zoomit

فناوری وای فای ۷ با سرعت ۵.۸ گیگابیت‌برثانیه‌ای تا سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود

فناوری وای فای ۷ با سرعت ۵.۸ گیگابیت‌برثانیه‌ای تا سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود

همچنان که کار روی ویژگی‌های وای فای ۷ ادامه پیدا می‌کند، محصولاتی در راه هستند که امکان پشتیبانی از این استاندارد جدید را دارند. هفته جاری، اینتل اعلام کرد کامپیوترهایی که امکان استفاده از ماژول وای فای ۷ را داشته باشند طی دو سال آینده به بازار عرضه می‌شوند.

اریک مک‌لافلین، معاون گروه محاسبات مشتریان و مدیراجرایی گروه ابزارهای بی‌سیم اینتل، در کنفرانس خبری که اخیراً برگزار شد اعلام کرد:

درحال‌حاضر‌، درحال توسعه‌ی Wi-Fi ‘802.11be اینتل هستیم تا گواهینامه Wi-Fi Alliance را دریافت کرده و تا سال ۲۰۲۴ آن را روی محصولات کامپیوتری مثل لپ‌تاپ‌ها نصب کنیم. انتظار داریم این فناوری در سال ۲۰۲۵ در بازارهای جهانی ظاهر شود.

انتظار می‌رود استاندارد ۸۰۲.۱۱be مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک که با نام Wi-Fi 7 نیز شناخته می‌شود، با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی در کنار باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی حداکثر پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتزی را ارائه دهد که درمقایسه با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی Wi-Fi 6/6E پیشرفت چشمگیری دارد.

همچنین، Wi-Fi 7 با مهاجرت از مدولاسیون کیوآام ۱۰۲۴ استاندارد Wi-Fi 6/6E به کیوآام ۴۰۹۶ و بهره‌مندی از قابلیت عملیات چندپیوندی و واحدهای منبع چندگانه توان‌عملیاتی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

به‌گفته مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، استاندارد جدید می‌تواند نرخ‌داده‌ای تا ۴۰ گیگابیت‌برثانیه به کاربران ارائه دهد که از نرخ‌داده‌ی ۹.۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای Wi-Fi 6/6E بسیار بالاتر است. اگرچه این ارقام برای دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر و لپ‍‌تاپ مقداری کمتر است، هنوز هم شاهد ارتقای سرعت درمقایسه با Wi-Fi 6E هستیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • وای فای ۷ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

درحال‌حاضر، اینتل انتظار دارد که لپ‌تاپ‌های مجهز به فناوری Wi-Fi 7 آینده‌اش درصورت پشتیبانی سیستم از کانال ۳۲۰ مگاهرتزی، کیوآام ۴۰۹۶ و قابلیت عملیات چندپیوندی بتواند نرخ‌داده‌ای تا ۵.۷۶ گیگابیت‌بر‌ثانیه به‌ارمغان بیاورد. بنابراظهارات اینتل، با فرض راندمان ۹۰ درصدی محصولات وای‌فای جدیدی که در باند ۶ گیگاهرتز کار می‌کنند، حداکثر سرعت بی‌سیم تخمینی فناوری جدید ۵.۱۹ گیابیت‌بر‌ثانیه است که درمقایسه با سرعت ۲.۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه‌ای تراشه‌های اینتل با استاندارد Wi-Fi 6E رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

به‌گفته‌ی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، انتظار می‌رود استاندارد ۸۰۲.۱۱be تا سال ۲۰۲۴ آماده شود. در‌همین‌حال، اینتل و سایر شرکت‌ها درحال توسعه‌ی فناوری‌های خود براساس ویژگی‌های اولیه این استاندارد هستند. اینتل معتقد است می‌تواند به‌خوبی از این زمان استفاده کرده و سرعت نهایی قابل استفاده در استاندارد Wi-Fi 7 را افزایش دهد. مک‌لافلین معتقد است:

ازآنجاکه بیش از یک سال تا انتشار ۸۰۲.۱۱be باقی مانده است، هنوز هم شانس ارتقای بیشتر سرعت پردازش وجود دارد.

درهمین‌حال، محصولات Wi-Fi 7 دیگری نیز در حال توسعه است. برای مثال، شرکت‌های تولیدکننده‌ی نیمه‌رساناها همچون برودکام و مدیاتک Wi-Fi 7 را به‌نمایش گذاشته‌اند و کوالکام نیز به روترهای شبکه‌خانگی با سرعت ۳۳ گیگابیت‌بر‌ثانیه اشاره کرده است. پیشرفت Wi-Fi 7 آنقدر به‌خوبی پیش می‌رود که بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این فناوری کاملاً Wi-Fi 6E را پشت سر بگذارد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا