zoomit

مخترع اولین موبایل دنیا روزانه زمان اندکی از گوشی استفاده می‌کند

مخترع اولین موبایل دنیا روزانه زمان اندکی از گوشی استفاده می‌کند

اگر از نوجوانان امروزی بپرسید چه کسی گوشی‌های همراه را اختراع کرده است، به‌احتمال زیاد اکثر آن‌ها به‌اشتباه نام استیو جابز را اعلام خواهند کرد. اگرچه جابز به‌عنوان یکی از نام‌آوران دنیای فناوری شناخته می‌شود، او هرگز گوشی‌های همراه را اختراع نکرد. علاوه‌براین وی مخترع دستگاه پخش MP3 یا کامپیوترهای شخصی نیز نبود.

افتخار اختراع گوشی‌های همراه متعلق به مارتین کوپر است. وی در سال ۱۹۷۳ در شرکت موتورولا، اولین گوشی همراه موسوم به DynaTAC 8000X را اختراع کرد. او هفته‌ی گذشته در ۹۲ سالگی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی حاضر شد که در آن مجری برنامه اعلام کرد هر‌روز حداقل پنج ساعت را صرف کار‌کردن با گوشی همراه خود می‌کند. کوپر در پاسخ به مجری گفت بهتر است برای زندگی‌اش وقت بگذارد.

مخترع گوشی‌های هوشمند گفت روزانه کمتر از ۵ درصد وقت خود را صرف کارکردن با گوشی می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد کوپر اولین کسی است که دیدگاهش درباره‌ی استفاده از گوشی‌های همراه با افکار عمومی سازگار نیست. داده‌های سال گذشته‌ی Statista نشان می‌دهد ۴۶ درصد از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در یکی از نظرسنجی‌ها اعلام کردند که هرروز ۵ تا ۶ ساعت با گوشی خود کار می‌کنند و ۱۱ درصد از آن‌ها نیز روزانه ۷ ساعت یا بیشتر مشغول استفاده از گوشی هستند.

کوپر زمانی‌که در موتورولا کار می‌کرد، ایده‌ی گوشی همراه را ارائه داد. محدودیت‌های گوشی‌های سنتی آن زمان وی را آزار می‌داد؛ بنابراین، به این فکر افتاد گوشی همراهی بسازد که کاربر بتواند آن را هرکجا که می‌رود، با خود حمل کند.

او می‌خواست دستگاه مدنظرش به‌اندازه‌ای باشد که بتوان آن را در جیب گذاشت؛ اما ابعاد آن برای قرارگرفتن بین گوش و دهان برای مکالمه نیز مناسب باشد. همچنین، دوست داشت همه‌ی شماره‌تلفن‌های شخصی خود را همیشه به‌همراه داشته باشد و درنهایت، این اتفاق افتاد. او می‌گوید دسترسی همیشگی به گوشی و فهرست مخاطبان بزرگ‌ترین دستاورد او است.

کوپر مخترع اولین گوشی همراه

موتورولا آن‌قدر از ایده‌ی کوپر خوشش آمد که میلیون‌ها دلار صرف ساخت گوشی همراه مدنظر او کرد. این شرکت برای ساخت اولین گوشی همراه از فناوری به‌کاررفته در ساخت بی‌سیم‌های پلیس بهره گرفت و پس از سه‌ ماه تلاش، موفق شد محصولی کارآمد تولید کند. کوپر برای انجام اولین آزمایش عمومی خود، ۳ آوریل ۱۹۷۳ درمقابل خبرنگاران با جوئل انگل، رئیس AT&T تماس گرفت و گفت:

جوئل، من مارتی هستم. من با یک گوشی همراه با شما تماس می‌گیرم؛ یک گوشی دستی واقعی و قابل‌حمل.

گوشی موتورولا DynaTAC 8000X تا ۱۰ سال پس از معرفی برای عموم عرضه نشد. این گوشی سرانجام با برچسب قیمت ۳,۹۹۵ دلار دردسترس کاربران قرار گرفت و این یعنی بدون درنظرگرفتن نرخ تورم، قیمت آن از دو دستگاه گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ بیشتر بوده است. وزن این گوشی تقریباً یک کیلوگرم بود و ۲۵٫۴ سانتی‌متر طول داشت. باتری این دستگاه در ۱۰ ساعت کاملاً شارژ می‌شد و تا ۲۵ دقیقه دوام می‌آورد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • خودنمایی ظاهر خشمگین ROG Phone 6 در رندرهای منتسب‌ به گوشی گیمینگ جدید ایسوس
  • مقایسه گلکسی S22 اولترا و پیکسل ۶ پرو؛ زمانی که سامسونگ بر جایگاه گوگل می‌نشیند!

اگرچه برچسب قیمتی نزدیک به ۴۰۰۰ دلاری اولین گوشی همراه بسیار زیاد بود، اختراع کوپر به‌ویژه میان بازرگانان و فعالان وال‌استریت و افرادی که شغلشان ایجاب می‌کرد روزانه با افراد زیادی تماس برقرار کنند، محبوبیت بسیار زیادی به‌دست آورد. داستان کوپر احتمالاً به‌زودی روی پرده‌های سینما نیز به‌نمایش درخواهد آمد. او کتابی به‌نام «بریدن بند ناف» نوشت که سال گذشته منتشر شد و اکنون استودیوهای فیلم‌سازی به وی مراجعه کرده‌اند تا داستان زندگی‌اش را به‌صورت فیلم به‌نمایش درآورند.

اکنون با گذشت چندین سال از معرفی اولین گوشی همراه، فناوری پیشرفت بسیار زیادی کرده است و گوشی‌های هوشمند امروزی به یکی از ضروری‌ترین ابزارها میان کاربران سراسر دنیا تبدیل شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، همه‌ی ما می‌توانیم از کوپر برای ارائه‌ی این ایده‌ی بسیار جذاب تشکر کنیم.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا