zoomit

شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۱۰ میلیارد و شرکت‌های خلاق تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند

شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۱۰ میلیارد و شرکت‌های خلاق تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرم‌ها را یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در کشور دانسته و با اشاره به آسیب‌هایی که در دو ماه گذشته به این کسب‌وکارها وارد شده، بر لزوم اجرای برنامه‌هایی در راستای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی تأکید کرد:

در دو ماه اخیر فعالیت شماری از کسب‌وکارهایی که از بستر اینترنت و فضای مجازی برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کردند با مشکلاتی مواجه شده است. در همین راستا دولت با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی تلاش می‌کند خسارت‌های ناشی از اختلالات اینترنت را برای این کسب و کارها به حداقل برساند و فضایی را فراهم کند که آن‌ها بتوانند با بهره‌گیری حداکثری از زیرساخت‌ها و بسترهای داخلی و پایدار، نقش موثری در توسعه اقتصاد و اشتغال داشته باشند.

با در نظر داشتن همین هدف صندوق نوآوری و شکوفایی دست به انجام اقداماتی زده است تا بتواند به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور «با این اقدام فرصت مناسبی برای بهبود این کسب‌‌وکارها و انطباق با شرایط پیش‌آمده را فراهم کند.»

به همین منظور تسهیلاتی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. شرکت‌های مورد نظر این طرح عمدتاً در یکی از حوزه‌های «پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری»، «نرم‌افزارهای محتوامحور»، «آموزش مجازی» یا «صنعت بازی‌‌های اینترنتی» فعالیت دارند یا بازاریابی و فروش محصولات آن‌ها ازطریق پلتفرم‌های خارجی انجام شده است.

دهقانی فیروزآبادی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده چنین توضیح داده است: «برای هر شرکت تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که با نرخ ترجیحی و به‌صورت یک‌جا پرداخت شده و در یک دوره ۱۲ ماهه بازپرداخت می‌شود.»

میزان تسهیلات ۶ برابر هزینه‌های حقوق و دستمزد

طبق توضیح علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، مبلغ تسهیلات تعیین‌شده برای هر شرکت معادل ۶ برابر مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد آن شرکت است که براساس لیست بیمه مهرماه ۱۴۰۱ مشخص می‌شود. او درباره جزئیات بیشتر این طرح نیز گفته است:

برای شرکت‌های دانش‌بنیان این تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان به‌طور مستقیم توسط صندوق نوآوری و شکوفایی اعطا خواهد شد و شرکت‌هایی که میزان تسهیلات آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، برای دریافت تسهیلات از محل منابع اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی به شبکه بانکی معرفی خواهند شد.

طبق گفته رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ملاک تشخیص آسیب‌دیدگی این شرکت‌ها، کاهش حداقل ۲۰ درصدی تعداد نصب، کاربر فعال، میزان بازدید یا ترافیک داده آن‌ها در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ۱۴۰۱ است و این تسهیلات شامل شرکت‌هایی می‌شود که دارای سوابق فروش هستند و فروش سال ۱۴۰۰ آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان باشد.

منبع تأمین و اعطای این تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری است که با نرخ ۹ درصد و با حداقل تضامین و وثایق مورد نیاز و ازطریق بانک‌های همکار صندوق با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود. همچنین، شرکت‌ها باید ۶ ماه پس از تاریخ دریافت تسهیلات نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.

سقف ۳۰۰ میلیونی تسهیلات برای شرکت‌های خلاق

مهرداد خلیلی، مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، نیز در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی بر ضرورت اعطای هرچه سریع‌تر این تسهیلات تأکید کرده و اظهار کرد: «ما سعی کردیم خودمان را خیلی سریع با شرایط تطبیق دهیم سرعت عمل داشته باشیم و معرفی‌ها به بانک را با حداقل بروکراسی انجام دهیم. از آن‌جایی که اگر دیر شود شاید دیگر فایده‌ای برای شرکت‌ها نداشته باشد، تیم مشخصی را آماده کرده‌ایم و بررسی‌ها با مینیموم مراحل اداری سعی می‌کنیم این موارد انجام شود.»

مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری جزئیات دیگری از این طرح تسهیلاتی را تشریح و اعلام کرده است:

با دستورالعمل خاصی تسهیلات حمایتی با نرخ‌های مناسب دراختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، مشخصاً هم شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، همه شرکت‌های خلاقی که دچار آسیب شده‌اند، براساس معیار‌ها و ملاک‌هایی میزان آسیب مشخص می‌شود و از این دوستان حمایت‌هایی خواهد شد.

خلیلی معیار تشخیص آسیب و خسارت‌ها در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان را این طور توضیح داده است: «برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که کسب‌وکار‌های اینترنتی و پلتفرمی داشتند اگر تعداد کاربرشان در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ماه امسال ۲۰ درصد کاهش داشته باشد، کاهش تعداد کاربر داشته باشند، افت حجم ترافیک یا افت تعداد نصب داشته باشند، این موارد معیار آسیب‌دیدگی می‌شود.»

به گفته مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، برای شرکت‌های خلاق با هماهنگی دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم هماهنگی‌هایی صورت گرفته و میزان آسیب واردشده به این شرکت‌ها باید به تأیید این دبیرخانه برسد و افزود: «اگر این دبیرخانه اعلام کند که آسیب براساس همین معیار‌هایی بود که عرض کردم، حداکثر تا ۶ برابر حقوق و دستمزد مهرماه جاری براساس لیست بیمه را ملاک قرار می‌دهیم و به این شرکت‌ها تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌دهیم.»

البته سقف تسهیلات برای شرکت‌های خلاق حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان است. در مواردی که شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است و شرکت‌های خلاقی که قرار است به صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کنند نرخ تسهیلاتشان ۹ درصد محاسبه می‌شود.

خلیلی درباره نحوه بازپرداخت این تسهیلات نیز چنین توضیح داده است: «پرداخت‌ها یک مرحله‌ای است یعنی چه بانکی چه از منابع داخلی صندوق نوآوری و شکوفایی و چه ازطریق صندوق‌های پژوهش، روش پرداخت یک مرحله‌ای است. در موارد بانکی مجموع تنفس و بازپرداخت در نظر گرفته شده ۱۲ ماه است و مواردی که به شرکت‌های خلاق قرار است ازطریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اعطا شود سه ماه تنفس دارد و سه قسط طی ۹ ماه باید پرداخت شود.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا