zoomit

مجاز شدن فروشگاه‌های برنامه جایگزین اپ‌استور برای آیفون چه معنایی دارد؟

مجاز شدن فروشگاه‌های برنامه جایگزین اپ‌استور برای آیفون چه معنایی دارد؟

رایلی تستوت، سازنده‌ی فروشگاه برنامه‌ی AltStore نظر خود را درمورد پشتیبانی iOS از فروشگاه‌های برنامه‌ی شخصی‌ثالث به‌اشتراک گذاشته است. AltStore یک فروشگاه اپلیکیشن جایگزین برای سیستم‌عامل موبایلی اپل است که کاربران می‌توانند درصورت تمایل حتی بدون جیلبریک و با استفاده‌ از برخی ابزارهای توسعه‌دهندگان، آن را روی آیفون خود نصب کنند. اگر اپل سرانجام امکان استفاده از این نوع فروشگاه‌ها را در iOS فراهم کند، می‌توان بدون هیچ‌نوع ترفند یا ابزار خاصی، از پلتفرم‌هایی مثل AltStore روی آیفون و آیپد استفاده کرد.

تستوت اعتقاد دارد بازتر شدن iOS و اجازه‌دادن به فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث می‌تواند برای کاربران ضررهایی به‌دنبال داشته باشد. او می‌گوید:

فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین اپ‌استور می‌توانند روی تجربه‌ی کاربری، تأثیر منفی داشته باشند.

براساس اعلام سازنده‌ی AltStore، فروشگاه اپ‌استور نقش مهمی در یکپارچگی و امنیت iOS دارد زیرا همه‌ی برنامه‌های منتشرشده در این پلتفرم از دستورالعمل‌های اپل پیروی می‌کنند و مراحل بررسی نسبتاً سخت‌گیرانه‌ی این شرکت را گذرانده‌اند. تستوت، اپ‌استور را به‌عنوان مکانی واحد که کاربران به آن اعتماد دارند، توصیف می‌کند؛ اگرچه وی معقتد است این فروشگاه نقص‌هایی هم دارد.

تستوت اعتقاد دارد فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین در iOS احتمالاً تجربه‌ی کاربری کاربران و توسعه‌دهندگان را مختل می‌کنند. علاوه‌بر نگرانی‌های امنیتی، این واقعیت نیز اهمیت دارد که توسعه‌دهندگان اپ‌استور نگرانی خاصی درمورد سیستم پرداخت و توزیع ندارند. وی در بخشی از توضیحات خود اظهارداشت:

نداشتن نگرانی درمورد سیستم پرداخت یا توزیع برنامه‌ها برای توسعه‌دهندگان اپ‌استور یک مزیت بسیار بزرگ است.

تستوت همچنین اعلام کرده است شاید برخی شرکت‌های بزرگ مثل متا نیز تصمیم بگیرند فروشگاه‌های برنامه‌ی مخصوص خود را ایجاد کنند تا بدین‌ترتیب دستورالعمل‌های اپ‌استور را دور بزنند. این موضوع باعث می‌شود کاربران مجبور شوند برای دسترسی به برنامه‌های موردنیاز خود چندین فروشگاه روی دستگاه خود نصب کنند. درعین‌حال، شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت پول به توسعه‌دهندگان، آن‌ها را به انتقال برنامه‌ها از اپ‌استور به فروشگاه‌های غیررسمی ترغیب کنند.

۹to5Mac می‌نویسد، در چنین شرایطی باید از چند فروشگاه برنامه‌ی مختلف روی دستگاه خود استفاده کنید و درغیر این‌صورت، نمی‌توانید به برنامه‌هایی که قبلاً از آن‌ها استفاده می‌کردید دسترسی داشته باشید. مسئله این نیست که برای دریافت برنامه‌های جدید از فروشگاه‌های شخص‌ثالث استفاده کنید؛ نکته‌ی مهم این است که فقط برای ادامه‌ی استفاده از برنامه‌هایی که درحال‌حاضر روی آیفون یا آیپد نصب شده‌اند، باید فروشگاه‌های جایگزین را روی دستگاه خود نصب کنید.

سازنده‌ی AltStore بارگذاری جانبی را بهترین جایگزین برای اپل می‌داند تا بدین‌ترتیب از قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا پیروی و به‌طور هم‌زمان از اپ‌استور و توسعه‌دهندگان آن محافظت کند.

تستوت می‌گوید وادار کردن کاربران به بارگذاری برنامه‌ها با استفاده از مک، تعداد شرکت‌های علاقه‌مند به توزیع اپلیکیشن‌ در پلتفرم‌های غیر از اپ‌استور را کاهش می‌دهد، درحالی‌که توسعه‌دهندگانی مثل او می‌توانند پروژه‌های خود را بدون ترفند خاصی بین کاربران توزیع کنند. وی می‌گوید:

در این سناریو، برنامه‌های موفق برای خروج از اپ‌استور انگیزه‌ی کمی خواهند داشت؛ فرایند بارگذاری جانبی برنامه‌ها باعث می‌شود افرادی که دانش فنی کمتری دارند نسبت به استفاده از این ویژگی منصرف شده و پایگاه کاربران بالقوه‌ی این روش کاهش خواهد یافت. این درحالی است که برنامه‌هایی مثل دلتا که انتشار آن‌ها در اپ‌استور مجاز نیست، همچنان می‌توانند وجود داشته باشند.

درحالی‌که شخصاً اعتقاد دارم قابلیت بارگذاری جانبی محدود، تعادل مناسبی میان انعطاف‌پذیری و امنیت برقرار می‌کند، اما مهم نیست من چه فکری می‌کنم زیرا اپل به‌وضوح از این قانون پیروی خواهد کرد. سؤال مهم این است که غول فناوری کوپرتینویی چگونه این کار را انجام خواهد داد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل کوتاه آمد؟ فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر احتمالاً به iOS راه می‌یابند
  • مدیرعامل اپیک گیمز: قدرت اپل باید به تن هر سیاست‌مداری لرزه بیندازد

درحال‌حاضر این‌که اپل چگونه امکان استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث را در iOS فراهم خواهد کرد دقیقاً مشخص نیست زیرا همه‌ی خبرها و گزارش‌ها در این‌مورد صرفاً درحد شایعه هستند.

درحالی‌که تستوت نقاط قوت و اهمیت اپ‌استور را برای امنیت iOS و کاربران این سیستم‌عامل توضیح داده است، اما اجازه دادن به فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین یا قابلیت بارگذاری جانبی برنامه‌ها روی آیفون و آیپد احتمالاً برای بیشتر کاربران اهمیت زیادی نخواهد داشت.

کافی است نگاهی به عملکرد اندروید داشته باشیم. این سیستم‌عامل امکان استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین پلی‌استور را دراختیار کاربران خود قرار داده است و علاوه‌براین می‌توان برنامه‌های مختلف را به‌طور مستقیم و بدون دردسر روی دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل نصب کرد. بااین‌حال، همه‌ی توسعه‌دهنگان بزرگ، برنامه‌های خود را در فروشگاه رسمی گوگل‌پلی منتشر می‌کنند زیرا اکثر کاربران معمولی اطلاعی از سایدلود یا همان بارگذاری جانبی ندارند و همواره اولین انتخاب آن‌ها برای نصب برنامه‌های جدید، فروشگاه رسمی اندروید است.

اگر iOS مثل اندروید امکان استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ی غیررسمی را فراهم کند، اپ‌استور همچنان به‌عنوان پلتفرم منتخب کاربران و البته توسعه‌دهندگان به فعالیت خود ادامه خواهد داد زیرا اکثر افراد به این فروشگاه برای دانلود و توزیع برنامه‌ها اعتماد دارند. حتی مارک زاکربرگ هم از اهمیت این موضوع کاملاً آگاه بوده و تمایل ندارد برنامه‌های خود را از یکی از سودآورترین فروشگاه‌های آنلاین جهان، حذف کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا