zoomit

سری گلکسی واچ ۵ در برابر گلکسی واچ ۴؛ نبرد دو نسل از ساعت‌های هوشمند سامسونگ

سری گلکسی واچ ۵ در برابر گلکسی واچ ۴؛ نبرد دو نسل از ساعت‌های هوشمند سامسونگ

سامسونگ این بار با به نمایش گذاشتن نسل جدید ساعت‌های هوشمند خود توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرد زیرا علاوه بر گلکسی واچ ۵، گلکسی واچ ۵ پرو نیز به دنیای فناوری معرفی شد. حال در این مقاله قصد داریم ببینیم این محصول چه تفاوت‌هایی با نسل پیشین خود یعنی گلکسی واچ ۴ دارد.

در سال ۲۰۲۱، عرضه‌ی گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک انقلابی در دنیای ساعت‌های هوشمند ایجاد کرد. زیرا این دو سیستم‌عامل تایزن را کنار گذشته و سراغ Wear OS رفتند تا همکاری سامسونگ و گوگل در پروژه‌ی نرم‌افزاری جدیدی تقویت شود. حال غول کره‌ی جنوبی آمده است تا با محصولی دیگر برتری خود نسبت به رقبا را نشان دهد. گلکسی واچ ۵ به‌روزرسانی‌های داخلی زیادی را نسبت به نسل قبلی خود به ارمغان می‌آورد، اما این دو شباهت‌های زیادی نیز دارند.

گلکسی واچ ۵

تا انتهای این مقاله با newslan همراه باشید تا بتواند متوجه شوید آیا نیاز است برای خرید نسل جدید گلکسی واچ اقدام کرد یا گلکسی واچ ۴ نیز می‌تواند عملکرد خوبی ارائه دهد.

طراحی

گلکسی واچ ۴ در طراحی ساعت‌های هوشمند سامسونگ تغییراتی ایجاد کرد. این محصول سامسونگ در دو مدل استاندارد و کلاسیک معرفی شد. مدل استاندارد در دو اندازه‌ی ۴۴ و ۴۰ میلی‌متری و مدل کلاسیک در دو اندازه ۴۶ و ۴۲ میلی‌متری به‌فروش می‌رسد. درحالی‌که مدل کلاسیک تنها در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود، نسخه‌ی استاندارد تنوع رنگی بیشتری دارد و شامل سبز یشمی و رزگلد نیز می‌شود.

گلکسی واچ ۵ دارای نسخه‌های ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری است، درحالی‌که پرو تنها در اندازه ۴۵ میلی‌متری عرضه می‌شود. از تغییرات اصلی طراحی می‌توان به نمایشگر کریستال یاقوت کبود (sapphire crystal) که دوام بیشتری نسبت به نسل پیشین دارد و پنل پشتی خمیده‌تر اشاره کرد. این خمیدگی باعث می‌شود سنسور BioActive بهتر با پوست مچ دست ارتباط برقرار کند.

طراحی گلکسی واچ ۴ استاندارد و کلاسیک شباهت بسیار زیادی به نسل‌های پیشین‌شان،‌ گلکسی واچ اکتیو ۲ و گلکسی واچ ۳ دارد که این موضوع برای آن دسته افرادی که از ظاهر ساعت‌ های هوشمند سامسونگ رضایت کامل داشتند، اتفاق خوبی است.

تایپ با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

در سمت راست گلکسی واچ ۴ کلاسیک دو دکمه قرار دارد که علاوه‌بر قابلیت معمول (دکمه‌ی بالایی برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی و دکمه‌ی زیرین برای بازگشت به عقب)، از الکترودهایی بهره می‌برد که با حسگر جدید ساعت موسوم به BioActive جفت شده‌اند و قادر هستند جریان الکتریکی خفیفی به بدن بفرستند تا ترکیب بدن را مشخص کنند. به‌خاطر وجود همین الکترودها، طراحی دکمه‌ها در گلکسی واچ ۴ بزرگ‌تر و مستطیلی شکل است و با دکمه‌های گرد کرنومتروار گلکسی واچ ۳ تفاوت دارد.

گلکسی واچ ۵ از صفحه‌نمایش شیشه‌ای یاقوت کبود کریستال بادوام بهره می‌برد که به ادعای سامسونگ ۶۰ درصد قوی‌تر از نسل قبلی است. روی آن از آلومینیوم آرمور پوشانده شده که از نظر استحکام با نمونه قبلی خود مطابقت دارد. گلکسی واچ ۵ پرو از این هم فراتر می‌رود و از صفحه‌نمایش کریستال یاقوت کبود با بدنه تیتانیومی ممتاز استفاده می‌کند.

فرقی نمی‌کند گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو را خریداری کنید یا به نسل قبلی پایبند باشید زیرا همه‌ی آن‌ها دستگاه‌های مقاومی هستند. هر چهار مدل گواهی IP68 دارد و تا فشار عمق ۵۰ متری را تحمل می‌کنند.

قابلیت‌ها

شاید تفاوت‌های ظاهری دو نسل ساعت‌های هوشمند غول کره‌ی جنوبی زیاد نباشد، اما ویژگی‌های داخلی‌ آن‌ها بسیار با یکدیگر فرق دارد. اما بیاید ابتدا روی سخت‌افزار تمرکز کنیم. هر دو سری از پردازنده‌ی داخلی Exynos W920 سامسونگ و همچنین ۱٫۵ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه بهره می‌برند.

نمای جلو ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 5 پرو رنگ مشکی

سری گلکسی واچ ۵ در بخش باتری پیشرفت زیادی کرده است. کوچک‌ترین مدل ۴۰ میلی‌متری باتری ۲۷۶ میلی‌آمپرساعتی و نسخه‌ی ۴۴ میلی‌متری باتری ۳۹۷ میلی‌آمپرساعتی دارد که هر دو ۱۳ درصد بزرگ‌تر از همتایان نسل چهارم خود هستند. سامسونگ به خود می‌بالد که دستگاه‌های جدیدش می‌توانند ۱۰ ساعت شارژ بیشتری نسبت به سری گلکسی واچ ۴ ارائه دهند. اگر حتی به عمر باتری بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سراغ گلکسی واچ ۵ پرو با باتری ۵۹۰ میلی‌آمپر ساعتی آن بروید که تا ۸۰ ساعت روشن می‌ماند.

علاوه بر بهبود اندازه باتری، سری Galaxy Watch 5 شارژر سریع‌تری را نیز ارائه می‌دهد. این شارژر می‌تواند دستگاه‌ را در ۳۰ دقیقه تا ۴۵ درصد شارژ کند.

شارژر گلکسی واچ ۴ کلاسیک

همچنین به لطف حسگرهای اضافی و بهبودیافته، ویژگی‌های جدیدی نیز به گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو اضافه شده است. سامسونگ حالت ساعت را به گونه‌ای تغییر داد که سنسور Bioactive تماس بهتری با سطح پوست داشته باشد و بتواند داده‌های دقیق‌تری ارائه دهد. سایر ویژگی‌های ردیابی سلامت شامل اندازه‌گیری تنفس، سطح اکسیژن خون، خروپف، مراحل خواب و ضربان قلب می‌شود.

مدل قدیمی‌تر سامسونگ، یعنی گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک، در اندازه‌گیری ترکیب بدن، فشار خون، نظارت بر VO2 Max و ECG پیشرفت‌هایی داشتند. البته هنوز زود است که بگوییم نسل جدید ساعت‌های هوشمند این شرکت چقدر بهتر از نسل پیشین عمل می‌کنند.

درحالی‌که گلکسی واچ ۵ و واچ ۴ هر دو از سیستم عامل Wear OS بهره می‌برند، ساعت جدیدتر سامسونگ چندین ویژگی و واچ فیس تازه را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

گلکسی واچ ۵ و واچ ۵ پرو از ناوبری صوتی گوگل مپس نیز پشتیبانی می‌کنند. درضمن، از مه ۲۰۲۲ توانایی پشتیبانی از گوگل اسیستنت به ساعت‌های هوشمند سامسونگ رسیده است، درنتیجه می‌توانید بین دستیار صوتی گوگل و بیکسبی هر کدام که دوست داشتید را انتخاب کنید.

گلکسی واچ ۴ از iOS پشتیبانی نمی‌کرد و در نسل جدید آن نیز تغییری در اینباره صورت نگرفته است. پوشیدنی‌های سامسونگ هنوز هم بعضی ویژگی‌ها را، مانند بررسی فشار خون و ECG، به خانواده گلکسی محدود می‌کنند.

قیمت و رنگ‌ها

  • سامسونگ گلکسی واچ ۴ (بلوتوث): ۲۴۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۴ (LTE): ۲۹۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۴ کلاسیک (بلوتوث): ۲۹۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۴ کلاسیک (LTE): ۳۴۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۵ (بلوتوث): ۲۷۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۵ (LTE): ۳۲۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو (بلوتوث): ۴۹۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو (LTE): ۴۹۹ دلار

فاکتوری که شاید در نهایت بتواند نظر شما را درباره‌ی خریدن یا نخریدن نسل جدید ساعت‌های هوشمند سامسونگ تغییر دهد، قیمت است. اما باید به یاد داشت که سری گلکسی واچ ۵ نسبت به نسل قبلی خود برتری دارد. از باتری‌ بزرگ آن هم که بگذریم، نمی‌توان حسگرهای بهبودیافته و قابلیت‌های بیشتر آن را فراموش کرد. گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک همچنان بهترین قیمت را ارائه می‌کنند که از ۲۴۹ و ۲۹۹ دلار برای مدل‌های کوچک‌تر دارای بلوتوث شروع می‌شود.

گلکسی واچ ۵ پرو

مقاله‌ی مرتبط:

  • گلکسی واچ ۵ و گلکسی واچ ۵ پرو با محافظ یاقوت کبود و قابلیت تشخیص دمای بدن رونمایی شدند

گزینه‌‌های رنگی جذابی برای خانواده گلکسی واچ درنظر گرفته شده است. می‌توانید نسخه‌ی ۴۰ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ را در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای یا صورتی‌طلایی خریداری کنید، درحالی‌که نسخه ۴۴ میلی‌متری آن به رنگ سبز موجود است. گلکسی واچ ۴ کلاسیک بدون در نظر گرفتن اندازه، گزینه‌های مشکی یا نقره‌ای را دراختیار خریداران قرار می‌دهد.

مدل معمولی گلکسی واچ ۵ در رنگ‌های جدید گرافیتی، یاقوتی کبود و نقره‌ای‌، برای نسخه بزرگ ۴۴ میلی‌متری و رنگ‌های گرافیتی، طلایی و نقره‌ای برای نسخه کوچک ۴۰ میلی‌متری به فروش می‌رسد. در نهایت، گلکسی واچ ۵ پرو در رنگ مشکی یا خاکستری تیتانیوم عرضه می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا