zoomit

مدیرعامل آیتول: سال ۱۴۰۰ برای ما به خاطر فشارها از سمت رگولاتور سال مبارزه با ناامیدی بود

مدیرعامل آیتول: سال ۱۴۰۰ برای ما به خاطر فشارها از سمت رگولاتور سال مبارزه با ناامیدی بود

به گزارش newslan، آیتول به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات یکپارچه خودرویی از سال ۱۳۹۸ ازطریق وب‌سایت و اپلیکیشن خود سرویس‌های متنوعی را در حوزه خودرو به کاربران ارائه می‌دهد.

در اولین گزارش سالانه آیتول خدمات ارائه‌شده توسط این سامانه به ۳ دسته تقسیم شده است: مرکز بدهی خودرو، بیمه خودرو و خدمات غیر حضوری خودرو. در این ۳ دسته خدمات مختلفی مانند پرداخت عوارض و بدهی، بیمه خودرو و موتور سیکلت، خرید و فروش خودرو، خدمات غیر حضوری خودرو شامل تعویض پلاک، معاینه فنی و ترخیص خودرو و… توسط برندها زیرمجموعه آیتول، یعنی آیتول بیزینس، کارپرداز و صنوبر، عرضه می‌شود.

امیرحسین عبیری، مدیرعامل آیتول، در گفت‌وگو با newslan درباره از عمر ۳ ساله این سامانه خدمات خودرو روایت کرده و درباره تغییرات این مجموعه، رشد و توسعه و البته چالش‌های مختلف آن توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته عبیری، اولین حوزه‌ای که توسعه آن در آیتول آغاز شد حوزه پرداخت‌های مرتبط به خودرو بود، چراکه قبل از آن هیچ سامانه‌ای در کشور وجود نداشت که بدهی‌های خودرو را یک‌جا استعلام و پرداخت کند.

گسترش دامنه فعالیت‌های آیتول

این سامانه در سال‌های بعدی فعالیت خود سرویس‌های تازه‌ای را اضافه کرد تا بدین‌ترتیب، از یک وب‌سایت و اپلیکیشن منحصر به حوزه پرداخت خارج شده و فعالیت‌های دیگری را نیز شامل شود. مدیرعامل آیتول درباره سایر خدماتی که در سال‌ها ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به آیتول اضافه شده است، به newslan گفت:

در سال ۱۳۹۹ سرویس بیمه خودرو را اضافه کردیم تا خدماتی مثل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را هم ارائه کنیم که البته چالش‌های جدی رگولاتوری داشت و حجم بزرگی از سرمایه ما درگیر حل کردن این چالش‌ها شد. در ادامه، خدماتی مثل کارواش در محل، تعویض روغن در محل و… را نیز اضافه کردیم. در سال ۱۴۰۰ تمرکز ما بر رشد سرویس بیمه بود و در سال ۱۴۰۱ بر بخش خدمات تمرکز خواهیم داشت.

عبیری تبلیغات را یکی از عوامل تأثیرگذار در گسترش دامنه فعالیت‌ها و شناخت کاربران از این سامانه دانست و گفت: «ما به واسطه تبلیغات محیطی، دیجیتال، پیامکی و… دامنه فعالیتمان را از پرداخت به سرویس‌های بیمه و خدمات خودرو گسترش دادیم. بااین‌حال، هنوز راه زیادی داریم تا این که مردم به‌طور کامل آیتول را به‌عنوان یک اپلیکیشن خدمات خودرو بشناسند.»

به گفته مدیرعامل آیتول این اپلیکیشن در ابتدای سال ۱۴۰۰ به‌عنوان خدمات پرداخت شناخته می‌شد؛ اما در انتهای این سال تبدیل به اپلیکیشینی شد که نزدیک به ۳۵ درصد از تراکنش‌هایش به حوزه پرداخت و بدهی اختصاص ندارد.

گسترش دامنه فعالیت‌ها با گذشت زمان افزایش میزان کاربران را نیز به‌دنبال داشته است. طبق گزارش سالانه آیتول در اردیبهشت ۱۳۹۹ تعداد کاربران یکتای این سامانه ۹۱۵ هزار نفر بود که این تعداد در زمستان همان سال به ۱۰۰ هزار کاربر فعال در کافه‌بازار رسید. در ادامه و در تابستان ۱۴۰۰ نیز این عدد به ۲۰۰ هزار کاربر فعال افزایش یافت.

در حال حاضر آیتول با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نصب، بیش از هر اپلیکیشن دیگری در حوزه خدمات آنلاین خودرو توسط کاربران نصب شده است. علاوه‌براین، تا امروز ۷ میلیون و ۴۶۸ هزار کاربر یکتا از وب‌سایت آیتول بازدید کرده‌اند.

کاربران وبسایت آیتول

از مجموع کاربران این سامانه ۶۵ درصد مرد و ۳۵ درصد زن هستند که بیشترین تعداد آن‌ها (بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر یکتا) ساکن تهران بوده و اصفهان با بیش از ۷۷۵ کاربر و شیراز با بیش از ۵۲۸ هزار کاربر سایر استان‌هایی هستند که بیشترین تعداد کاربر یکتا در آیتول را دارند.

کاربران آیتول

این آمار و ارقام باعث شده عبیری آیتول را با فاصله زیادی جلوتر از رقبا بداند. او درباره جایگاه آیتول گفت: «آیتول در هر یک از سرویس‌های خود، مثل بیمه یا پرداخت، رقبای شناخته‌شده‌ای دارد؛ اما در میان سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات خودرویی، فاصله زیادی با رقبایش دارد.» او بخش خدمات عمومی مثل شهرداری یا وزارت راه را نیز سرویس‌دهنده‌های سامانه خود دانسته که البته گاهی تداخل‌هایی با آن‌ها دارند. او درباره رقابت با این نهادها گفت:

این بخش‌ها رقیب ما نیستند، زیرا تا زمانی که کسب‌وکار محسوب نشوند در درازمدت جایگاهی در بین مردم نخواهند داشت؛ چراکه عموماً سرویس‌های دولتی محبوبیت و کاربرد چندانی میان مردم ندارند و کسب‌وکارهای خصوصی نزد مردم محبوب‌تر هستند.

پس از این که در تابستان ۱۳۹۸ آیتول به شهرداری متصل شده و سرویس طرح ترافیک را پیاده‌سازی کرد، برخی شایعه وجود ارتباطات خاص میان این سامانه با برخی نهادهای عمومی و دولتی را مطرح کردند. او در ادامه در واکنش به این موضوع گفت:

ارتباط خاصی میان ما و این نهادها وجود ندارد. ما به هریک از بخش‌های دولتی که مراجعه کردیم، تلاش کردیم سرویسی که به کمک آن‌ها ارائه می‌کنیم سرویسی برای عموم باشد. برای مثال، پرداخت عوارض طرح ترافیک تهران خارج از وب‌سایت شهرداری برای اولین بار در آیتول اتفاق افتاد؛ اما سرویسی که مابه‌ازای این سرویس در شهرداری تهران تولید شد دراختیار تمام اپلیکیشن‌های دیگر نیز قرار گرفت و ما هرگز بحث انحصار را نسبت به این گونه خدمات نداشتیم.

افزایش ۲۰ میلیاردی سرمایه آیتول

بخش قابل توجهی از گسترش دامنه فعالیت‌ها و در پی آن افزایش کاربران آیتول مدیون افزایش سرمایه‌ای است که در سال ۱۴۰۰ برای این مجموعه اتفاق افتاد. به گفته عبیری، آیتول تا سال ۱۴۰۰ به صورت کاملاً خصوصی و شخصی پیش رفته و هیچ سرمایه‌گذاری از جانب سرمایه‌گذارها روی آن انجام نشده بود.

او در ادامه به جذب سرمایه در آیتول اشاره کرد و گفت:

سال گذشته، اقدام به افزایش سرمایه کردیم و توسط مجموعه شناسا، بازوی سرمایه‌گذاری گروه مالی پاسارگاد ۲۰ میلیارد افزایش سرمایه در آیتول اتفاق افتاد.

طبق اعلام او، این ۲۰ میلیارد تومان امکان تبلیغات، جذب مشتری و کاربر جدید را به این مجموعه داد. بدین‌ترتیب، در پایان سال ۱۴۰۰، کمپین ۳۶۰ درجه توسط آیتول راه‌اندازی شد که تبلیغات محیطی و دیجیتال را شامل می‌شد.

متاثر از این فعالیت‌ها در ۳ ماهه آخر سال ۱۴۰۰ تعداد بازدیدکنندگان یکتای سایت آیتول نسبت به ۳ ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ رشد ۸۰ درصدی داشته است. علاوه‌براین، فعالیت‌های تبلیغاتی در این مجموعه در سال ۱۴۰۰ منجر به بهبود ۳۵ درصدی دیده شدن برند آیتول شد. طبق گزارش سالانه آیتول، به کمک تبلیغات آگاهی از برند آیتول رشد ۱۵ درصدی داشته است؛ همچنین، انتخاب آیتول به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات خودرو نیز ۲ برابر شده است.

فروکش کردن موج کرونا در کشور نیز در افزایش استفاده از آیتول تأثیرگذار بوده است. بهبود این وضعیت به گونه‌ای بوده است که در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۰۴ هزار خودرو بیمه آنلاین خریداری کرده‌اند. سهم آیتول از این بازار در ابتدای سال گذشته ۲/۱ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۰ با رشد حدوداً ۱۵ درصدی به ۱۶ درصد از کل بازار آنلاین بیمه رسید و حالا، این سامانه در نظر دارد در سال ۱۴۰۱ این سهم را به ۲۵ درصد برساند.

سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه

رشد ۷۷۵ درصدی خرید آنلاین بیمه در آیتول

آیتول در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۷۷۵ درصدی در خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را تجربه کرده است. همچنین در سال ۱۴۰۰، ۷۰۰ دستگاه خودرویی که پیش از این سابقه بیمه نداشتند، از آیتول بیمه بدنه خریداری کرده‌اند. در حوزه پرداخت عوارض سالانه خودرو، که در سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد بوده است، ۳۵ درصد از آن به‌صورت آنلاین پرداخته شده که سهم آیتول از این میزان ۴۵ میلیارد تومان بوده است.

طبق گزارش سال ۱۴۰۰ آیتول، مجموع عوارض آزادراهی کشور در این سال، ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است که ۶۰ درصد از آن به صورت آنلاین پرداخت شده و سهم آیتول از مجموع این پرداخت آنلاین ۱۱ درصد، معادل ۱۴ میلیارد تومان بوده است. همچنین، درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ در حدود ۱۱۹ هزار خودروی یکتا ازطریق آیتول طرح ترافیک گرفته‌اند، در سال ۱۴۰۰ این تعداد رشد ۴۰ درصدی داشته و به ۱۶۷ هزار خودروی یکتا رسیده است. همچنین، در گزارش سالانه این سامانه آمده است که در سال گذشته، اندازه بازار طرح ترافیک کشور ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است که تمام آن به صورت آنلاین پرداخت شده است.

در مجموع، در سال ۱۴۰۰، بیش از ۹۶۷ هزار خودروی یکتا در آیتول پرداخت داشته‌اند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ این عدد در حدود ۵۸۴ هزار خودروی یکتا بوده است. در زمینه تعداد پرداخت نیز آیتول در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹، رشد ۷۲ درصدی داشته و از نظر میانگین تعداد خدمات نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

چالش‌هایی که آیتول با آن‌ها روبه‌رو است

کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فناوری همواره با مشکلات مالی و قانونی مواجه هستند و مجموعه آیتول هم در این زمینه متفاوت با سایرین نیست. عبیری بزرگ‌ترین چالش مجموعه‌اش در سال ۱۴۰۰ را بحث رگولاتوری دانست و گفت:

سال ۱۴۰۰ به لحاظ فشار‌هایی که از جانب رگولاتور به ما وارد می‌شد سال مبارزه با نابودی بود. در کنار آن، چالش‌هایی متأثر از شرایط اقتصادی و مسئله مهاجرت نیروی انسانی نیز داشتیم.

موضوع قطعی سرویس‌های این سامانه از جانب رگولاتور در سال گذشته باعث شد این سامانه ۳۵۸ روز قطعی سرویس نوبت‌دهی معاینه فنی، ۱۵۵ روز قطعی سرویس خلافی خودرو، ۴۰ روز قطعی سرویس شهرداری تهران، ۲۳ روز قطعی سرویس عوارض آزادراهی و ۲۱ روز قطعی سرویس بیمه خودرو را داشته باشد.

قطعی سرویس‌های آیتول

مدیرعامل آیتول این چالش‌ها را عامل از دست رفتن سرمایه، وقت و محصولی که این مجموعه ارائه کرده دانست و در انتقاد به این مسئله گفت:

با قطعی این سرویس‌ها وقت و سرمایه ما از بین می‌رود و نمی‌توانیم از سرویسمان بهره لازم را ببریم. بخش بیمه ما چالش‌های رگولاتوری فراوانی داشت و شرکت‌های بیمه به دلیل فشارهای رگولاتور با ما همکاری نمی‌کردند. سرویس خلافی ما نیز چالش‌هایی را با پلیس، به‌عنوان رگولاتور این حوزه داشت. به‌روزرسانی‌های سیستم‌های شهرداری تهران هم مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کرد و مجبور بودیم تغییراتی را در سرویس‌هایمان ایجاد کنیم.

چالش‌های موجود در هزینه و درآمد نیز دیگر مشکلی است که عبیری به آن اشاره کرده و توضیح داد: «بخشی از خدمات ما دولتی یا نزدیک به دولت است که درآمد ما از آن‌ها با تورم رشد نمی‌کند؛ این در حالی است که هزینه‌های ما با تورم و حتی بیشتر از میزان تورم در حال رشد کردن است و این مسئله کسب‌وکار ما را با چالش‌هایی مواجه کرده است.»

تأمین امنیت کاربران آیتول

مسئله تأمین امنیت اطلاعات کاربران در سامانه‌های خدماتی از موضوعاتی است که همواره نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند. امیرحسین عبیری درباره چگونگی حفاظت از اطلاعات کاربران در آیتول اعلام کرد:

در خصوص زیرساخت‌های امنیتی و جلوگیری از نفوذ به آیتول در سال ۱۴۰۰ جایزه‌ای در نظر گرفتیم برای کسی که ایراد یا باگ در سیستم آیتول پیدا کند. در نهایت ۱۳ آسیب‌پذیری معتبر توسط افراد کشف شد که آن‌ها را رفع کردیم و به کسانی که آن‌ها را پیدا کرده بودند نیز جایزه دادیم.

به گفته او، این مجموعه تلاش کرده با بهبود زیرساخت‌های خود مانع از نشر اطلاعات از صندوق آیتول شود. علاوه‌براین، آیتول با آزمایشگاه‌های امنیتی کشور نیز تعاملاتی داشته و تاییدیه امنیتی آزمایشگاه دانشگاه شریف را دریافت کرده است. همچنین به گفته عبیری، چک‌لیستی را که شرکت فتا برای تأمین امنیت داده‌ها در شرکت‌ها ارائه کرده، در آیتول رعایت شده و گزارش آن به پلیس فتا ارائه شده است.

او در ادامه درباره اطلاعاتی که دراختیار این سامانه قرار می‌گیرد نیز گفت:

اطلاعات موجود در آیتول صرفاً شماره موبایل و شماره پلاک ماشین‌هایی است که خود کاربران وارد کرده‌اند. علاوه‌براین، استعلام‌هایی را که سازمان‌های دولتی براساس همین اطلاعات به ما می‌دهند کنار همین اطلاعات قرار گرفته و از آن‌ها برای ارائه خدمات استفاده می‌کنیم.

عبیری در پاسخ به این که برخی کاربران اعلام کرده‌اند بدون استفاده از آیتول یا نصب اپلیکیشن آن، این سامانه به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته و برایشان پیامک ارسال می‌کند، گفت: «چنین مسئله‌ای مطلقاً وجود ندارد و هرکس این مسئله را دارد می‌تواند با پشتیبانی ما تماس بگیرد تا تاریخچه استفاده‌اش از سرویسمان را به او ارائه کنیم.»

او همچنین بر صحت اطلاعات موجود در گزارش سالانه آیتول تأکید کرد و گفت: «داده‌هایی که ما در گزارش سالانه جمع‌آوری و استفاده کردیم فقط معطوف به داده‌های خودمان نیست، بلکه از داده‌های سرویس‌دهنده اصلی که در آن حوزه با ما همکاری داشته هم استفاده کرده‌ایم که رسانه‌ها برای صحت‌سنجی آن‌ها می‌توانند به مجموعه‌ها و ارگان‌ها مراجعه کنند و این اطلاعات را ارزیابی کنند.»

*نسخه کامل گزارش سالانه آیتول را از اینجا ببینید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا