zoomit

سریع‌ترین پردازنده‌ نسل ۱۳ اینتل با فرکانس ۶ گیگاهرتز سال آینده عرضه می‌شود

سریع‌ترین پردازنده‌ نسل ۱۳ اینتل با فرکانس ۶ گیگاهرتز سال آینده عرضه می‌شود

اینتل در جریان رونمایی رسمی از پردازنده‌های نسل ۱۳ خود موسوم به Raptor Lake، از نسخه‌ی ویژه آن به نام Core i9-13900KS پرده برداشت که قرار است به تعداد محدود در سال ۲۰۲۳ عرضه شوند.

پردازنده‌های سری KS از نوع Pre-binned هستند، به این معنی که بهینه‌ترین مصرف انرژی و بهترین پایداری عملکرد را در بالاترین سرعت کلاک ارائه می‌دهند. سال گذشته، اینتل Core i9-12900KS را معرفی کرد که با فرکانس ۵٫۵ گیگاهرتز برای تمام هسته‌ها، سریع‌ترین مدل در سری Alder Lake-S به شمار می‌رفت.

معرفی اینتل Core i9-13900KS

درحال‌حاضر مشخص نیست که ادعای دستیابی i9-13900KS به فرکانس ۶ گیگاهرتز برای تمام هسته‌ها است یا صرفاً تعداد مشخصی از ‌آن‌ها. بااین‌حال، می‌توان به‌طور حتم گفت این میزان تنها برای هسته‌های جدید Raptor Cove و نه ۱۶ هسته‌‌ی کم‌مصرف این سری قابل‌دستیابی است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • رپتورلیک اینتل معرفی شد؛ پردازنده‌‌های نسل ۱۳ با ۴۱ درصد عملکرد چندهسته‌ای بهتر

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل با پسوند KS با برچسب قیمتی ۷۳۹ دلار عرضه شد که ۱۵۰ دلار گران‌قیمت‌تر از i9-12900K بود. فعلاً مشخص نیست که نسل سیزدهم این پردازنده‌ها قرار است با چه برچسب قیمتی روانه‌ی بازار شوند، اما مشخص است که از پردازنده‌ی ۵۸۹ دلاری Core i9 رپتورلیک بسیار گران‌تر خواهند بود.

انتظار می‌رود سریع‌ترین پردازنده‌ی دسکتاپ سری رپتورلیک به فاصله‌ی کمی بعد از عرضه‌ی سری Ryzen 7000X3D و در جریان رویداد CES 2023 روانه‌ی بازار شود.

پردازنده‌های Raptor Lake از ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) وارد بازار می‌شوند و با فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتز، رکورد جدیدی را برای پردازنده‌های دسکتاپ عادی رقم خواهند زد. این پردازنده‌ها اکنون از حافظه‌های پرسرعت DDR5-5600 نیز پشتیبانی می‌کنند و البته کماکان با ماژول‌های اقتصادی‌تر DDR4 نیز سازگاری دارند. چنانچه ادعای اینتل درباره‌ی پردازنده‌‌های جدیدش صحت داشته باشد، می‌توان انتظار عملکردی در سطح خانواده‌ی Ryzen 7000 یا فراتر از آن‌ها را داشت.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا