zoomit

علت نازک‌ شدن مو چیست و چگونه می‌توان آن را متوقف کرد؟

علت نازک‌ شدن مو چیست و چگونه می‌توان آن را متوقف کرد؟

بدون شک مو یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های ظاهری افراد است و نقش بسیار مهمی در زیبایی انسان دارد. در میان مشکلات متعددی که ممکن است برای موها رخ دهد، نازک‌شدن مو ازجمله مشکلاتی است که قطعا زمان و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. اگر به‌دنبال علت نازک‌ شدن مو و راهکارهای درمان این مشکل هستید، به آدرس درستی مراجعه کرده‌اید. با ما همراه باشید تا با دلایل نازک‌شدن مو و موثرین راهکارهای درمان آن شنا شوید.

علت نازک شدن مو چیست؟

ژنتیک و سبک زندگی دو مورد از مهم‌ترین دلایل نازک‌شدن مو به‌شمار می‌روند؛ البته درکنار این دلایل، برخی از شرایط خاص پزشکی هم می‌توانند علت نازک‌ شدن مو باشند. ابتدا به معرفی برخی از رایج‌ترین دلایلی می‌پردازیم که به بروز این مشکل منجر می‌شوند:

افزایش سن

با افزایش سن احتمال نازک‌شدن موها افزایش می‌یابد؛ زیرا هم‌زمان با کند‌شدن فولیکول‌ها، رویش موهای جدید نیز به مرور زمان متوقف می‌شود. بااین‌وجود هرچه‌زودتر متوجه نازک‌شدن موهای خود شوید، می‌توانید درمان‌های موثر را نیز زودتر شروع و تا حد زیادی این مشکل را کنترل کنید.

مشکلات هورمونی

برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن یکی از مشکلات رایجی است که نازک‌شدن و ریزش موها را هم در مردان و هم در زنان به‌دنبال دارد. برهم‌خوردن این تعادل در بدن علاوه‌بر سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون، به مشکلات تیروئید نیز مربوط می‌شود. در بیشتر موارد درمان این عدم‌تعادل علاوه‌بر درمان مشکل نازک‌شدن موها، احساس بهتر و افزایش انرژی را هم به‌همراه خواهد داشت.

کمبود مواد مغذی

هرگونه کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن ممکن است به نازک‌شدن موها و حتی ریزش آن‌ها منجر شود؛ به‌عنوان مثال آهن و اسید فولیک هر دو به عملکرد صحیح فولیکول‌های شما کمک می‌کنند. هرگونه کمبود مواد مغزی درکنار تاثیری که روی ظاهر موهای شما دارند، سلامت کلی بدن‌تان را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و به‌همین دلیل باید این موضوع را جدی بگیرید و درمان‌های لازم را انجام دهید.

اضطراب بیش‌ازحد

اضطراب از راه‌های مختلفی روی بدن شما تاثیر می‌گذارد که یکی از آن‌ها ازبین‌بردن موهای جدیدی است که فولیکول‌های سر شما سعی در رشد آن‌ها دارند. از سوی دیگر اضطراب می‌تواند باعث شود تا موهای شما سریع‌تر از حالت عادی در چرخه‌ی رشد مو شل شوند و بریزند. این دو عامل در کنار یکدیگر می‌توانند نازک‌شدن موها را به‌همراه داشته باشند.

استفاده‌ بیش‌‌ازحد از ابزارها و محصولات مختلف

ابزارهای استفاده‌شده برای حالت‌دادن یا حتی خشک‌کردن مو مانند سشوار می‌توانند یکی از مهم‌ترین دلایل نازک‌شدن موها باشند. این ابزارها موهای شما را در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می‌دهند که درنهایت باعث آسیب‌دیدن ریشه‌ و تار مو می‌شوند. یکی از راه‌های موثر برای مقابله با اثرات تخریبی این ابزارها، استفاده از محصولات ضدحرارت قبل از به‌کاربردن آن‌ها است.

سفت‌بستن موها با کش‌ مو یا گیره و استفاده‌ی زیاد از اسپری‌ها و ژل‌های حالت‌دهنده‌ی مو نیز عاقبتی جز نازک‌شدن موها و حتی ریزش آن‌ها به‌دنبال نخواهند داشت. سعی کنید استفاده از این محصولات را به حداقل برسانید و درصورت استفاده نیز از محصولاتی مرغوب و باکیفیت استفاده کنید تا مواد آسیب‌زای کمتری با موهای شما برخورد داشته باشند. علاوه‌بر این موارد، رنگ‌کردن مداوم مو نیز می‌تواند از عواملی باشد که به نازک‌شدن تار موهای شما و ریزش آن‌ها منجر می‌شود.

وجود شرایط پزشکی خاصی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم هم نازک‌شدن موهای شما را به دنبال خواهند داشت:

  • زایمان‌
  • متوقف‌کردن مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • کاهش وزن قابل‌توجه در مدت کوتاه
  • تحت‌درمان‌بودن برای بیماری خودایمنی
  • داشتن نقص سیستم ایمنی
  • ابتلا به عفونت یا اختلال پوستی
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند روی، سلنیوم و ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)

درمان‌های موثر برای نازک‌شدن مو

در بسیاری از موارد می‌توان با راهکارهای ساده و موثر نازک‌شدن مو را درمان کرد. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بهترین و موثرترین درمان‌های نازک‌شدن مو هستند:

روغن‌تراپی موها

روغن‌های طبیعی یکی از موثرترین درمان‌های موجود برای موهای نازک هستند و مواد مغذی لازم را در اختیار موهای شما قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که روغن‌تراپی موهای نازک درصورتی موثر خواهد بود که نازک‌بودن موهای شما ریشه‌ی ژنتیکی نداشته باشد. یکی از روغن‌های بسیار مفید برای تقویت موهای نازک، روغن آرگان است. ماساژدادن کف سر با این روغن، به مرور زمان به بهبود خون‌رسانی به سر و افزایش ضخامت موها کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از روغن‌های گیاهی موثر که با استفاده از آن می‌توانید ضخامت موهای خود را افزایش دهید، روغن بادام تلخ است. این روغن مواد معدنی ضروری را در اختیار فولیکول‌های مو قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا موهای ضخیم‌تر و مقاوم‌تری داشته باشید. علاوه‌بر این روغن بادام تلخ به رشد مجدد موهای شما نیز کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که روغن‌تراپی موهای نازک را باید به‌صورت مداوم انجام دهید تا شاهد نتایج آن باشید.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا