینتل فاش شد

براساس گزارش‌ها، اینتل قصد دارد پردازنده‌های سری Raptor Lake را هم‌زمان با تاریخ عرضه‌ی خانواده‌ی Ryzen 7000 ای‌ام‌دی، یعنی ۲۷ سپتامبر، معرفی و پردازنده‌های سری Raptor Lake S را نیز حدود یک ماه بعد از آن، یعنی در ۲۰ اکتبر رونمایی کند. تیم سبز ادعا می‌کند که پردازنده‌های نسل سیزدهم «رپتور لیک» با تغییرات بسیاری در طراحی و عملکرد همراه خواهند بود و ارتقای بسیار مهمی در‌‌‌مقایسه‌‌‌با نسل قبل تجربه خواهند کرد.

به‌گزارش Videocardz، دوازدهم شهریور تمام مشخصات پردازنده‌های جدید Raptor Lake S در وب‌سایت WccfTech منتشر شد. طبق اطلاعات فاش‌شده، این خانواده از ۱۴ پردازنده با حداکثر ۱۶ هسته‌ و فرکانس بوست ۵٫۸ گیگاهرتزی تشکیل شده است.

براساس مشخصات فاش‌شده، اینتل قصد دارد چهار پردازنده‌ی قدرتمند Core i9 را در مدل‌های ۱۳۹۰۰K ،‌۱۳۹۰۰KF ،‌۱۳۹۰۰ و ۱۳۹۰۰F عرضه کند که طبق روال، تنها تفاوت نسخه‌ی F با دیگر نسخه‌ها بهره‌نبردن از گرافیک یکپارچه است. تمام پردازنده‌های i9 در‌مجموع به ۲۴ هسته شامل ۸ هسته‌ی قدرتمند (P-Core) و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف (E-Core) مجهز‌‌‌‌ند و تفاوت بین نسخه‌ی K و غیر K هم توان مصرفی آن‌ها است: اولی ۱۲۵ وات و دومی ۶۵ وات.

ازآ‌ن‌‌‌‌جاکه اینتل در پردازنده‌های نسل قبل، یعنی Alder Lake، از معماری هیبریدی استفاده کرده بود، انتظار می‌رود که در این نسل نیز همین رویه را در پیش گیرد. در این صورت، دیگر نمی‌توان تنها با استناد به فرکانس پایه و فرکانس بوست، درباره‌ی پردازنده‌های نسل سیزدهم قضاوت کرد؛ زیرا فاکتور‌های دیگری هم در این قضاوت دخیل هستند.

مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

برای مثال، براساس مشخصات فاش‌شده فرکانس بوست تک‌هسته‌ای پردازنده‌ی پرچم‌دار (Core i9-13900K(F به‌کمک فناوری Thermal Velocity Boost به ۵٫۸ گیگاهرتز می‌رسد. حداکثر فرکانس بوست فناوری Turbo Boost Max 3.0 برابر با ۵٫۷ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس بوست فناوری TBMT 2.0 نیز برابر با ۵٫۴ گیگاهرتز است.

گفتنی است فناوری Thermal Velocity Boost یا TVB فقط در سری Core i9 و در انحصار اینتل خواهد بود و فرکانس بوست مدل ۶۵ واتی این سری با همین فناوری به ۶٫۵ ​​گیگاهرتز می‌رسد؛ درحالی‌که فرکانس بوست همین مدل با فناوری TBMT 3.0 برابر با ۵٫۵ گیگاهرتز خواهد بود.

مدل‌های K و KF پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

مدل‌های i7 نسل سیزدهم اینتل نیز در چهار مدل عرضه خواهند شد و تفاوت اصلی این مدل با مدل‌های i9 تعداد ۸ هسته‌ی کم‌مصرف به‌جای ۱۶ هسته است. همچنین، مدل‌های K تا ۵٫۴ گیگاهرتز تقویت می‌شوند؛ اما فرکانس بوست مدل‌های غیر K مانند ۱۳۷۰۰F به ۵٫۱ گیگاهرتز می‌رسد.

در‌نهایت، مدل‌های i5-13600K/KF قرار است ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف داشته باشند و حداکثر فرکانس بوست ۵٫۱ گیگاهرتز را ارائه دهند. در فهرست منتشرشده، مدل غیر K دیده نمی‌شود؛ اما براساس برخی اطلاعات فاش‌شده‌ی دیگر، می‌دانیم که i5-13400F از این سری با ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و ۶ هسته‌ی قدرتمند عرضه می‌شود و فرکانس بوست آن نیز حداکثر ۴٫۶ گیگاهرتز خواهد بود.

پردازنده‌های دسکتاپی رپتور لیک اینتل

مقاله‌ی مرتبط:

  • اینتل احتمالاً هم‌زمان با عرضه AMD Ryzen 7000 پردازنده‌های Raptor Lake را معرفی می‌کند

علاوه‌بر‌این‌‌، در افشاگری اخیر اطلاعاتی از پردازنده‌های دسکتاپ سری Raptor Lake T نیز به بیرون درز پیدا کرده است که به برخی از جزئیات پردازنده‌‌‌های i9-13900T و i7-13700T اشاره می‌کند. این دو پردازنده‌ با هدف مصرف بهینه با توان مصرفی ۳۵ واتی و حداکثر فرکانس بوست ۵٫۳ یا ۴٫۹ گیگاهرتز معرفی می‌شوند.

پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake از حافظه‌های DDR5-5600 یا DDR4-3200 پشتیبانی می‌کنند و همین امر درمقایسه‌با پردازنده‌های Alder Lake S پیشرفت محسوب می‌شود؛ چراکه آن نسل به‌طورپیش‌فرض از استاندارد JEDEC با سرعت ۴٬۸۰۰ مگاترنسفربرثانیه برخوردار است.

پردازنده‌ی i5-13400 تنها پردازنده‌ای از نسل سیزدهم است که از سرعت ۵٬۶۰۰ مگاترنسفربرثانیه پشتیبانی نمی‌کند و حتی می‌توان آن را نسخه‌ای بهبودیافته از نسل قبلی دانست که همراه با پردازنده‌های سری Raptor Lake معرفی می‌شود. فراموش نکنید که سری پردازنده‌های Ryzen 7000 رسماً تنها حداکثر سرعت انتقالی برابر با ۵٬۲۰۰ مگاترنسفربرثانیه (استاندارد JEDEC) ارائه می‌دهند.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی سری پردازنده‌های Raptor Lake S اینتل چیست؟ آیا Raptor Lake تیم آبی می‌تواند Ryzen 7000 تیم قرمز را شکست دهد؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا