zoomit

فهرستی از نامطمئن‌ترین گوشی های شیائومی؛ زمانی‌که کیفیت فدای کمیت می‌شود

فهرستی از نامطمئن‌ترین گوشی های شیائومی؛ زمانی‌که کیفیت فدای کمیت می‌شود

در دنیای گوشی‌های هوشمند، شیائومی را به‌جرئت می‌توان پدیده‌ به‌حساب آورد؛ شرکتی که توانست با تولید گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه، نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. در میان گوشی‌های این شرکت چینی، سری‌های ردمی نوت و می جزو موفق‌ترین محصولات بوده‌اند و از سال ۲۰۱۸ تاکنون نیز، برند زیرمجموعه‌ی پوکو توانسته است نظر همگان را به‌ خود جلب کند.

اگرچه شیائومی با گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای و گران‌قیمتش موفق شده است بسیاری از مواقع سرخط خبرها را ازآنِ خود کند، می‌توان گفت که موفقیت اصلی شرکت مذکور از پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه و محصولات میان‌رده‌اش سرچشمه می‌گیرد. در سال‌های اخیر، غول گوشی‌ساز چینی ارتشی از گوشی‌های هوشمند موفق را روانه‌ی میدان کرده و توانسته است لشکریان بی‌شماری از کاربران را طرفدار خود کند؛ بااین‌حال، شیائومی نیز در سال‌های فعالیتش، مأموریت‌های شکست‌خورده‌ای در تولید گوشی‌های هوشمند داشته است.

تاکنون، کیفیت نمایشگرهای IPS یکی از معضلات اصلی گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی شیائومی بوده است. بعضی از کاربران شیائومی قطعاً با Tianma، یکی از تأمین‌کنندگان اصلی این شرکت، آشنا هستند. شرکت تیانما که وظیفه‌ی تأمین بخشی از پنل‌های IPS LCD را برعهده دارد، بسیاری از محصولات شیائومی را با مشکل نمایشگر مواجه کرده است.

مشکلات دیگری نیز در گوشی‌های شیائومی شناسایی و به سلب اعتماد کاربران از برخی از گوشی‌ها منجر شده است. در مطلب حاضر، بعضی از گوشی‌های هوشمند مشکل‌ساز و نامطمئن شیائومی را بررسی می‌کنیم.

گوشی‌های نامطمئن شیائومی

بسیاری از گوشی‌های نامطمئن عرضه‌‌شده‌ی شیائومی در سال‎‌های اخیر مشخصات مشترکی داشته‌اند که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عرضه‌ی زودهنگام و طی‌نکردن آزمایش‌های لازم
  • انجام‌ندادن آزمایش‌های دقیق روی گوشی
  • بروز مشکل در مراحل حمل‌و‌نقل
  • تشخیص‌ندادن مشکلات جزئی به‌دلیل انجام‌نشدن آزمایش‌های مطمئن

متأسفانه با وجود داشتن مشکلات شناخته‌شده در بین کاربران، بعضی از گوشی‌های شیائومی محصولات موفقی محسوب شده‌اند. کاربران این گوشی‌ها به‌دلیل مربوط‌بودن برخی از مشکلات به ایرادات سخت‌افزاری، چاره‌ای جز کنارآمدن با آن‌ها نداشتند.

برای مثال، مشکل هاله‌ی نمایشگر تیانما حل‌نشدنی بود و کاربران فقط می‌توانستند با جلوگیری از افزایش نور صفحه، به‌نوعی آن‌ را دور بزنند. اگر مشکلات نرم‌افزاری باشد، موضوع کمتر دردسرساز است؛ چراکه شیائومی می‌تواند با انتشار به‌روزرسانی آن‌ها را برطرف کند؛ اما متأسفانه گوشی‌های ایراددار شامل این موضوع نمی‌شوند.

گوشی‌های مجهز به نمایشگر IPS تیانما

اگرچه نام تیانما (Tianma) را در اخبار شیائومی زیاد نمی‌شنویم، این نام برای کاربران گوشی‌های ردمی کاملاً شناخته‌شده است. درحال‌حاضر، گوشی‌های شیائومی و ردمی کمتری از این صفحه استفاده می‌کنند؛ ولی در گذشته تیانما تعداد زیادی از کاربران گوشی‌های مذکور، به‌ویژه سری ردمی نوت را دچار مشکل کرده بود. اگر گوشی شما از نمایشگر تیانما استفاده می‌کند، به‌احتمال ۹۰ درصد می‌توان گفت شما هم به مشکل هاله‌ی نمایشگر دچار می‌شوید.

ایراد مذکور همچون سوختگی نمایشگرهای امولد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. هاله‌ی صفحه می‌تواند به شکل محدوده‌های نورانی ثابت یا حتی نمایش بعضی از آیکون‌ها مثل باتری و وای‌فای حین مشاهده‌ی فیلم یا کار با گوشی در جاهای دیگر نمایشگر باشد. برای حل این مشکل، روش‌هایی مثل کم‌کردن نور صفحه و کالیبره‌کردن رنگ‌ها وجود دارد؛ ولی حل اساسی‌تر آن به فلش‌کردن گوشی با کاستوم رام نیاز دارد.

هاله ی نمایشگر تیانما

شیائومی به‌دلیل سخت‌افزاری‌بودن ایراد مذکور، نتوانسته است آن را رفع کند. متأسفانه این شرکت همچنان از پنل‌های تیانما در محصولات ارزان‌قیمتش استفاده می‌کند؛ اما گوشی‌های جدیدتر همچون سری ردمی نوت کمتر دچار مشکل هاله‌ی نمایشگر می‌شوند. شاید به‌لطف محبوبیت نرخ نوسازی بیشتر و استفاده از پنل امولد در گوشی‌های جدید، بتوان امیدوار بود که شیائومی استفاده از تیانما را در محصولاتش متوقف کند. گوشی‌هایی که دچار مشکل هاله‌ی نمایشگر می‌شوند، در‌ادامه ذکر شده‌اند:

  • ردمی نوت ۸
  • ردمی نوت ۷
  • ردمی نوت ۵
  • می A2 (6X)

در زمان عرضه‌ی گوشی‌های مذکور، شیائومی از بدترین نمایشگرهای تیانما استفاده می‌کرد. این مسئله را می‌توان از میزان فراوان ایراد هاله‌ی صفحه در محصولات عرضه‌شده نتیجه‌گیری کرد. همان‌طور‌که اشاره کردیم، امروزه نمایشگرهای تیانمای کمتری استفاده می‌شوند؛ چراکه شیائومی به استفاده از پنل‌های امولد روی آورده است. متأسفانه نمایشگرهای امولد همیشه بهترین گزینه‌ی موجود نیستند و شیائومی برای کاهش هزینه‌ها از نمایشگرهایی استفاده می‌کند که احتمال بروز مشکل هاله‌ یا سوختگی صفحه در آن‌ها وجود دارد.

حسگرهای اثرانگشت نامطمئن

یکی دیگر از مشکلات مزمن گوشی‌های شیائومی و ردمی به حسگر اثرانگشت آن‌ها مربوط می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها با کابل فلت مشکل دارند که به کارنکردن حسگر اثرانگشت منجر می‌شود. محصولات زیر دچار این مشکل هستند:

  • ردمی نوت ۹T
  • ردمی نوت ۹ پرو
  • ردمی نوت ۹Sحسگر اثرانگشت شیائومی

گوشی‌های اشاره‌شده همگی ایراد حسگر اثرانگشت داشتند که شیائومی را ناچار کرد با تغییر طراحی سری ردمی نوت ۱۰ آن را برطرف کند. به‌احتمال‌ زیاد، آزمایش‌نکردن دقیق حسگر اثرانگشت دلیل اصلی بروز عیب سخت‌افزاری در دستگاه‌های مذکور شده است که بسیاری از کاربران را وادار کرد برای حل مشکل، به خرید کابل فلت جدید و تعویض آن روی بیاورند. خوشبختانه فناوری مرتبط با ایراد مذکور چندان پیچیده نبود و امکان برطرف‌کردن آن وجود داشت.

مشکل وحشتناک گوشی می ۸ شیائومی

گوشی می ۸ شیائومی یکی از موارد بسیار نادر فهرست ما است. اگرچه گوشی مذکور پرچم‌داری قدرتمند و گران با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ بود، شیائومی آن را با ایرادی وحشتناک روانه‌ی بازار کرد. می ۸ که شباهت ظاهری زیادی به آیفون ایکس داشت و از فیس آی‌دی برخوردار بود، دچار مشکل بزرگی در تراشه‌ی وای‌فای بود که بارها آن را کاربران گزارش دادند؛ اما هیچ‌گاه برطرف نشد.

می 8 شیائومی

مشکل مذکور بسیاری از طرفداران سری می را از خرید این گوشی بازداشت و آن را به یکی از بدترین پرچم‌دارهای شیائومی تبدیل کرد. ازآن‌‌‌جاکه می ۸ گوشی پرچم‌دار و گران‌قیمتی بود، وجود چنین مشکل مهمی افتضاح بزرگی به‌حساب می‌آمد.

پوکو M3 و مرگ ناگهانی

گوشی میان‌رده‌ی پوکو M3 را که اواخر ۲۰۲۰ عرضه شد، می‌توان یکی از محصولات نامطمئن شیائومی محسوب کرد. طبق گزارش‌‌ها، بعضی از گوشی‌های این مدل پس از خاموش‌کردن صفحه به کما می‌رفتند. مرگ ناگهانی گوشی مذکور در آن زمان، فاجعه‌ای بزرگ برای پوکو M3 به‌شمار می‌رفت و بسیاری از کاربران را از برند پوکو ناامید کرد. پس از بروز مشکل مذکور، پوکو آزمایش‌های دقیق‌تری روی محصولاتش انجام داد تا از تکرار چنین اشتباهی جلوگیری کند.

دوربین بیرون‌آمدنی می ۹T و ۹T پرو و گوشی‌های ردمی K20 و K20 پرو

۲۰۱۹ را می‌توان سال نمایشگرهای تمام‌صفحه و دوربین‌های بیرون‌آمدنی دانست. بااین‌حال، ترند دوربین‌های بیرون‌آمدنی چندان پایدار نبود و بسیاری از شرکت‌ها استفاده از بریدگی نمایشگر را ترجیح دارند. اگرچه ایده‌ی دوربین بیرون‌آمدنی جالب است و می‌تواند صفحه را از شر بریدگی‌های مزاحم نجات دهد، مشکل بزرگی آن را همراهی می‌کند: موتوری و مکانیکی بودن سیستم خارج‌کردن دوربین! مکانیکی‌بودن دوربین باعث خراب‌شدن سریع آن می‌شود؛ مشکلی که شیائومی آن را تجربه کرد.

دوربین بیرون آمدنی شیائومی

گوشی‌های می ۹T و ۹T پرو مبتنی‌بر ردمی K20 و K20 پرو دو محصول بسیار جالب با طراحی تمام‌صفحه بودند؛ اما به‌کارگیری دوربین بیرون‌آمدنی دردسرهای زیادی برای بسیاری از کاربران به‌وجود آورد. بعضی مواقع، دوربین داخل قاب محافظ گوشی گیر می‌کرد و تنها با تمیزکردن سوراخ آن حل‌شدنی بود که بسیاری از کاربران از آن بی‌اطلاع بودند. پس از گوشی‌های مذکور، شیائومی برای آخرین‌بار از دوربین بیرون‌آمدنی در ردمی K30 پرو استفاده کرد و سپس آن را کاملاً کنار گذاشت.

می ۹ شیائومی و خرابی تراشه‌ی PMIC

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، فهرست گوشی‌های نامطمئن شیائومی به دستگاه‌های میان‌رده محدود نمی‌شود؛ زیرا تعداد زیادی از گوشی‌های سری می نیز سخت‌افزار معیوب داشتند. علاوه‌بر می ۸، می ۹، یکی از گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های شیائومی، نیز دچار مشکلات متعدد سخت‌افزاری بود. کاربران زیادی اعلام کردند که تراشه‌ی PMIC گوشی مذکور به‌راحتی خراب می‌شود که مشکلات فراوانی به‌بار می‌آورد.

می 9 شیائومی

همچنین، بیشتر کاربران می ۹ گزارش داده بودند که درصورت استفاده‌ی بیش از ۱۰ دقیقه از دوربین، دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. به‌نظر می‌رسید با گرم‌شدن گوشی، ناگهان باتری با سرعت زیادی تخلیه می‌شد. مشکل مذکور نه‌تنها در فیلم‌برداری دردسرساز بود؛ بلکه امکان مکالمه‌ی تصویری را از کاربران می‌گرفت. قطعاً می ۹ یکی از گوشی‌هایی است که شیائومی هرگز دوست ندارد خاطرش را زنده کند. پس از می ۸ و می ۹، این شرکت چینی فرایندهای آزمایش پرچم‌دارهایش را دقیق‌تر و از تکرار مشکلات جلوگیری کرد.

جمع‌بندی؛ شیائومی هنوزهم رقیبی موفق است

برخلاف بروز مشکلات ذکرشده، شیائومی توانست همچنان به جذب طرفدارانش در دنیا ادامه دهد. قطعاً گوشی‌های این شرکت مزایای بیشتری از معایبش دارند که کاربران را به خرید محصولات میان‌رده و گران‌قیمت آن ترغیب می‌کند. به‌جرئت می‌توان گفت که کیفیت محصولات شیائومی در سال‌های گذشته بهبود یافته است؛ درنتیجه، اخیراً شاهد بروز مشکلات چندانی در محصولات جدید این شرکت نبوده‌ایم.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا